[1] Uddannelse i Grønland af Christian Berthelsen og Jakob Janussen Vi har i redaktionen af tidsskriftet i længere tid syslet med tanken om at ud- give et større nummer med uddannelse i Grønland som et gennemgående tema. Vi har hele tiden været klar over, at vi i et sådant nummer ikke vil kunne belyse samtlige aspekter af et så stort område. Derfor har vi valgt at lade en række personer, som på hver sin måde har en eller anden tilknytning til uddannelses- apparatet som politikere, administrato- undervisere, forbrugere el. lign., rer beskrive enkelte sider af uddannelsen. De, der måtte savne yderligere belys- ning af emnet, kan henvises til de årlige rapporter, som skoledirektionen, Er- hvervsuddannelsesrådet, Ministeriet for Grønland o. a. udgiver. En mere tal- mæssig beskrivelse findes i en tilbage- vendende publikation fra Ministeriet for Grønlands statistiske kontor, „Grønlæn- dere under erhvervsmæssig uddannelse". Et område som uddannelse vil altid være til debat. Det gælder ikke mindst i et samfund under en hastig foran- dringsproces som det grønlandske. Dette temanummer af tidsskriftet er ment som et bidrag til den igangværende debat. En hvilkensomhelst debat indeholder altid elementer af rent faktiske oplys- ninger og synspunkter. Set enkeltvis og som helhed er de enkelte bidrag ingen undtagelse fra denne regel. Det er redaktionens håb, at udsendel- sen af dette nummer vil virke som en appetitvækker for dem, der ønsker at vide noget mere om emnet, og at nogle vil føle sig „provokeret" til at belyse grene af uddannelsen, som vi i dette nummer ikke har kunnet medtage. Ende- lig håber vi, at de enkelte indlæg vil ægge til yderligere debat. Tidsskriftets spalter er åbne for yderligere bidrag af alle tre kategorier. 105 [2]