[1] INDHOLDSFORTEGNELSE Johannes Balle: Grønlænderen Pok...........321 Kirsten Roland: Folket ved elven . II...........349 REDAKTØR: Helge Christensen Baneledet 19, Virum, Telefon 845894 De i artiklerne fremsatte synspunkter er forfatterens egne - og står i alle tilfælde på forfatterens eget ansvar Udgivet af: DET GRØNLANDSKE SELSKAB Kraemer Hus, L. E. Bruunsvej 10, Charlottenlund Telefon ORdrup 5733, Giro 3476 Abonnement på det månedlige tidsskrift GRØNLAND kan tegnes hos postvæsenet eller direkte hos Det grønlanske Selskab, i begge tilfælde ved indbetaling af abonnementsgebyret kr. 48 på selskabets girokonto nr. 3476 ANNONCEARRANGEMENT: HARLANG OG TOKSVIG BLADFORLAG A/S TRYK: GULLANDERS BOGTRYKKERI, SKJERN [2] M/S »KUNUNGUAk.. AALBORG VÆRFT A/S's nybygning nr. 145 er bygget ti! Den Kongelige Grønlandske Handel, København, og er ud- styret som ét fuldt moderne passagerskib til befordring af 220 personer mellem Havnene på Vest-Grønland. På rejser mellem Grønland og Danmark kan befordres 100 personer. Stålskroget, der er bygget på Frederikshavns Værft & Tørdok, blev søsat den 20/2 1964 og blev derefter bugseret til Aalborg Værft for udrustning af aptering og montering af maskineri. Skibets hoveddata er følgende: Længde overalt ..........................v,.-,.. 74,41 m . Længde mellem perpendikulærer..............66,21 m Bredde........................................ 12,90 m Dybde til øverste dæk.......................... 6,30 m Dybgang lastet................................ 3,98 m Fart........................................:^a. 13'A knob Dødvægt..............................-----ca. 675 ts. Skibet er bygget til Bureau Veritas' højeste klasse med den kraftigste isforstcerkning, klassen kroever, d, v. s. yderklaed- nlngsplader er forstærket i isbæltet og afstive t med isspanter mellem de oprindelige spanter samt ekstra strlngere I hele skibets længde. Endvidere opfylder skibet kravene i »International konvention om sikkerhed for menneskeliv på søen«, som bl. a. kræver skibet opdelt i 8 van d tætte afdelinger af vandtætte skodder ført op til øverste dæk. Skibet er bygget som enkeitskruet dieselmotorskib med kryd- serhæk og f remfaldende forstævn, med 2 gennemgående dask, lang bak og dcekshuse i 3 etager over øverste gennem- gående dask. Skibet er rigget med to master, hvoraf den agterste anvendes til udstad for motorer. Skibets skorsten anvendes derfor ikke til sit egentlige formål, men pladsen er udnyttet til anbringelse af skibets ventilationsanlæg. Navigationsudstyret er det mest moderne og omfatter bl. a. gyrokompas, radar, ekkolod, radiopejier, radiotelefoni, vejr- korttegner m. v. Apterlngen er fordelt i 5 etager med kamre, toiletter og bade- rum for 46 passagerer på tanktop foran maskinskoddet. Umiddelbart oven over på mellemdækket er Indrettet en lignende passagerafdeling med plads for 30 passagerer samt 8 jomfruer. Agten herfor er indrettet kamre for mandskab, proviant- og kølerum. På næste dæk, øverste dæk, er indrettet, begyndende fra for, en sygeafdeling med plads for 8 patienter og dernæst en afdeling for lait 22 passagerer. Resten af huset på dette dæk er Indrettet med kabys, officers- og mandskabsmesser, 6p- hotdssaton for mandskab samt enkelte officerskamre og rum for daekspassagerer. Samtlige skodder I førnævnte kamre og gange er beklædt med lyse plasticlaminater. På promenadedækket er indrettet 3 store og 3 mindre saloner med hall mellem spisesalon og rygesalon og med hovedpan- tryet, der har elevatorforbindelse med kabyssen underneden, beliggende mellem spisesalon og cafeteria. Agten for cafe- teriet er indrettet 2 små saloner. Cafeteriet er klædt med plasticskodder, medens de øvrige saloner er beklædt med teakfinerede skodder, I øverste etage på bådedækket er indrettet styrehus, kamre for kaptajn og officerer, samt officerssalon. Ventilationsanlæggene er udført som hø j t ry k så n læg i alle kamre med varm luft og elektrisk opvarmning. Samtlige saloner er ventileret ved et lavtryksanlæg med opvarmet luft. Kabys cg hovedpantry er indrettet med alt moderne maskineri somr el-komfur, bageovn, 100 og 150 l kogegryder, rsremaskine, kartoffelskrællemasklne, opvaskemaskine m. v. 1 lastrummet i forskibet befordres post og gods. Endvidere kan transporteres fryselast i 2 lastrum agter, som uafhængig af hinanden kan køles ned til -r-24° C. Begge lastrum betjenes af lait 4 stk. 3 ts. bomme. Som dst første skib herhjemme er skibet bl. a. udstyret med 2 stk. 60 personers plastic-redningsbåde af den helt lukkede type, samt et kranarrangement for udsætning af de 20 per- soners gummfredningsflåder af den overbyggede type. Hovedmaskineriet består of 1 stk, B&W dieselmotor, type 735-VBF-62, som kan udvikle 1960 BHK ved 300 o/m. Far fremstilling af den nødvendige elektricitet til lys og kraft er der i et særskilt maskinrum installeret 2 stk. B&W dlesel- generatoréf, type 321-MTBH-30, og 2 stk. type 521-MTBH-30, som hver kan udvikle henholdsvis 245 og 410 kVA ved 3X380 volt X 50 hz. Desuden findes der et 60 kVA dieselgenerator- aggregat i hovedmaskinrum samt et nødaggregat på 40 kVA installeret på bådedæk. Der er desuden installeret ferskvandsfremstillingsanlceg, der kan fremstille 21 ts. ferskvand pr. døgn. [3]