[1] Nazismens iskolde spor Af Jørgen-Richard Lund Mag.art. Inge Kleivan har i »Grønland« nr. (1-1996) givet en interessant og med- ievende skildring af stumfilmen »Das Eskimobaby« (1916). Asta Nielsen-filmen var jo en tidlig »Grønlands«-film, men da langt fra den første. Faktisk startede dansk film med »Kørsel med grønlandske hunde«. Den var dog optaget i Fælledparken med en dansk kolonibestyrer fra Grønland i »hovedrollen«. (Nr. l - Peter Elfelt - 1896/97 - Marguerite Engberg: »Regi- strant over dansk film 1896-1914« - Institut for Filmvidenskab 1977). M.h.t. manuskriptforfatteren Loius Levy var han næppe helt uvidende om grøn- landske forhold; sammen med ekspediti- onslederen Mylius-Erichsen havde han tid- ligere udgivet tidsskriftet »Ungt Blod«. Måske skyldes filmens form og indhold mere et sammenspil mellem vor danske stjerne, publikumshensyn og den politik, som lagdes i Ludendorff-årene; generalen samlede den tyske filmvirksomhed under UFA. Engelsk mistanke Efterdønninger af militærpolitisk interes- se for Grønland står jo stadig på danske massemediers program. Men interessen er altså gammel og med British Museums april-udstilling »Arctic Images« (1996) blev emnet yderligere aktualiseret. Under tilrettelæggelsen stødte dr. Hen- rietta Lidchi på materiale i USA — bl. a. Peter Freuchens »The Vagrant Viking« - som mere end antyder den tyske efterret- ningstjenestes forbindelse med filmopta- gelser i Grønland. Interesse i Berlin Således vakte Knud Rasmussens film- optagelser 1923-24 interesse i Berlin, hvor den tyske filmproducer Lothar Stark via den i København virkende direktør Arthur Gregory ønskede at erhverve licensrettighederne. Den 8. marts 1926 skriver Stark: Herr Rasmussen miisste also unbedingt auf 1- 2 Tage nach Berlin kommen.« (Knud Rasmussens korrespondance - Hunde- sted Bibliotek). Redaktør Jørgen-Richard Lund. Leder af Søvær- nets Filmtjeneste 1949-61, kontrolmester ved Hjemmeværnets Filmafdeling 1974-79 og siden 1989 medlem af Søværnets Filmudvalg, herunder redaktør af kataloget »Maritime Film« 1990-1994. 251 [2] Lothar Stark stod samme år bag Hel- mut Lorenz-filmen »Die versunkene Flot- te«/«Die Schlacht an Skagerrak«, hvor »die Sieger als Bosewichte denunziert wurde«. (Francis Courtade og Pierre Cadars »Geschichte des Films im Dritten Reich«, Carl Hanser Verlag, Miinchen und Wien 1975). Ikke let at vare dansk I 1930 producerede Skandinavisk Tale- film/Norrøna Film »Eskimo«/»Der weisse Gott«. Den norskfødte tyske skuespiller Aud Richter var produktionschef, medens »Fædrelandets« senere redaktør Helge Bangsted stod for manuskriptet m.v. og George Schnéevoigt var instruktør. Det lykkedes altså for en tysk produk- tionschef, hvad der ikke lykkedes for det danske filmselskab »Palladium« 2 år tid- ligere. Dengang forlangte Østgrønlandsk Fangst Kompagni »25% af filmens udlej- ningssum eller i det hele taget 25% af enhver værdi, der bringes ud af filmen under alle former« (»I kamp med elemen- terne« - skrivelse af 27. februar 1928). Det er åbenbart lettere at være tysker. Gammel efterretningsmand Dr. Arnold Fanck leverede i 1926 ideen til UFA filmen »Milak, der Gronlands- jåger« og i 1932 ligeledes ideen til »Nord- pol - Ahoi!«, medens han samme år selv stod for »SOS Eisberg«. Ved filmen, som blev optaget under Knud Rasmussens protektion og medvir- ken stod den tyske militærflyver Ernst Udet for luftoptagelserne og den kvinde- lige hovedrolle bestredes af Leni Riefen- stahl. (»SOS Eisberg — Mit Dr. Fanck und Ernst Udet in Gronland«, Verlag F. Bruckmann AFG, Miinchen 1933). Leni Riefenstahl, som i 1924 debutere- de i de romerske bade i den senere som nazi-apostel kendte dr. Nicholas Kauf- manns »Wege zu Kraft und Schonheit«, var allerede på dette tidspunkt nært til- knyttet der Fiihrer. (Dr. Werner Maser »Hitler« - Futura 1974). For interesserede, som hidtil alene har anset instruktøren for en dygtig geolog og filmmand, kan det måske være af værdi at vide, at han allerede under l. verdenskrig »dient in einer Fålschungsabteilung der deutschen Nachrichtendienstes im Gros- sen Generalstab