[1] Grønlændernes gamle sjæl Afsnit af en artikel af W. Thalbitzer Det grønlandske Selskabs Årsskrift 1942 Skal vi tro Grønland har en sjæl? De indfødte tillægger det ialtfald selv både en krop og en sjæl. For dem er jorden levende og befolket med ånder. Imiitfolket er dog i egentligste forstand landets sjæl. Kalåtdlit nunåt = Grønland. Men lad os høre først hvad de siger om kroppen nitnap timå (landets krop) : dette samme ord (timå) betyder ikke blot fastlandet og indlandet, men bruges netop også om menneskets eller dyrets krop, om vort legeme. Og svarende der- til har utallige bjerge og klipper derovre navne efter legemsdelene. Der ligger Niaqornaq (hodet, fjældknolden, som ganske ligner et hode) ; hist ligger Kina- lik-fjældet (han med Ansigtet). Et an- det sted ser vi redekammen på bjergtop- pen; så kommer vi til andre, der fore- stiller næsen, munden, mundvigen, hal- sen, kæberne, ryggen, rumpen, yveret osv. i det uendelige, atter og atter legems- dele; ikke at forglemme nyren, hjertet, hjertefjældet Umanak. Disse stednavne er ret hyppige. Eskimoernes øjne har genkendt hele kroppen i kystens former. Selve østkysten kaldes under et for lan- dets tiinna, dets ryg eller bagside — man må jo huske at de indvandrende forfæd- re, som gav stederne navne for 1000 år siden, kom fra forsiden, fra fronten mod vest. Kroppens ryg vender østerud. Nu- nap tunua — Østgrønland. Men hvordan har landet en sjæl? — Alle arktiske folkeslag, i Sibirien som i Amerika, har modtaget levende indtryk af naturen. Den store moder jord er ikke død, men besjælet som vor egen krop. Alle jægerfolk ved at der bor usynlige åndefolk i bjergene eller under jorden; — og hvert folkeslag taler (som vi selv) om sine slags kæmper, dværge, trolde, nisser og elverfolk, underjordiske osv. Grønlænderne kendte til et ild folk i fjæ- ren mellem havranden og klipperne; og til et indlandsfolk, Timersit, kæmperne på indlandsisen. Deres gamle jord- og havguddom, Toornaarssuk, havde vel sit navn efter de ånder, han ragede op over: et troldsk indlandsfolk T or nit, fra hvem åndemanerne, angåkut, ofte hentede de- res hjælpeånder. Og disse jægerfolk så ingen stor for- skel på mennesker og dyr. De følte sig måske selv som et jaget vildt, der delte samme skæbne i naturens rige som bjør- 219 [2] Skulptur af Steffen Rasmussen, Kangaamiut. Fot.: Ole Jørgensen. nette, sælerne, rensdyrene, — eller som rovfuglene. Vi mennesker og dyrene har alle beslægtede sjæle, siges der — det er jægerens form for animisme, for den animistiske tro på ånden i naturen, eller rettere sagt, ånderne. I gamle dage kunne mennesker for- vandle sig til dyr eller dyr til mennesker, ifølge shamanistisk tro. Det var blot en viljessag. Mennesket beholdt sin sjæl og sit navn, men viste sig som en bjørn, som ulv eller ravn - derom handler ofte de gamle myter. Dyr og mennesker kunne tale med hinanden og de var ikke hinan- den fjendtlige. 220 [3]