[1] Grønlands motorisering af fhv. landsfoged for Nordgrønland Ph. Rosendahl Det allerførste motorfartøj i Grønland var en motorbåd, som distriktslægen i Julianehåb* selv havde købt og bragt op. Han havde ellers, når der var lægetilkal- delse, der hastede, eller når storis hin- drede lægevæsenets store robåd i at komme frem, foretaget sine lægerejser i kajak. Da han i 1905 vendte hjem fra Julianehåb, foreholdt han den davæ- rende direktør,** at en motorbåd var en nødvendighed i Julianehåbs meget om- fattende distrikt (200 km i luftlinie). Modvilligt gik direktøren ind på at over- tage båden, men med strenge pålæg til lægen om ikke at komme med krav om motorbåd, når han nu udgik til Hol- steinsborg. Ved udrejsen fik lægen allige- vel udvirket, at S/S „Hans Egede" med- tog en motorbåd, som han selv havde købt, og han fik atter at vide, at den ville direktoratet bestemt ikke overtage. I 1907 besluttede Sigurd Berg som den første minister for Grønland at be- rejse landet. Under indsejlingen til Hol- steinsborg stod så ministeren og direktø- ren sammen ved „Hans Egede"s ræling, * H. Deichmann, distriktslæge i Julianehåb 1903 -I90C. ** Direktør C. J. P. Ryberg. da skibet gled forbi en motorbåd. Den bar navnebrædtet „No Sale". Ministeren glædede sig over her at se en motorbåd, idet han gik ud fra, at det var en læge- båd, og han udtalte sin glæde over dette fremskridt. Det var for meget for di- rektøren, så efter modtagelsen ilede han til lægen, som han fandt havde optrådt udfordrende ved at lade båden ligge, oven i købet med navnebrædtet „No Sale", netop hvor skibet skulle passere, hvorved direktøren måtte se sig tvunget til at købe båden til lægevæsenet. Lægen svarede på direktørens bebrejdelser, at bådens navn alene hentydede til, at han var imod salget af De Vestindiske Øer! Det første motorfartøj i Nordgrøn- land var Arktisk Stations lille motorbåd „Cleo borealis" fra 1906, men allerede i 1908 fik Nordgrønlands inspektør Daugaard-Jensen bygget en efter for- holdene stor inspektionskutter, tegnet af en af datidens dygtige lystkutterbyggere. Fin i linierne og bygget på det kendte kutterværft i Odense i spejlskåret eg. Byggesummen var 10.000 kr. - et an- seeligt beløb dengang sammenlignet med de senere lægebåde, der kun kostede 4.200 kr. 238 [2] „Leif" Tegning: Kåle Rosing (1939). Daugaard-Jensen var en god sejl- sportsmand, omhyggelig i alt hvad han gjorde, så den vinter, bygningen stod på, tog han fiskeskipper-eksamen, da der kun til den, og ikke til sætteskippereksa- men, hørte motorlære som fag. Efter sigende var det Daugaard-Jen- sens tanke, at „Leif" skulle have heddet „Leif den lykkelige", men hvis fartøjet nu skulle få for hyppige motorstop og anden motorkval — motorer var jo endnu noget nyt dengang - ville folk måske kalde den „Leif den ulykkelige", så der- for blev tilnavnet opgivet, sagde man. „Leif" var 35 fod og dermed så stor, at lossebommen på S/S „Hans Egede" dengang ikke var svær nok til, at „Leif" kunne løftes fra borde i Grønland. Der blev derfor på „Hans Egede"s fordæk bygget en slidsk, vinkelret på lønningen. Ankommet til Godhavn blev alle åbnin- ger og luftventiler på „Leif" klædt vandtæt med sejldug, hvorefter man gav „Hans Egede" så megen slagside, at „Leif" gled ud med stævnen nedad, dukkede under og kom op igen som en ælling, der ryster vandet af sig. Med dette fartøj berejste Daugaard- Jensen hvert år alle byerne og udste- derne foruden mange af bopladserne i landsdelen. Disse omfattende rejser i forbindelse med hans grønlandske