in Berlin«. (Cinegraph). »Dansk« indsats Året efter »SOS Eisberg« kunne »Palladi- um« så - som fransk produktionsselskab! — optage »Palos Brudefærd« med Knud Rasmussen som ekspeditionsleder og tyskeren dr. Friedeich Dalsheim som instruktør. Dr. Dalsheim havde tidligere stået for »Bali, dæmonernes ø«; sammen med den tysk-danske forsker baron Victor von Plessen og komponisten Wolfgang Zeller, (»Screen Series GERMANY« - Zwem- mer/London & Barnes/New York - 1970: »one of the most important com- posers for nazi films«, bl. a. »Jud Siiss«). Under optagelserne benyttede Dalsheim dr. Fancks medarbejdere: Grønlands- eksperten Emmy Langberg og fotografen Walter Traut. Uundværlige tyskere Også i 1938 lykkedes det tyskerne at 252 [3] Lothar Stark, Arthur Gregory og Knud Rasmussen. komme med på en yderst interessant filmekspedition; dr. Lauge Kochs togt til det nordøstlige Grønland/Pearyland. Det var formålet at overflyve og udforske det dengang endnu ukendte indre af Peary- land og samtidig fa klarhed over de for- modede Fata Morgana-øers eksistens. I ekspeditionen, som delvis finansiere- des af den danske stat, deltog den tyske flyver Meyer og den tyske flyvemekani- ker Preushoff; måske uddannede på »filmskolen« i Hildesheim, hvor oberst- løjtnant Schimpf samme år holdt fore- drag om »Der Film im Dienste der 253 [4] deutschen Luftwaffe« (klip fra Gregorys arkiv). Misbrug af kontakter? Man skal nok dybt ned i tyske militær- arkiver for at finde direkte beviser på den tyske spionage, Peter Freuchen antyder i »The Vagrant Viking«, men det er åben- bart, at alle kontakter er blevet udnyttet. Lothar Stark, der var jøde forsøgte sig så sent som i juli 1938 med et forslag om en »deutsch-skandinavischer Gemeinschafts- produktion«: »Die Produktionsleitung miisste in der Hånd der deutschen Grup- pe Liegen«! (Gregorys arkiv). Stark arbejdede nok under indtryk af sønnernes ophold i KZ-lejr, hvorfra de løskøbtes af Arthur Gregory. Gregory havde allerede i 1934 stiftet De Danske Filmstudier i samarbejde med den socialdemokratiske redaktør Karl A. Andersen — broder til forsvarsminister Alsing Andersen - og hans ven, den soci- aldemokratiske partifilminstruktør Birger von Cotta Schønberg. Under besættelsen afsløredes Cotta Schønberg endeligt som nazist og stik- ker (modstandsbladet »Tidens Tegn« 34/45). Arthur Gregory begik i 1938 selvmord (Jfr. »Biografbladet«: Veronalforgiftning). Quisling spøger! M.h.t. »Eskimo« og George Schnéevoigt, som også nævnes i mag.art. Inge Kleivans artikel, så var barneskuespilleren Fridjof Kaulbach søn af instruktørens kone Lilly von Kaulbach. Hans gudfar var Fridtjof Nansen, hvis sekretær under hjælpearbej- det i Sovjetunionen var kaptajn Vidkun Quisling. Og kaptajn Quisling var forsvarsmini- ster i netop de år, hvor tyskerne forstær- kede deres indsats, og hvor Norge besat- te dele af Grønland og tiltog sig politi- myndigheden. De spandt et net Efter Hitlers magtovertagelse sad grøn- landsflyveren Wolfgang von Gronmau som en af topcheferne i det tyske luft- fartsministerium og Ernst Udet var fly- vergeneral. Den senere Fiihrer Klaus Donitz var nået langt i Hitlers gunst og arbejdede på bogen »Die U-Bootswaffe«, medens admiral Canaris sad sikkert på Abwehr. Begge havde været dybt involveret i kommandør Lohmann-skandalen i 1927, som i 1929 kostede Reichwehrminister Gehlen hans post. Den tyske efterretningstjeneste havde investeret millioner af Mark i propa- gandafilmselskabet »Phoebus«. »Phoe- bus« var meget betegnende navnet på tyskernes første vellykkede skibssabotage under 1. verdenskrig (von Rintelen »The Dark Invader«, Peter Padfield »Donitz the last Fiihrer«, Heinrich Fraenkel »Unsterblicher Film« og dr. Gert Buch- heit »Der deutsche Geheimdienst«). Først 2 år inden besættelsen kunne H.M. Lunding arrestere orlogskaptajn Pflug-Hartung; Canaris ven og kollega fra Kapp-kuppet i 1920 havde siden spe- cielt interesseret sig for Grønland og Island. Ved anholdelsen var han chef for det tyske kyst-meldenet, som dækkede Dan- mark (oberst H.M. Lunding »stemplet FORTROLIGT«, Gyldendal 1970). 254 [5]