[1] Den Menneskelige Dimension - denne gang i Moskva Af Mads Fægteborg For mere end et år siden blev det aftalt, at den sidste delkonference, Den Men- neskelige Dimension (CHD), under den europæiske Sikkerheds- og Samarbejds- konference (CSCE) skulle afholdes i Moskva i september og oktober 1991. I 1990 var et lignende arrangement blevet afholdt i København. Under de parallelle aktiviteter havde Inuit Cir- cumpolar Conference (ICC) og Interna- tional Work Group for Indigenious Af- fairs (TWGIA) samarbejdet om fire ar- rangementer under fællestitlen »Indfød- te folks rettigheder«.1 I Moskva var det Associationen af indfødte folk i USSR's nordlige områ- der, der var vært ved et lignende arran- gement. Dette fandt sted 1. og 2. ok- tober. Fra vestlig side var der inviteret repræsentanter fra ICC, 1WGIA og Nordiska Samerådet samt undertegne- de. En samlet delegation på i alt ni del- tagere deltog i de to møder, hvor Asso- ciationen vel sagtens havde samlet ca. 100 repræsentanter fra de 26 nordlige indfødte folk i USSR. Mødeleder var begge dage Associatio- 98 nens præsident, forfatteren Vladimir M. Sangi. Modsat møderne i København, hvor man koncentrerede sig om to spe- cifikke emner, nemlig et seminar om den øgede militarisering i de nordlige og arktiske områder, og et seminar om indfødte folks rettigheder til at udnytte de levende ressourcer, var indholdssi- den i Moskva mere focuseret på generel- le temaer omkring Indfødte folks rettig- heder. Sangi fremlagde i sin åbningstale en lang redegørelse om generelle princip- per vedr. nationalstaternes forpligtelser over for de etniske mindretal. Disse principper var tænkt som udgangspunk- tet for en fællesdeklaration underskre- vet af henholdsvis Vladimir M. Sangi, Leif Halonen, præsident for Nordiska Samerådet, og Ingmar Egede, bestyrel- sesmedlem i ICC. Imidlertid var den fo- religgende engelske oversættelse så svag, at man ikke kunne gennemskue deklara- tionens egentlige ordlyd, og man valgte i stedet for, at udarbejde et meget præcist og kortfattet statement eller udtalelse, hvilket bringes i sin engelske originale version som appendix 1. [2] Yngste deltager, Gorm Fægteborg, lod sig villigt fotografere foran Lenin i konferencecentrets forhal. Med kommunistpartiets suspension var det sikkert også sidste chance. Med det mislykkede kup i USSR, 19.-21. august, var der fare for at CSCE-møder- ne ikke ville blive gennemført. Som be- kendt var kupmagerne slet ikke herrer over situationen og Gorbatjov vendte allerede tilbage til Moskva igen kort ef- ter midnat den 22. august. Siden er det magtmonopol, som det kommunistiske parti var indehaver af, blevet suspende- ret, og selve Sovjetimperiet er langsomt, men sikkert, gået i opløsning. Sikkert er det også, at der i USSR i lang tid frem vil herske uråd om, hvilken politisk linje der nu skal føres. Som man måske kan forestille sig, gav dette sig også til udtryk under de parallelle aktiviteter. Flere gange under to-dages arrangementet blev vi, de vestlige delegater, vidner til højtråbende angreb, hvor det ikke skor- tede på beskyldninger og modbeskyld- ninger. Om dette vil få konsekvenser for Associationens fortsatte ledelses- struktur kan man på nuværende tids- punkt kun gisne om. Det grønlandske Landsting vedtog på FN-dagen, den 24. oktober 1990, på ini- tiativ af landstingsmedlem og vicepræsi- dent i ICC, Aqqaluk Lynge, en resolu- tion om indfødte folks menneskerettig- heder. På den officielle konference havde den danske delegation, med udgangs- punkt i Landstingets resolution, med- bragt et forslag om at indføje Indfødte folks rettigheder i slutdokumentet. Imidlertid viste det sig efter de forskelli- ge forhandlinger, at USA modsatte sig forslaget, for dog siden alligevel at ind- villige i at medtage det, dersom man kunne enes om en vagere formulering end den danske. Fra uventet hold blev det dog franskmændene bistået af bel- gierne og italienerne, der modsatte sig enhver omtale af Indfødte folks rettig- heder i slutdokumentet. Moskva var vært for den sidste af del- konferencerne, Den Menneskelige Di- mension. Dermed vil de kommende be- stræbelser for at få anerkendt Indfødte folks rettigheder, som et CSCE-begreb, blive overført til de større og mere