[1] Uddrag af et foredrag i Det grønlandske Selskab 14.10.1936 ved seminarieforstander Ad. Fuglsang-Damgaard Det grønlandske Selskabs Årsskrift 1937 Undervisningsplanens krav i historie pas- ser udmærket i en dansk skole. En sam- menligning med danske skoleplaner la- deren også f ormode, at der beståret vist afhængighedsforhold. Der er lagt alt for stor vægt på de ældre perioders historie. At plage små grønlændere med aser og jætter, Skjold, Vermund og Uffe, med danske kongerækker osv. er efter min mening ganske forkasteligt. Verdenshi- storie har jo selvfølgelig heller ikke den interesse og betydning for grønlænder- børn som for danske, fordi de ikke i den forstand som vi har været led af den. Hertil kommer, at historieundervisnin- gen lider under store vanskeligheder, fordi det er så svært at få grønlændere til at forstå, hvad historie egentlig er. Den primitive grønlænder har nemlig ikke nogen umiddelbar fornemmelse af, at han er et led i en historisk udvikling. Her har skolen også utvivlsomt i lang tid forsyndet sig, idet den har gjort lidt eller intet for at lære grønlænderne deres egen historie at kende. Der er her et und- skyldende moment. Indtil for kort tid siden blev der jo sat lighedstegn mellem politik, krigshistorie og historie. Og af Illustration af Jens Rosing. Grønlands Historie 1964. den slags findes der ikke meget i grøn- lændernes fortid. Men nu, da kulturhisto- rie og samfundslære har erobret sig en plads i historieundervisningen, er der og- så skabt mulighed for at undervise grøn- lænderne om deres egen fortid og sam- tid. Her må vejen gå frem efter. 214 [2]