[1] Jens Rosing som tegner og maler Af Ib Geertsen Jens Rosing blev født i 1925 i Ilulissat, men opvoksede i Tasiilaq. Der oplevede han som barn den gamle østgrønlandske kultur, hvilken senere fik stor betydning for hans tegninger og øvrige arbejder. Han er ud af en slægt, hvor flere af familiemedlemmerne har været udøven- de kunstnere. Faderen Otto var en fin tegnerog koloristisk maler og farbrode- ren Peter var især en dramatisk maler. I årene 1948-50 gik han på kunstakademi- et i København, hvorfra han gik skolet til en omfangsrig tegner- og malertilværelse. Gennem årene har hovedvægten af hans opgaver været tegninger, og disse har han skabt utrolig mange af. Drivkraften har været oplevelsen af den grønlandske natur, hvor han som iagttager har været uendelig flittig, hvil- ket tydeligt ses af de mange streger, hvor igennem han genfortæller mange af sine gemte erindringer. Når han tegner genopstår Grønlands dyr, fugle og planter. De mange nuancer som havet og luften giver anledning til og det store lands former med årstidernes forskellige vejrlig, alt dette får han med. Landets mennesker, både dem fra for- tiden og dem fra nutiden bliver skildret. De gamle ånder og sagnfigurerne har hans særlige interesse, disse bliver tegnet og her igennem forklaret. De bedste af hans sort-hvide tegninger opleves, som har de både duft og farve. Mange bogillustrationer er blevet skabt, mere end hundrede frimærker er blevet til, foruden tegninger til en lang række andre formål. Jpf" Havets moder. Oliemaleri - et senere frimærkemotiv. 158 [2] Sassat. »Havets enhjørning«. Af hans stregtegninger erindrer jeg bl.a. den store »Sassat« i Diskobugten 1915. De indespærrede narhvaler i vågen i isen strækker deres lange tænder mod himlen, tegningen er så fint iagttaget, at han selv må have oplevet den samme situ- ation. Frimærkeserien med bl.a. en sæl er en god prøve på hans iagttagelsesevne, den er tegnet med en fin formsans og den rytmiske opbygning af sælkroppen gør den til fornøjelse afse på. Han tegner, så man oplever hele atmosfæren omkring de dyr han erindrer eller direkte iagttager. I en tegning af et gåsetræk, hvor flugten rytmisk strækker sig ud i horisonten, iagttager man landet under fuglene, her fornemmer man, at det er et vældigt land han har fremmanet gennem sine streger. Stregtegningerne bruger han også som pædagog, for at få os til at opleve detal- jen i det gamle grønlandske skindtøj og i redskaberne. Som maler far han med farver den for- tættede blå stemning frem, der kan være over en ispakket fjord. Fælles med mange af sine landsmænd har han evnen at kunne se meget langt. Dette ses i mange af de arbejder, hvor horisonten er motiv i det lange syn af f.x. en kystlinie eller i et arbejde udført med vandfarve, hvor han far mange luftforto- ninger til at skabe et fint lys udover havet mod horisonten. Jens Rosings livsværk af tegninger og malerier viser den ildsjæl han er, fuld af fortællerglæde, der smitter os andre. 159 [3] To af Jens Rosings store udsmykningsopgaver. Øverst gavlvæg i Grønlands Seminariums kantine i Nuuk. Nederst altertavlen i Aasiaat kirke. - " T' .11"r'~^T'"Ti™J~i----*•-*•—E3r •>J ajtuIjlS.r a-.t:-T, 160 [4] Sassat. »Havets enhjørning«. Af hans stregtegninger erindrer jeg bl.a. den store »Sassat« i Diskobugten 1915. De indespærrede narhvaler i vågen i isen strækker deres lange tænder mod himlen, tegningen er så fint iagttaget, at han selv må have oplevet den samme situ- ation. Frimærkeserien med bl.a. en sæl er en god prøve på hans iagttagelsesevne, den er tegnet med en fin formsans og den rytmiske opbygning af sælkroppen gør den til fornøjelse afse på. Han tegner, så man oplever hele atmosfæren omkring de dyr han erindrer eller direkte iagttager. I en tegning af et gåsetræk, hvor flugten rytmisk strækker sig ud i horisonten, iagttager man landet under fuglene, her fornemmer man, at det er et vældigt land han har fremmanet gennem sine streger. Stregtegningerne bruger han også som pædagog, for at få os til at opleve detal- jen i det gamle grønlandske skindtøj og i redskaberne. Som maler far han med farver den for- tættede blå stemning frem, der kan være over en ispakket fjord. Fælles med mange af sine landsmænd har han evnen at kunne se meget langt. Dette ses i mange af de arbejder, hvor horisonten er motiv i det lange syn af f.x. en kystlinie eller i et arbejde udført med vandfarve, hvor han far mange luftforto- ninger til at skabe et fint lys udover havet mod horisonten. Jens Rosings livsværk af tegninger og malerier viser den ildsjæl han er, fuld af fortællerglæde, der smitter os andre. 159 [5] To af Jens Rosings store udsmykningsopgaver. Øverst gavlvæg i Grønlands Seminariums kantine i Nuuk. Nederst altertavlen i Aasiaat kirke. - " T' .11"r'~^T'"Ti™J~i----*•-*•—E3r •>J ajtuIjlS.r a-.t:-T, 160 [6]