[1] Thule af Jørgen Taagholt og Keld Hansen Børn foran sygehusets jeep i Qånåq. Fot.: Rolf Gilberg, 1963. Vore omgivelser og livsbetingelser æn- dres gradvist fra år til år. Nye motorveje, lufthavne eller industrikvarterer dukker op, nye erhverv opstår, og andre udgår, men få steder i verden har vilkårene ændret sig så stærkt gennem de sidste 25 år som i Thule distriktet i Nordgrønland. Vi har derfor fundet anledning til at ud- sende dette temanummer af GRØN- LAND i anledning af 25-årsdagen for Thule Basens åbning, den 1. november 1977, for at forsøge at give en baggrund 245 [2] for denne udvikling, fortælle om områ- dets og basens historie, og om hvordan denne udvikling kom til at påvirke polar- eskimoernes hverdag i en sådan grad, at de selv tog initiativ til at flytte til nye lokaliteter. Efter gennemførelsen af det største konstruktionsarbejde, der nogensinde er udført i det højarktiske område, i 1951- 52, var den før så fredelige Pitugfik dal pludselig hjemsted for en forrygende ak- tivitet igennem 10-15 år, hvorefter akti- viteten — som følge af den politiske, stra- tegiske og teknologiske udvikling — grad- vis aftog. Hvor der i starten var mange tusinde amerikanske militærpersoner og kun ganske enkelte danskere, er der i dag 7—800 danskere og blot få hundrede ame- rikanere — hovedsagelig civile. Hvor luf- ten før blev flænget af hvinene fra ameri- kanske jetfightere, er det nu den karakte- ristiske brummen fra Grønlandsflys heli- kopter — i dag eneste fly stationeret på basen — der høres over baseområdet, og mens Knud Rasmussen søgte at opret- holde en vis postforbindelse med omver- denen og dermed med Danmark, også om vinteren via en hundeslæde-posttur over Melvillebugten, ankommer SAS' store DCS'er nu med post til Thule distriktet direkte fra København ca. 3 gange om måneden. Polareskimoerne — der har deltaget i mange store videnskabelige ekspeditio- ner, der i første trediedel af dette år- hundrede er gennemført netop på grund- lag af disse eskimoers højt udviklede rejseteknik — har fulgt den teknologiske udvikling, først på nært hold, senere efter flytning til Qånåq, på nogen afstand og har adopteret nogle af civilisationens go- der. Men med kritisk sans har de selv indført restriktioner for at beskytte det traditionelle fangererhverv og fangst- områderne, f. eks. gennem begrænsninger i brug af påhængsmotor og snescooter. Det havde været vort håb at kunne bidrage direkte fra de implicerede Thule- beboere, hvilket desværre ikke lykkedes. Men til trods herfor håber vi med dette nummer at kunne belyse visse sider af de seneste års udvikling i Thule distriktet, og samtidig give indtryk af Polareskimo- ernes evne til at værne om den grønland- ske identitet. 246 [3]