[1] Asummiut sommeren 1996. Foto: Søren T. Thuesen. Thulekulturens grave Af Stig Grummesgaard-Nielsen Som i de fleste andre almindeligt tilgæn- gelige områder i Grønland findes der ved Asummiut mange eskimoiske grave. De døde er gravlagt hvor de levede, og gra- vene er derfor særligt talrige langs kyster- ne, ikke mindst i Vestgrønland. Hvad enten man kommer sejlende i de dybe og fiskerige fjorde, eller man vandrer på fjeldskråningerne langs kysten, vil man i klart vejr, med en god kikkert og lidt øvelse, forholdsvis let kunne lokalisere en eskimoisk grav. Ikke to grave er helt ens, men så godt som alle er opbygget af klip- pe og sten, og har i oprindelig tilstand haft et stentag som dække over den døde, og de flotteste og mest uforstyrrede grave er gerne bevokset med et meget gammelt lag af fint mørkt lav. Desværre har alt for mange besøgende, af ubetænksom nys- gerrighed vel sagtens, flyttet på gravenes stendække, og har på den måde ødelagt gravene. Der skal kun en lille åbning eller ubalance i gravdækket til, før vind, nedbør og blåræve indtager og maltrak- terer en ellers hel og velbevaret eskimoisk grav. løvrigt er alle grave i Grønland fre- 198 [2] dede og må ifølge Landstingsforordning nr. 4 af 18. maj 1990 ikke forstyrres, og alle gravfund skal indberettes til Grøn- lands Nationalmuseum og Arkiv. De eskimoiske grave adskiller sig både ved beliggenhed og orientering klart fra de senere kristne grave. Hvor de kristne grave som regel ligger på gravpladser pla- ceret lavere på løsjordsarealer, ligger de eskimoiske grave generelt set højt på klipperne, og gerne markant i terrænet og med en god udsigt. Det virker som om, man med valget af beliggenheden har ønsket, at den afdøde også efter døden skulle kunne nyde hvalerne og sælernes leg, og kunne glæde sig ved synet af fangeren, der kom fuldlastet til- bage til bopladsen. De tidlige kristne grave er oftest ortodoks orienteret som kirkerne, d.v.s. regelret øst-vest, mens de eskimoiske grave er orienteret efter det grønlandske grundfjeld, og følger landets klippeformationer. Med den eskimoiske form går kultur og natur ud i ét, og den dødes sidste hvilested bliver som en skønhedsplet på Moder Jord (se fig. 1). Thulefolkets tid I den sidste del af 900-tallet, kun kort tid før Nordboerne, kom Thuleeskimoerne til Grønland. De kom fra Alaska via Canada over Smith Sund, til Thuleom- rådet i den nordvestlige del af verdenens største ø. Thulefolket var et ægte eski- moisk folkeslag, der bestod af flere undergrupper i det arktiske område. Fol- kene levede hovedsageligt af havets res- sourcer, som de fangede fra iskanten eller fra deres kajakker og konebåde. De store havpattedyr var deres foretrukne føde, men man udnyttede alt spiseligt fra bær til fugle og rensdyr. Landpattedyrene blev jagtet med bue og pil, og man fiske- de i de kolde, klare og iltrige floder. Thu- lefolket kendte til hunde og hundeslæ- der, og deres kultur blev i 1100-tallet spredt mod syd til Vestgrønland, hvor eskimoerne havde den første kontakt med de kristne Nordboere. Omkring år 1200 nåede Thulekulturen ned af vest- kysten helt ned til Sisimiut-området (Bocher et al. 1980 s. 56). I midten af 1300-tallet forlod Nordboerne Vester- bygden, mens eskimoerne ekspanderede. I 1400-tallet levede Thulefolket i grup- per spredt langs alle de beboelige grøn- landske kyster, og den klimaforværring, der kan have været en medvirkende årsag til at nordboerne forlod Østerbygden omkring år 1500, syntes ikke på samme måde at have påvirket den eskimoiske levemåde. Tværtimod kan den øgede kulde og ismængde have været en fordel for fangerne (Bresciani et al. 1992, s. 151). Man skal dog ikke regne med, at der har været en stor befolkningstæthed, da den rene eskimo-kultur kræver meget store fangstområder. Med den euro- pæiske kolonisation af landet i 1700-tal- let mødte Thulefolket igen de kristne. Denne gang blev det til Thulekulturens gradvise undergang, men menneskene »inuit« lever genetisk set fortsat videre, som en del af nutidens grønlandske befolkning. Ånderne og døden Eskimoerne så verden som værende holi- stisk og i