[1] En kunstner på rejse . 2 Digte og skitser fra nord Af Kristian Olsen, Aaju De første digte og skitser blev trykt i tidsskriftet Grønland nr. l - 1981 Menneskets sjæl Ser du uden at blive set, oplever du mennesket. Øjenbryn. Øjeæbler. Næsens fygsionomi. Skyggen i overlæben. Hagen. Skuldrene Kroppens tegning. Menneskets naturlige skygger. — Små ubetydelige skitser. De er dyre. Ser du uden at blive set, ser du lidt af menneskets sjæl. Du taler ikke. Du hvisker ikke. Oplever du mennesket, lærer øjne mere end at se. 101 [2] I Sermermiut Lysets spil er en symfoni med orglets brusende elegance i en majestætisk kadance. Jeg sidder på en klippeflade få centimeter fra havet. Vore forfædre lagde til her. Her boede de i jordhytter. De var fangere. De levede af havet. r Det blågrønne hav er et glinsende spejl. De blåhvide isfjelde danner en bræmme på tværs af bugten. De dæmmer op for havets kolde brise. 102 [3] Immaqa En helikopter til Uummannaq venter i heliporten. Måske kommer den ikke videre i dag. På grund af tåge. Den landede i morges. Måske letter tågen først i nat. Transitpassagererne venter. De er tavse. Grønlandsfly aflyser måske. Der er mange ekstraflyvninger. Mange er på nåle. De har lovet at ringe mig op. Med mindst et kvarters varsel. 103 [4] Måske når jeg heller ikke frem. Til Strømfjord. I dag. Der er ingen grund til panik i Kalaallit Nunaat. Jeg er vidne til den tyste tåge. £ Måske bliver det solskinsvejr i nat 104 [5] Et fhv. vartegn Med ryggen til en bygderød KGHvæg sidder den gamle fanger. Han drømmer om sine bedrifter på havet Han har levet på havet. Han har sejret. Han har lidt nederlag. Hvad skal han nu lave? Med ryggen til en bygderød KGHvæg er den gamle fangers opmærksomhed ikke optaget af vejret. Hvordan vejret bliver i morgen har mistet sin oprindelige værdi. 105 [6] På bænken af drivtømmer er den gamle fanger et fhv. vartegn. — en fhv. fanger. •• > < • • ••x c. .,.j*^*,*' *,,•••. »•.''••/• En simpel anløbsbro skjuler'"^ de hvidskurede sten, hvor den afdankede fanger bugserede sin fangst. En lysrød skonnert ligger til kajs. Den losses af unge mennesker. De har ikke roet kajak. — Det er moderne forbrugsvarer, der losses. Der er babymad og crepe, papirsbleer og valopakker dåseøl og andet importeret søbemad. Den gamle storfanger følger ikke med i den koloristiske scene. Hans tanker er i den hedengangne tid. '[f\ Han er langt ude på det blanke hav i en kajak. påj*.tl Af havet har han levet. 106 [7] Efterår Den smukke bjergskråning har været i fuldt flor. Græsset var vissent. Blomsterstilkene var saftløse. Lyngen var brun uden bær. Pilekvistene havde tabt mange blade. Skråningens brune farve, der balancerede fint med de store, sorte og kantede natursten med overtræksstrøg, blev pyntet med sokøde og lange stråler. Den livgivende, klare og rene arktiske luft gav synet en lang rækkevidde. De høje og besmykkede fjelde forstærkede oplevelsens intensitet og spændevidde. Sneen, som solens stråler bemalede med en meget let og lazerende lysægte rosa, var livsnær og uforklarlig. Himlens isnende blå farve blev mørkere i takt med det faldende mørke. Fra den klareste blå til druens begyndende lillacharme. Derefter sceneskift til mørke. 107 [8]