om- fattende konferencer. Dette er absolut 99 [3] ingen fordel, men man tør dog håbe på, at også franskmændene på et tidspunkt vil bøje sig for sund fornuft og også lade menneskerettighederne omfatte de ind- fødte folk. Noter: 1. Mads Fægteborg: Den Menneskelige Dimension. Tidsskriftet Grønland 1990, pp. 248-254. Den vestlige deltagelse i CSCE/CHD blev støttet af: Udenrigsministeriet, Kongeriget Danmarks Handels- & Eksportkalender, Nuna-fond og Fredsfonden. Arctic Information forestod Koordineringen af den vestlige deltagelse. Appendix 1: STATEMENT FROM THE PARALLEL CSCE- CHD MEETING IN MOSCOU 1991 We, the representatives of Indigenous Peoples' orga- nisations of the Circumpolar Region, being the Inuit Circumpolar Conference, the Nordic Saami Counsil and the USSR Association of Northern Indigenous Peoples have made the following statement: ArBrming that indigenous peoples as well as all other peoples have the right to self-determination and by their free will have the right to determine their relationships with the states founded on their lands; Requiring state governments to recognise and ac- comodate the rights of indigenous peoples to self- government, lands, renewable and non-renewable ressources, and to recognise their cultural, social and economic rights; Recognising that indigenous people have collec- tive as well as individual rights to land and resources and to develop their particular cultures; Requiring that no land must be set aside, disposed of or espropriated without the consent of the indige- nous people; Requiring all governments to respect indigenous peoples' territorial rights including rights to rene- wable, non-renewable and sub-surface resources; Requiring that indigenous people must not be su- bject to any form of forced or involuntary assimila- tion or Integration; Nothing that adequate ressources must be made available by the governments to meet the real social, health, economic and educational needs of indige- nous peoples; Confirming that indigenous people should not be mrobject for any form of discrimination; Appealing to alle Circumpolar states to follow and effectively realise all international agreements con- cerning indigenous peoples; "Ørgmg the governments of the Circumpolar states Si Sctffely promote the rights of indigenous peoples itOJie dr^jing of an International Declaration on In- digenous Peoples now being prepared by the United Nations; Urging all governments to incorporate the rights of indigenous peoples as adopted in this statement irito the CSCE-proces; Orging all governments to actively support indige- nous participation in the UNCED-proces and to sup- port them by alle necessary economic means; CpnsMering the new spirit of cooperation initiated by the CSCE-process, We, the parcitipants in this meeting in Moscow åre confident, that all governments in the future will take all necessary steps to fasten the cooperation be- tween indigenous peoples as well as those between the states. Vladimir M. Sangi Leif Halonen Ingmar Egede Appendix2: Laridstinget udtaler vedr. oprindelige folks menneskerettigheder: At det er af stor vigtighed at anerkende, at verdens oprindelige folkeslag har fundamentale menneske- rettigheder, af såvel kollektiv som individuel karak- ter. De oprindelige folkeslag er ikke og betragter ikke sig selv som en minoritet. De oprindelige folkeslags rettigheder har baggrund i deres egen historie, kul- tur, traditioner, love og deres specielle forhold til egne landområder, ressourcer og natur. Deres funda- mentale rettigheder skal således ses på denne bag- grund, såvel som i overensstemmelse med disse men- neskers egne værdier og perspektiver. Det er et hastigt voksende krav om at finde frem til og videreudvikle internationale normativer i sam- arbejde med de oprindelige folkeslag selv, og på en for disse folk acceptabel måde. Af de forannævnte årsager, bør de oprindelige folkeslag sikres adgang til såvel internationale som nationale fora, med det formål at fremme deres direkte deltagelse. Det inter- nationale samfund har et ansvar for at sikre menne- skerettighederne for de oprindelige folkeslag i et di- rekte samarbejde. Vedtaget af Grønlands Landsting på FN-dagen den 24. oktober 1990. 100 [4]