kosmisk balance, og menneske- ne mentes at kunne kommunikere med såvel dyr som naturånder. Den livsopfat- telse eller religion der blev praktiseret i 199 [3] Thuletid, var shamanistisk. Det vil sige, at alt i naturen blev betragtet som leven- de, og at alt havde en åndelig kraft. Selv navne og begreber havde et selvstændigt liv, og Holsteinsborg-missionæren H. C. Glahn berettede, at såvel madlyst som søvn betragtedes som åndelige væsner i sig selv (Holtved 1968, s. 130). Kultiske riter og magi spillede en yderst central rolle i eskimoernes religion. Til de kul- tiske handlinger, der generelt var almene og offentlige, og indgik i de sociale møn- stre, hørte madofringer til de afdøde, men også handlinger der havde til formål at påvirke fangstdyrene var udbredte. Magi udøvedes som regel i hemmelighed og kunne have en ond hensigt, men var ofte almindelig healing. Magien virkede som simpel efterligningsmagi eller som berøringsmagi, eller som begge dele i for- ening (Holtved 1968 s. 134). Ved hjælp af efterligning af et andet væsens hand- linger, eller ved berøring af en kraftfuld genstand kunne man hente eller frem- mane ånder til hjælp, og på den måde øge sin styrke. De fremmanede kræfter kunne dog være vanskelige at styre, og man kunne aldrig være sikker på, om de vendte sig mod skaberen. Alle ånder levede deres eget liv, og kunne, som man kendte det fra drømme, foretage rejser ud af det legemelige hylster. Hver legems- del var beboet af en ånd, der opretholdt sundheden. Hvis vigtige ånder blev væk i længere tid blev man syg, og hvis den stærkeste ånd, livskraften, forlod en per- son, måtte legemet uværgerlig falde sam- men og gå i forfald. Nogle af de mange selvstændige ånder blev efter personens død tilbage blandt de efterladte, og nog- le, deriblandt selve livskraften, fortsatte til de dødes dimension. Vi ved, bl.a. fra de sagn og myter Knud Rasmussen har indsamlet, at de døde kunne materialise- re sig og blande sig med de levende, og at monstre og uhyrer kunne skabes ved tan- kens magt af åndemanere (Rasmussen 1994). Eskimoerne var ikke bange for døden, som man var vant til at leve med under de barske levevilkår, men man levede med frygten for de dødes ånder. De døde kunne ofte bringe ondt med sig, og dybtliggende frygt for de døde var vidt udbredt i det traditionelle samfund, hvor ånder var ligeså virkelige som de levende mennesker. Det var derfor af yderste vigtighed, at tage sig i agt for det åndelige, og passe på at de dødes ånder ikke blev hjemløse. Tilmed kunne der af knogler stjålet fra grave, skabes vældige, modbydelige og ubarmhjertige tupilak- ker, som med lethed kunne slå ihjel (Gildberg og Petersen 1992, s. 62). Som død var man ikke fuldstændigt afskåret fra at kommunikere med de efterladte, for v.h.a. åndemanere kunne kontakten holdes vedlige til de levende, ligesom de levende kunne komme i forbindelse med de døde. Inden den afdøde kunne kom- me til de dødes dimension, måtte denne være komplet fri for jordiske urenheder, og der kunne gå op til et år med at pres- se de jordiske urenheder ud (Holtved 1968 s. 133). Når et menneske døde, ved at livskraften forlod det, blev dets nav- neånd liggende ved liget indtil den kun- ne fortsætte tilværelsen i et barn med samme navn. De resterende ånder kunne volde ondt, og berøring med den døde kunne være farligt for alle i samfundet. Derfor forventedes det, at de nærmeste familiemedlemmer tog sig af den døde 200 [4] Fig. 1. Nærbillede af grav D21 set fra øst. Foto: Stig Grummesgaard-Nielsen. og begravelsesceremonierne, og at de undgik at smitte deres frænder med onde ånder. De, der havde stået for begravel- sen, skulle gennem en renselsesproces, som for kvinders vedkommende kunne vare indtil flere år. (Holtved 1968 s. 136). I denne periode måtte de udsatte efterleve strenge moralske regler, der bl.a. indebar, at man ændrede spisevaner og beklædningsform (Gildberg og Petersen 1992 s. 55 ff.). Også den dødes redska- ber og husgeråd kunne være indbefattet af tabu, og kunne aldrig mere benyttes af andre. Den personlige livskraft døde aldrig, men genopstod som menneske, enten i