[1] Filmens musik Kommentarer til de to notationer, - og til musikscenerne i filmen Af Michael Hauser Den første scene med traditionel øst- grønlandsk musik viser fangerne, der syngende vender hjem fra fangst. I mod- sætning til de andre sangscener i filmen er optagelsen ikke afbrudt ved klip og sammensplejsning. Emil Reesen lader sangen fade ind efter strygerklange, og desværre sker det midt i et vers. Til de traditionelle sange hørte nor- malt tromning på trommen af tamburin- type, udført af sangeren selv på tromme- rammen, men af naturlige årsager er der ingen tromning i denne sang. Dette kan have inspireret Reesen til at benytte strygerledsagelse, hvor han overvejende bruger hovedtonerne i melodiens tre- klangsmønster, - altså i det benyttede notationsniveau tonerne c' e' g', — men ind imellem også andre klange, der er oplyst lige over sangstemmen. Treklan- gen^) lader han flimre i et fortsat klang- bånd under hele sangen, i forskellige styrkegrader, men hele tiden. På intet tidspunkt lades vi alene med den ægte grønlandske sang. Det kunne scenen sagtens have båret; det er et dejligt syn af de mange kajakker, og den grønland- ske melodi er god. Der er noget be- tagende ved at høre mange mandsstem- mer synge enstemmigt, sådan som denne sang oprindelig er udført. Reesen ødelægger denne virkning. Mange steder er der flerstemmighed. En sådan kan naturligvis opstå spontan, hvis grupper af de mange mænd kommer lidt efter andre i fremførelsen. Men det passer for »godt« sammen; der opstår ideligt vel- klingende dele af treklangen fra før, — og det passer igen såre vel til de Reesenske stryger-flimre-klange. Der er snydt, der er lavet falsk flerstemminghed. Ved sangens slutning anvender Ree- sen imitation, igen af durtreklangen. Man kan se i sangstemmens næstsidste »takt«, hvorledes melodien går op med tonerne c' e' g'. Når sangstemmen når tonen g', begynder violinerne nedefra på tonen c'. Jeg har noteret det neden- under; treklangsfiguren føres nu højere op, hvorved der opnås en smart over- gang til det følgende rent orkestrale stykke. Trommesangstriden må have udgjort et problem for producerne, og vel også for Emil Reesen. En trommesangstrid var 139 [2] Østgrønland, Tasiusaq, 1933. Mandsgrttppe, med lederstemme. Ingen trommeledsagelse. Lydoptagelse: Oplysning mangler. Scene i filmen Palos Brudefærd. Sang ved kajakkernes hjemkomst. 1. Pitch: c' = ca g. MM: J = ca K 3. Mono-pentatonik, inkomplet. Formtype A-l. (Form vist i v.3). Musikarr.: Emil Reesen. Tone: Poul Bang. Transskription: Michael Hauser, 1983. 3. S. 7. g. » 1 «.-ya- o— w.—-a. -vers -, - _____________orfe.1 Qjtr _O tefat- . > — e-a. f^1- jy * * JL— a- ijOL— — «, - J(A.- ua.-un.~tja.— -j«. hf ' l --'- 1 «-:37 — «-— ija-ua.- a- fci-- W <*>- o-ia— e. f«-— ija-u tefci- • jd-ya-jfa-a.- ___. _ •% -s^ «.— - a- <