[1] over, hvad Grønland selv måtte ønske. Hvis man beslutter, at ressourcerne skal udvindes, er Fællesskabet rede til at hjælpe. Men jeg vil gerne under- strege, så stærkt som muligt, at vi ikke har nogen itneresse i at udnytte Grøn- lands økonomiske og mineralske res- sourcer på en måde, som Grønland ikke selv måtte ønske. Så naturrig- dommene er så afgjort ikke grunden til, at vi ønsker, at Grønland skal for- blive en del af Fællesskabet." I debatten om Grønlands forhold til EF bør der selvfølgelig indgå så mange de- taljer og vurderinger som muligt, men de bør i alle tilfælde bygge på realiteter og ikke på en ønsketænkning. Og det var det sidste, Bent Nielsen gav udtryk for. - Vi er afhængige af et internationalt energisamarbejde, siger grønlandsministeren af Bent Nielsen Når vi nu er igang med „myter" og „ønsketænkning", så hedder det i EF- brochuren, at „den marxistisk orienterede del af den grønlandske befolkning ønsker Grønland ud af EF ..." Det er grov manipulation at udnævne et flertal i Grønland, et flertal i lands- rådet samt KNAPP og siumut til marx- ister. Derefter kommer så det citerede afsnit om „den politiske atmosfære i Grønland" og eventuel nedskæring af bloktilskudet. Hvis det ikke er et for- slag, så er det et vidtløftigt og ukvalifi- ceret politisk kandestøberi, som næppe hører hjemme i en officiel informations- pjece fra EF, eller hvad? Roy Jenkins' udtalelse i Grønland kan ses som en almindelig politisk beroli- gende erklæring, men egentlig også som udtryk for, at man kunne lægge pres, hvis man ville. Bogen „Udviklingstendenser for Grønland" af H. C. Bach og Jørgen Taagholt er udarbejdet på initiativ af forsvarets projektgruppe for perspektiv- planlægning og udgivet med forord af Isi Foighel, formand for kommissionen for videnskabelige undersøgelser i Grøn- land. Det hedder side 107 bl. a.: „Uanset, at vi eventuelt ikke får ker- nekraftværker, vil vort ansvar overfor omverdenen og specielt i relation til vort medlemskab af EF og dermed af EURATOM under alle omstændighe- der forpligte Danmark til at prospektere og iværksætte udvinding af uran i det omfang, det er økonomisk forsvarligt; Danmarks afhængighed af kul- og olie- import gør, at man næppe kan undlade at bidrage internationalt med energi- ressourcer, der findes inden for dansk område." 287 [2] Og side 104: „Undlader et land iøvrigt at gennem- føre en tilstrækkelig indsats på dette område, kan landet risikere at blive stil- let uden for den — i henhold til traktaten (Euratom-traktaten artikel 70) — sik- rede ret til lige adgang til andre res- sourcer i fællesskabet." For at få afkræftet denne myte, hen- vendte jeg mig den 21. juni 1976 til grønlandsminister Jørgen Peder Hansen, som bl. a. sagde: — Jeg mener, at vi har en vældig in- teresse i, set fra dansk side, at være med i et internationalt energisamarbejde, det gælder også indenfor EF. VI har brug for energi, vi har brug for de råstoffer, ressourcer, der skal til for at skaffe os denne energi. Derfor har vi disse sam- arbejdsinteresser. Når vi ønsker et sam- arbejde, så må vi naturligvis yde noget, der hvor vi er i stand til det. Og ingen er jo i tvivl om, at for så vidt angår Narssaq-området, Kvanefjeldet nærmere sagt, så ved vi, der findes uran. Men der er ingen, der har lagt pres på os, fordi at vi præcis ved, der ligger uran i Kvane- fjeldet ... Da vi har en interesse i, enten direkte at kunne anvende den uran, der ligger i Kvanefjeldet eller få det konver- teret på en eller anden måde, det må ud- viklingen jo vise, nå ja så synes jeg, at det er rimeligt at vi indgår i dette sam- arbejde, og vi prøver på, hver især, at give vores bidrag, samtidig med at vi så også kan nyde de fordele, der er ved et samarbejde ... Vi ved jo allesammen, at der på et eller andet tidspunkt skal diskuteres i større sammenhæng Grøn- lands forhold til Fællesmarkedet. Men man kan jo ikke, synes jeg, have den op- fattelse, at fordi dette spørgsmål i den bredere sammenhæng skal diskuteres, så kan vi altså ikke diskutere det, som lig- ger hele det danske samfund, hele rigets interesser så stærkt på sinde, og dermed mener jeg også Grønlands, nemlig frem- skaffelsen af de nødvendige ressourcer for at kunne dække vores energi- og kraftbehov ind. Det gælder jo også Grønland. Vi skal jo se hen til, at selv- om der bruges mindre olie i Grønland end der gør i Danmark, nå ja, noget skal der skaffes, og der er vi altså afhængige af et internationalt samarbejde. Så det var ikke noget dementi. I dokument nr. 25 fra hjemmestyre- kommissionens sekretariat fra 6. april 1977 forklares det, at rigsfællesskabet sætter grænser for, hvilke kompetencer der kan overgå til hjemmestyret, bl. a. fordi rigets deltagelse i internationalt samarbejde fortsat vil være et rigsanlig- gende. Jeg kan tilføje, at måske skal den foreslåede fælles dansk-grønlandske sty- ring af råstofferne, med råstofforvalt- ning direkte under ministeren, ses på den baggrund. Man kan f. eks. ikke afgive en ejendomsret, som allerede er delvis afgivet til EURATOM, der har options- ret til bl. a. uranmalmen i Kvanefjeldet. Jeg hverken kan eller vil tage stilling til, om Grønland bør være medlem af EF eller ej. Det skal helt andre bestem- me. Men det kunne være interessant at få klarlagt, fra såvidt muligt uvildigt hold, om en udmeldelse vil have nogen som helst virkning for Danmarks even- tuelle internationale forpligtelser til uranudvinding i Grønland. 288 [3]