Havet, i Himlen eller hos Hæn- gehovederne. I Havet og Himlen var livet ligesom på jorden, men der var altid rigeligt med føde og godt vejr, og man kunne genforenes med sine forfædre og andre afdøde. I Havet levede man til overflod af alt godt fra det våde element, og i Himlen nød man landjordens mang- foldige goder. En trediedel af de dødes dimension var knap så utopisk men sna- rere et rent Helvede. De usleste og ringe- ste af de døde blev til Hængehoveder, og måtte til evig tid leve af de sommerfugle de kunne fange i flugten med munden (Gulløv & Meldgaard 1992, s. 15). Eskimoiske gravtyper En grav er et fikspunkt, et forbindelses- led mellem de efterladte og den afdøde, et mindesmærke der repræsenterer eller træder istedet for den døde, der ikke selv kan være til stede i oprindelig form. Gra- ven er et symbol på de efterladtes kærlig- hed og hengivenhed, men den kan også ses som et socialt betinget statussymbol 201 [5] for både den døde og efterkommerne. Et gravsted er den endegyldige terminal for de jordiske rester, for sjælens hylster, men samtidigt er gravstedet også udgangs- punktet for noget nyt, hvis man tror på et liv efter døden, og fra gravstedet kom- mer den afdøde til åndernes rige, til det evige liv. En grav udgør en stor værdi, både målt i arbejde, i følelser og med henblik på den kulturelle identitet. Det er derfor ikke mærkeligt, at forskere i et forsøg på at lære de tidligere grønlænde- re at kende, har beskæftiget sig med de eskimoiske grave i landet. Fra slutningen af 1800-tallet og til i dag har der i Grønlandsforskningen været gode traditioner for etnoarkæolo- giske undersøgelser, og i mange områder af landet er der foretaget registreringer af de eskimoiske grave. Blandt de mest kendte og detaljerede registreringer er K. J. V. Steenstrups undersøgelser i det nordvestlige Grønland i årene 1875-80, Helge Larsens arbejde i Nordøstgrønland 1931-34 og Therkel Mathiassens regi- streringer i såvel øst som vest i 1920'erne og 1930'erne (Steenstrup 1893; Larsen 1934; Mathiassen 1927,1930+1936). I nyere tid er traditionen ført videre med undersøgelser i både Østgrønland og Vestgrønland. I Østgrønland har arbej- det især fundet sted i forbindelse med Skjoldungeprojektet, der fandt sted i 1990-92, og hvor man registrerede 273 grave (Gulløv & Fog Jensen 1991; Feld- bo et al. 1992; Feldbo et al. 1993; Koch & Feldbo 1994). Fra Vestgrønland er det samlede antal grave endnu større, og de er bl.a. fundet ved systematiske regi- streringer i Buksefjorden, i Sisimiut- distriktet, i Disko-området og i Uper- navik-distriktet (Kapel 1993; Koch & Hjalgrim 1993; Grønnow et al. 1983; Grummesgaard-Nielsen 1996; Andreas- sen et al. 1992; Hjarnø et al. 1974). Et generelt træk ved de hidtidige under- søgelser har været, at man enten har koncentreret sig om blot at beskrive beliggenheden, og gravene som de frem- trådte set udefra, eller man har beskæfti- get sig særligt med det antropologiske materiale. Med hensyn til den arkæolo- giske del har det skortet på tilstrækkeligt med detaljerede undersøgelser. På grund af den relativt lille befolkningstæthed, d.y.s. få og spredte grave, og den store mobilitet, har det været meget vanske- ligt, at få et fast kronologiskema bygget op omkring de neoeskimoiske grave. Der- til kommer, at variationen i gravformer- ne tilsyneladende har været meget stor. En større systematisk undersøgelse af de grønlandske eskimo-grave og deres samlede indhold er desværre endnu ikke foretaget, og der mangler altså præcise og moderne arkæologiske og tværfaglige undersøgelser af gravene som helhed. Vores viden om de eskimoiske begravel- sesformer bygger i lige så høj grad på etnologiske beretninger som på arkæolo- giske data, og disse data giver et meget komplekst billede af begravelsesskikken (se skemaet næste side). Fra arkæologiske undersøgelser og etnografiske beretnin- ger har vi kendskab til, at Thulefolket benyttede gravtyperne Al, B3, B4, B5, C3, C4 og E. Begravelser i vandet kan selvfølgelig ikke blive bevaret for eftertiden, og kun lig der indlejres permanent i is kan holde sig til nutiden, og den