[1] Knud Ftøsmussens manuskript til filmen »Palos Brudefærd« Indledning ved Regitze Margrethe Søby I årene 1932 og 1933 var Knud Ras- mussen optaget af 7. Thule-ekspedition til østkysten af Grønland, hvor han var leder af et meget stort og omfattende forskningsarbejde. Arbejdet strakte sig fra Kap Farvel i syd til Scoresbysund i nord, en vanskelig og stærkt vekslende fjældkyst på ca. 1700 kilometers længde. I 1932 holdt hele strækningen fra Umivik og sydefter for, og i 1933 fortsattes arbejdet fra Umivik og nordover. Østkysten af Grønland var kun farbar med båd i månederne juli, august og sep- tember, og ekspeditionen bestod af 62 deltagere, herimellem 25 grønlændere. Arbejdsopgaverne var mangfoldige: Kortlægning i forbindelse med luft- fotografering, geologiske og arkæolo- giske undersøgelser, glaciologiske un- dersøgelser, fiskeriundersøgelser, zoolo- giske undersøgelser og botaniske ind- samlinger m. m. Forskellige hold af videnskabsmænd udførte de forskellige opgaver, som Knud Rasmussen beteg- nede som »de mange rejsers ekspedi- tion.« Han var selv det samlende midt- punkt for hele foretagendet og måtte bruge megen tid på at rejse rundt mel- lem de forskellige afdelinger. Alligevel fik Knud Rasmussen lejlig- hed til at foretage specialstudier over østgrønlændernes etnografi, åndelige kultur, religiøse forestillinger og folk- lore. Han fik indsamlet et uforgængeligt materiale såvel af kystens folkeminder som af værdifulde oplysninger om fangstforhold og levevilkår. Knud Rasmussen ønskede desuden at optage en film, som skulle vise det oprindelige østgrønlandske folkeliv før den hvide mands kultur blandede sig i deres levevis. Han ønskede at bevare i billeder en livsform som var ved at for- svinde. Derfor skulle der ikke optræde professionelle skuespillere i hans film, men udelukkende lokale grønlændere. Før afrejsen fra København, 24. juni 1933, udtalte Knud Rasmussen sig til Berlingske Tidende: Vi vil optage en Grønlands-Film. Op- gaven skal løses gennem et Manuskript, der giver en Handling og Spænding af en saadan Art, at man kommer over det døde Punkt, der har ødelagt alle tidligere 93 [2] Naturfilm og gjort dem saa at sige ufor- døjelige. Nej, denne Film skal udarbejdes under Former, der føles helt naturlige for Eskimoerne selv, og jeg har sat al min Evne ind paa her at lave et Film- manuskript, der fyldestgør disse Krav til Liv, Naturlighed og Handling. Optagel- sen skal foregaa under Ledelse af Tyske- ren Dr. Dallsheim, der har specialiseret sig i Naturfolk, og hvis Værker »Afrikas Stemme« og Bali-Filmen er et impo- nerende Vidnesbyrd om, hvad han for- maar som Instruktør. Vi har saa videre engageret to Eksperter i Fotografering, Tyskerne Hans Scheib og Walter Traub Den tjskefotograf Hans Scheib mellem kajakkerne på skibets deck. Endnu i 19)3 fik første kajakmand, som nåede ud til skibet, Wkr. og yderligere medfølger som Tolk Pa- stor Peder Rossing, medens Hvervet som Regissør og Regnskabsfører vare- tages af Frk. Emmy Langberg. Filmen »Palos Brudefærd« blev et vig- tigt etnografisk vidnesbyrd og repræsen- terer et stykke kulturhistorie af fornem- ste art. Den kan ses som en illustration til de mange fortællinger og sagn, Knud Rasmussen på så virkelighedsnær måde har gengivet i sine bøger. Den fik det samme præg af liv og friskhed. Man op- levede et ægte billede af livets gang i menneskenes land. 94 [3]