sprog- kundskaber gav ham stor indsigt i lands- delens forhold og dybtgående kendskab til befolkningen, og bragte ham mange glæder. Han havde forresten sin egen hyggelige måde at sørge for, at en hilsen ikke blev glemt. Ankom han for nord- gående til et sted, hængte han et skilt over lanternebrædtet, hvorpå der stod malet: „Jeg skulle hilse sydfra, de fik ikke tid at skrive," og ankom han nord- 239 [3] Lands f o gedboligen i Godhavn. Tegning: Kåle Rosing (1939). fra, blev skiltet blot vendt om. Der stod: „Jeg skulle hilse nordfra, de fik ikke tid at skrive." Fartøjet havde en 18 hestes 2 cylin- dret „Dan" motor og løb SVi sømil i timen, — dog med god vind op til 6Vi sømil ifølge loggen. Til sene sejladser i skærgård havde det en acetylen-projek- tør - noget meget nyt dengang. Som nævnt var Daugaard-Jensen en dygtig sejlsportsmand, „Leif" havde derfor stor sejlføring. Foruden fok og klyver førte det et meget stort storsejl. Men en sådan sejlføring og så lang og svær storsejlsbom kræver indsigt. Derfor blev „Leif" under hans efterfølger rig- get om, således at storsejlet gjordes mindre, og i stedet fik fartøjet mesan. Mesanmasten var en hul stålmast, hvor- igennem udstødningen fra maskinen gik op, - efter helt godt forbillede fra det dengang meget omtalte M/S „Selandia". Dette veltjente over 50 år gamle far- tøj var i 1968 ved at være udslidt. Pietetsfulde mennesker i Upernavik fandt, at Nordgrønlands inspektørers og landsfogeders smukke inspektionsfartøj ikke forsmædeligt skulle ende sine dage på land som vrag under ophugning. Så _en_splskinsdag satte man alle dets sejl og ledsagede fartøjet ud på dybt vand, åbnede søventilen og lod „Leif" gå i dybet med vajende splitflag. Denne gestus mod vort fordums far- tøj glædede mig meget og ville ikke mindst have glædet direktør Daugaard- Jensen. Det var et fartøj, vi begge havde været lykkelige for. Da Daugaard-Jensen i 1912 blev di- rektør, fik efterhånden alle lægeembe- derne motorbåd, i begyndelsen dog kun på den betingelse, at lægen selv inden 240 [4] udrejsen tog oplæring i pasning af ma- skinen og i udskiftning af reservedele, da vore smede ikke var motorsmede, men uddannede som grovsmede og bøssema- gere. Disse motorbåde gjorde god fyl- dest og var med deres kahyt og over- dækkede maskinrum et stort fremskridt fra embedernes åbne rofartøjer. I 1913 fik Grønland sit første større motorfartøj, det i Norge købte tidligere sælfangerskib: motorgaleasen „Erik Røde", der placeredes i Julianehåb. Under l. verdenskrig kom man i van- skeligheder. Motorpetroleum kunne næppe fås. Det klaredes dog så nogen- lunde ved, at rummet i kompressions- kammeret blev indskrænket, for så kunne maskinen gå på selvløben (d. v. s. sol- smeltet) hajlevertran, blot man til blæse- lampen og i de første minutter af starten brugte petroleum. Tændhovederne so- dede dog så hurtigt til, at man under hele sejladsen måtte have to mand til at sidde og hugge koks ud af tændhoveder- ne. Selv „Erik Røde" fik man til at gå med tran. Farten gik fra 4 sømil ned til 2. Alligevel var det i vindstille en nyttig hjælp, især når fartøjet af strømmen var ved at drive ned mod isfjeld eller skær. Først langsomt fik de øvrige distrik- ter motorgaleaser eller motorskonnerter. Pengene var jo små dengang. I Dau- gaard-Jensens tid havde man således ialt kun 200.000 kr. om året til investeringer for handelen, sundhedsvæsenet, skole- væsenet, kirke o. a. Grundtanken i loven af 1925 var nemlig den, at Grønland fortsat skulle, bære sig selv økonomisk. 241 [5]