slags begravelser er aldrig fundet i Grønland. Skikken med 202 [6] Begravelsessted: A - I vand eller på is. B - På klippegrund C -1 klippehule eller sprække D - På træplatform E - I hustomt eller dødehus F -1 mødding Begravekeshylster: 1 - Fritliggende, evt. i svøb 2 - Enkel stenmarkering 3 - Kammergrav med stendynge 4 - Kammergrav med helledække og stendynge 5 - Kammergrav med sten- og trækonstruktion 6 - Trækiste 7 - Intet hylster p.g.a. ligbrænding at henlægge de døde på isen er beskrevet hos eskimoiske folk i Canada (Maxwell 1985, s. 289). Fra etnografiske kilder i Grønland kender vi til, at den døde er blevet sænket i vandet, eller lagt på strandbredden ved lavvande, for at liget kunne skylles i havet ved højvande (Hansen 1888, s. 106). Skikken med at lade den døde få sit sidste opholdssted i havet, hvorfra den meste føde kom, kan have været særlig meget benyttet på Øst- kysten hvorfra de etnografiske kilder stammer (Koch & Feldbo 1994). Som kunstneren Aron fra Kangeq så klart har illustreret det i en akvarel fra 1867, kun- ne den døde være indsvøbt i et skind (Meldgaard 1982). Den mest gængse eskimoiske begravel- sesform der er bevaret til nutiden, er begravelser direkte på grundfjeldet eller på den ofte sparsomme vegetation (se fig. 2). Fra Canada kendes eksempler på, at den dødes gravsted kun er markeret med en eller enkelte sten, men det er en begravelsesform der er yderst vanskelig at eftervise arkæologisk. Normalt bygges et gravanlæg til den døde, et solidt beskyt- tende hylster der i funktionel forstand blot er en kødgrav, hvor den døde depo- neres. Kammeret skal beskytte liget mod hunde og vilde dyr, samt holde den værste nedbør ude. Kamrene placeres ligesom kødgravene ofte på steder, hvor der er gode dræningsforhold, og hvor der er meget vind. Kamrene kan være dæk- ket af store flade sten, eller af rullesten, og her er det som regel princippet om det til rådighed værende, der er gælden- de. Hvis der ikke er tilstrækkeligt med store dæksten men drivtømmer i nærhe- den, kan træet bruges som understøttelse for mindre sten, en skik der er især ken- des på Clavering Island (Larsen 1934 s. 67). I rullestenslejer bruges rullesten ofte både til opbygning af kammeret og til dække. Over kamrene dynges ofte til med sten for at sikre dem yderligere mod øde- læggelse, og gravene kan derved fremstå som røselignende, men Thulefolkets gra- ve er dog normalt ganske lave og ovale i formen ligesom Thulefolkets huse. Fra det mere trærige Alaska kendes eksempler på, at den døde er begravet i en fritstillet trækiste. Klippehuler og klippesprækker er som regel ikke så synlige i landskabet som menneskeopbyggede gravanlæg, men de er mere solide, og i Thulekulturen er det meget normalt, at benytte hulheder i grundfjeldet til gravsteder, og de kendes også fra Sisimiut-distriktet. I nogle tilfæl- de er der kun lige plads til den eller de døde, og der behøves ikke andet end en sten for indgangen til at beskytte ligene, 203 [7] Fig. 2. De neoeskimoiske gravtyper i Grønland, og eksempler på deres placering i landskabet. Tegning: Stig Grummesgaard-Nielsen. men i andre tilfælde er hulerne store, og man bygger en større grav som dem der 204 kendes fra det fri. I huler kan de døde holdes helt fri for fugt, og i kold og tør [8] luft er det ikke ualmindeligt, at ligene frysetørres og bevares som mumier. Til de mere eksotiske gravformer indenfor det eskimoiske område hører begravelser på platforme af træ. Denne skik syntes at være indiansk inspireret, og kendes kun fra Alaska, hvorfra der også kendes eksempler på ligbrænding (Holt- ved 1968 s. 136). Fra flere steder i Grønland er der fun- det lig der ligger i sammenfaldne tørve- huse, og i litteraturen kan de være omtalt som dødehuse (Feldbo et al. 1992 s. 109, Møbjerg 1988). Denne type »begravel- ser« er relativt sjældne, og faktisk synes der blot at være tale om, at hustomter i nødstilfælde er brugt til deponeringen, eller at de døde ligger ubegravet, og er omkommet p.g.a. sygdom eller hungers- nød (Hansen 1888 s. 106). Der kendes ikke klare eksempler på begravelse i udsmidslag, men i Qeqerta- sussuk