[1] Læserne og Redaktionen Fra borgmesteren i Nanortalik, Tage Frederiksen, har redaktionen modtaget nedenstående kommentar til bygderådenes kompetence Jeg har i tidsskriftet »GRØNLAND« nr. 3-1976, side 79, læst om bygderådenes kompetence, hvil- ket efter min mening giver anledning til følgende kommentar: Først vil jeg understrege, at Nanortalik kom- munalbestyrelse i sit 3. ordinære møde i 1976 ved- rørenlde bygderådene i Nanortalik kommune har vedtaget følgende: »Bygderådenes opgaver og kompetence behand- les i De Grønlandske Kommuners Landsforening bl. a. i forbindelse med udformning af en fælles styrelsesvedtægt. Vi tilskriver Kommunernes Landsforening, at følgende opgaver naturligt hø- rer under Bygderådene: Vandforsyning, sneryd- ning, kommunale værksteder, renovation og brandvæsen. Disse opgaver (der ikke vedrører ny-anlæg) betinger opsplitning af budgettet i en del til hver bygd, dog tidligst fra 1977 (1. januar 1977). Vedrørende bygderådenes kompetence fore- slås på længere sigt en sidestilling med f. eks. Teknisk udvalg, boligudvalg og udvalget for faste ejendomme.« Ja, det er lidt af en mundfuld, men disse be- slutninger giver i høj grad meget kompetence for bygderådene. Det skal jo siges, at vi her i Nanor- talik ikke har erfaring for, hvad andre kommuner har foretaget sig m.h.t. bygderådenes beføjelser, men for Nanortaliks vedkommende har vi truffet beslutninger i overensstemmelse med byrde-op- gavefordelingsudvalgets betænkning om bygde- rådene, og jeg kan trøste forfatteren med, at vores bygderåd allerede fungerer meget gavnligt, og at bygderådene tager stilling til mange spørgs- mål, som vedrører bygden. Men det må ikke glem- mes, at bygderådsordningen er ret ny, og den kræver derfor en tilstrækkelig orientering fra kommunekontoret og kommunalbestyelsen, således at vi fra »bunden« kan etablere bygderådene for- svarligt. Jeg skrev tidligere, at det er meningen, at man yderligere på længere sigt udvider bygde- rådenes kompetence. Jeg kan bl. a. nævne, at vi her i Nanortalik allerede ved budgettes behandling medtager bud- getforslagene fra bygderne, og bygderådene skal pr. 1. januar 1977 overtage de tidligere nævnte opgaver, dog indenfor budgettes rammer. Tillægs- bevillinger m, v. kan der dog blive tale om. Personligt synes jeg, at beslutninger giver an- ledning til politisk indflydelse i større omfang og giver befolkningen medindflydelse, idet offentlige bygderådsmøder bl. a. skal bekendtgøres i byg- den. I større bygder fungerer bygderådene endnu mere tilfredsstillende. I bygderådet i Sydprøven med ca. 600 indbyggere, har man bl. a. en heltids- ansat kontorassistent til rådighed, som udfærdiger referater for bygderådene samt tager sig af kor- respondancen. Vi har her i kommunen, før bygderådsudvalget, holdt offentlige møder, således at befolkningen kunne få tilstrækkelig orientering om bygderå- dene. Senere, da bygderådsvalget var overstået, indkaldte vi samtlige bygderådsmedlemmer i Na- nortalik, gav dem vejledning og fortalte om de gældende bestemmelser for bygderådene. Men rent politisk kan vi ikke her i kommunen fungere som overkommune, idet reglerne allerede er fast- sat m. h. t. bygderådenes beføjelser, kompetence m. v., I kommunens styrelsesvedtægt er der klare retningslinjer om bygderådene, og det fremgår bl. a., at »Beslutninger træffes ved stemmeflertal, hvor intet andet er bestemt.« Disse sætninger har- monerer med den demokratiske ånd. 244 [2]