[1] Indledning Af Steffen Ulrich-Lynge Kg. 1. Helikoptere af typen Sikorsky S61 har indtil nu væict af stor betydning for flytrafikken i Grønland. Foto; Joel Berglund. Det nuværende flytrafiksystem i Grøn- land er delvist baseret på anvendelse af store helikoptere af typen Sikorsky S61 (fig. 1). Som følge af nye internationale bestemmelser vil S6 Ternes tilladelige nyttelast bliver reduceret efter år 2000. Det vil derfor være behov for at erstatte S61'erne med en anden flytype. I 1993 blev der af de nordiske luft- fartsmyndigheder udarbejdet forslag til fælles regler for anlæggelse af landingsba- ner i topografisk vanskelige områder. På baggrund af dette forslag vil det være mu- ligt at mindske anlægsomkostningerne til etablering af landingsbaner i Grønland. Udfasningen af S61 helikopteren med- førte, at der skulle træffes valg mellem to trafiksystemer. • Investering i nye store helikoptere • Etablering af regionale landingsbaner til fastvinget fly, suppleret med mindre helikoptere. Med det nuværende passagergrundlag vil det være muligt at opnå driftøkonomiske besparelser i trafiksystemet ved at anlægge regionale landingsbaner. 174 Landstinget traf derfor under Efterårs- samlingen i 1993 en principbeslutning om etablering af nye lufthavne, således at helikopterflyvningen kan erstattes med flyvning med fastvinget fly. Inden år 2002 skal der således anlægges lufthavne med korte landingsbaner i Paamiut, Maniitsoq, Sisimiut, Aasiaat, Uummannaq og Upernavik, til beflyv- ning med flytypen DHC-7 (fig. 2). I 1994 blev der etableret en bygherre- organisation under Direktoratet for Er- hverv, Trafik og Forsyning. Bygherre- funktionen bliver på Hjemmestyrets veg- ne varetaget af Grønlands Lufthavnsvæ- sen, hvor der til projektet er oprettet en anlægsorganisation (benævnes GLV/An- GLV/Anlæg har fået foretaget de nødvendige forundersøgelser og projek- teringer af vej- og landingsbaneanlæg samt terminalbygninger til 4 byer. Vej- og landingsbaneanlæg i Maniitsoq, Si- sirniut, Aasiaat og Qaarsut ved Uum- mannaq er således opstartet. Lufthav- nene i de tre sidstnævnte planlægges åbnet i 1998 og for Maniitsoqs ved- kommende i 1999. GLV/Anlæg har ved [2] igangsætningen af anlægsarbejderne entreret for over 300 mio. kr. og i ef- teråret 1996 var ca. 80 personer beskæf- tiget med projektet. I forbindelse med forundersøgelserne af lufthavnsområderne har GLV/Anlæg fået arkæologisk bistand fra Nunatta Katersugaasivia Allagaateqarfialu (Grøn- lands Nationalmuseum og Arkiv). Således blev der efter råd fra Grønlands National- museum og Arkiv udført projektering, som tog mest muligt hensyn til de arkæo- logiske fund. I Sisimiut blev vejprojektet eksempelvis tilrettet i sit tracée, således at man undgik at lægge vejen igennem for- tidsminderne. Generelt er der i projektmaterialet ind- arbejdet arkæologisk betydende oplysnin- ger, således at entreprenørerne kan være varsom overfor disse områder under udførelse af deres arbejde. For de 4 loka- liteter er det ca. 1.500.000 m2 som bliver berørt. Der skal for eksempel udsprænges og påfyldes ca. 1.000.000 m3. GLV/Anlæg har derfor givet de lokale tilsynsførende instruks om at være ekstra opmærksom på entreprenørernes arbejder i nærheden af de arkæologiske fund. Fig. 2. DHC-7 vil fremover blive den anvendte flytype med etableringen af lufthavne til fastvinget fly. Foto: Louise-Inger Lyberth. 175 [3]