[1] arnaK mingnerussutut tunungmut inigssisimaneKarungnaerpoK agdlagtoK: Cecilie Lund kalåtdlip arnap Kangarssuarmit inuiaKa- tigmgne napatitsissoKataussutut pingit- sorneKarsinåunginera nalilerneKarsinåu- ngilaK. inuniarnerme, atissaliornerme, ukiordlup anigorniarneKarnerane, angat- dlatit suliarineråne avdlarpagssuartigut- dlo arnaK aulajangissussarpoK tamåko tamarmik ajungitsumik ingerdlanigsså- nut. KutdleK arnamit tarKigssornerdliu- gaugpat igdlup ilua tipeKasaoK Kauma- nerdlugdlune kiagtitdluarumananilo. tai- måikaluartoK taimanerssuarmit arnaK tunuarsimårtuvoK, inuiaKatigit akornåne aulajangigagssanut aperineKarneK ajor- POK, angutit tamåko tamaisa aulajanger- tarpait. tamåna pissutausimanerdlune Kanga åiparit avKusinikut ingerdlaKati- gigkångamik angut sujugdliussarpoK ar- naK tunumine maligtigalugo, taimailiv- dlune arnap oKarfigineKangikaluardlune nalungilå sumitdlune. arnap angutinut naligititaulernerane ukiune sujugdliunerussune tamåko ta- marmik pissusimanerdlutik nålagkersui- nermut tungassut angutinut isumagissag- ssatut tuniussutmarneKarput. inuniarnerup avdlångornera ilutiga- lugo arnap angutinut peKatauvdlune akigssarsiortariaKalerneratigut igdlume suliagssåinait mérKanigdlo perorsaineK kisisa pinagit soKutigissane pisinaussa- nilo najorKutaralugit angerdlarsirnavfiup avatåne sulissariaKalerneratigut anguti- tut tamanik sulisinåussusia sarKumeriar- torpoK. igdlut akisut, inuniarneK akitso- ralugtumartoK, atortorigsårutit pileri- narsiartuinartut arnanutdlo iliniarfiusf- naussut periarfigssatdlo ajornarung- naeriartuinarnerisigut arnaK misigiartui- narpoK angutinit ajornerunane, arnar- dlume uvdlumikut sujornagornit sunging- nerulersimångitdlumarpoK, tamåna taku- neKarsinauvoK arnat kommunalime suliv- fingnilo avdlane kisale atorfingnik åssi- gmgitsunik tigusiartuinarnerisigut. arnaK angumit angerdlarsimavfingmut Kiler- ssorsimanerujugssugaluardlune atorfig- ssaKartineKarnera uvdlumikut mikigi- ssagssåungitdlumarpOK. arnarpagssuit uvdlumikut pissugssaoKataunermik sule- Kataorusungnermigdlo misigissaKaleriar- tuinarput, sulisitdlutik mérKatik inigssiv- figssaKartilerpait, atissat inerigkat tigui- nait pisiarineKarsinåungorput, nerissag- ssat pivfigssaK sivikitsoK atordlugo sulia- rineKarsinaussut pisiagssaulerput, tai- malo arnaK angerdlarsirnavfiup avatåne sulinigssamut inuiaKatimilo akornåne 235 [2] suleKataunigssamut periarfigssaKardlua- lerpoK. tamåko tamarmik pissuvdlutik arnap ingminut tatiginera angutitutdlo pisinaunermik misiginera eKériartumar- poK. arnatdlume taimåitut uvdlumikut nalivtine pingårtumik atorfigssaitartit- dluarpavut. tamånalo pissuteicarportaoK ukiorpagssungitsut matuma sujornagut arnaK periarfigssmeKarsimangmat angu- titutdle ih'niarsinaunermut Kaumaissa- Karnlarnermut angussaKarniarnermut- dlo. uvdluinarne inunerme, nålagkersui- nerme, inuiaKatigttdlo ingmingnut ilisi- mårissut tatigissutdlo pilersikiartorne- råne suleicatigingneK tamåna pingitsor- småungilarput. arnaK angutdlo Kangale sanilerigdlutik ingerdlassalerput, arnaK mingnerusstitut tunungmut inigssisimaneKarungnaerpoK, tamåna takussutigssauvoK naligigtut ingminut issigilersimanermut. arnap uvdlumikut inuiaKatigingne inig- ssisimanera angumit ajornerungilaK, pe- riarfigssat amerdliartumartitdlugit aper- KutaugfnarumårpoK arnat KanoK amer- dlatigissut periarfigssartik iluatingnartoK Kanos atordluarniartigineråt. Kvinden går ikke længere bagefter manden af Cecilie Lund (Oversat af Guldborg Chemnitz) Den grønlandske kvindes funktioner som en af støttepillerne i samfundet såvel i gamle dage som i dag kan ikke vurderes højt nok. Til livets opretholdelse i almin- delighed, til fremstilling af klæder til familien, til fremstilling af datidens far- tøjer — umiak og kajak — og til mange andre opgaver var kvindens medvirken af fundamental og afgørende betydning for familiens eksistens. Hvis kvinden ikke på en tilbørlig måde forstod at passe tranlampen, ville den ikke give til- strækkelig lys i huset, og den ville lugte grimt. Men skønt hun spillede en betyd- ningsfuld rolle i familien og dermed i samfundet, var kvinden ikke den, der trængte sig frem. Hun var tilbagehol- dende. Når spørgsmål af betydning for samfundet skulle afgøres, blev hun al- jirig spurgt om sin mening, mændene traf alle afgørelser. Måske af den grund var det skik i gamle dage, at konen altid gik bagefter manden, når de en sjælden gang fulgtes ude. Skønt det aldrig blev sagt, kendte kvinden sin plads. Det var formentlig disse gamle tradi- tioner, der gjorde, at samfundet, da kvinden politisk blev ligestillet med man- den, fortsatte med at overlade manden politiske og samfundsmæssige opgaver 5 den første tid. Gennem reformperioden og i takt med ændringerne i samfundet måtte kvinden også, ligesom manden, begynde 236 [3]