nær Qasigiannguit blev de ældst kendte menneskerester fra det eskimoi- ske område fundet i netop møddingen (Koch et al. 1996). Fra flere områder er der blevet rap- porteret om tomme gravkamre, men det har ikke været muligt at afgøre, om der har været tale om kamre beregnet til at være tomme, opført uden at den døde har kunnet skaffes til veje, eller om ske- letter eller gravgaver efterfølgende er fjernet. Gravkamrenes grundform varierer meget, og der er blevet registreret både trekantede, firkantede og mangekantede eskimoiske grave. Mange steder har kam- meret en meget uregelmæssig form, der kendes bl.a. pæreformede, men generelt set, har man alene tilstræbt, at fa et kam- mer der var passende i størrelsen, og især dækstenenes størrelse og form har for- mentlig haft afgørende betydning for kammerets form. Kammerets bund kan have været fint opbygget i såvel sten som tørv, men ofte ligger den døde direkte på undergrunden. Kammerets størrelse afhænger først og fremmest af den afdø- des størrelse, og børn er tilsyneladende blevet gravlagt i mindre kamre end voks- ne, men de fleste kamre er kortere end den afdøde, og det ser ud til, at man på forhånd har kalkuleret med, at den afdø- de skulle nedlægges med bøjede ben. Efter gravene ved Imertit, Qimisaa, Kup- pelnæs og Asummiut at dømme, ligger gravkamrenes middelstørrelse omkring 1,5 x 0,5 meter (Feldbo et al. 1993 og Grummesgaard 1996). Gravkamrene er sjældent mere end 1,5 meter høje, men der er stor variation, og igen synes de fysiske muligheder ved gravstedet at have stor betydning. Gravene er meget ofte bygget op ad en klippeblok som indgår i konstruktionen, og højden på blokken, hvorpå dækstenene har hvilet, har afgjort den endelige højde i kammeret. Det er normalt med en indre højde på grav- kammeret på 0,5 meter. I tilknytning til gravkamrene, og gerne sammenbygget med disse, findes der meget ofte et bikammer til gravgaver og eventuelt udrømmede knogler. Bikamre- ne, der er opbygget på samme måde som hovedkammerne, er som regel små, men hvis kammeret har indeholdt en kajak kan det være næsten 5 meter langt (Koch & Feldbo 1994 s. 39). Gravene er placeret oppe bag boplad- serne, og findes derfor i størst antal i de ydre kystområder, men selv oppe i inder- 205 [9] fjordernes bagland findes grave (Grøn- now et al. 1983 s. 50). Gravene kan lig- ge alene, eller som det ofte ses i par, men meget ofte findes de i nærheden af bo- pladser, hvor der har været langvarig beboelse, og hvor de er samlet gruppevis eller i slørre gravfelter. De gravlagte eskimoer Menneskene - inuit — eller skrællinger som de samtidige nordboere fra Øster- bygden kaldte eskimoerne, er fundet i grave spredt over hele det arktiske områ- de, og der kendes mange hundrede ske- letter alene fra Thuletid i Grønland. Pla- ceringen af de døde eskimoer i gravene varierer meget fra region til region. Hos polareskimoerne har man lagt den døde med hovedet mod solopgangen, men andre steder i f.eks, Grønland er den døde lagt med hovedet mod vest. Lejrin- gen af liget i graven har også vekslet me- get, og i et område fra Alaska til Labra- dor er de døde lagt i udstrakt rygleje, mens de i Alaskas sydlige del og i Grøn- land oftest er anbragt med sammen- bøjede ben (Gildberg & Petersen 1922, s. 59). Som regel er de bøjede ben knyt- tet til rygleje, således at knæene stikker i vejret eller til siden, men fra Nordvest- grønland kendes andre varianter, hvor underbenene er bukket under lårene og liget sidder oprejst på hug (Steenstrup 1893, "s. 23). Så sent som fra 1800-talIet i Grønland er skikken med at snøre den dødes ben sammen blevet brugt (Hansen 188S, s. 105). Der tindes ikke primære etnografiske beretninger om hvorfor benene er bukket sammen, og det er tvivlsomt, om det er for at spare på plad- sen i gravene da disse i mange tilfælde er 206 rigeligt store. Det er nok mere sandsyn- ligt, at benene er bundet eller snøret sammen for at forhindre den døde i at gå igen som spøgelse efter døden. Skikken med at indsvøbe liget i skind af sæl eller rensdyr kan også være baseret på over- troisk frygt for de døde. Thulekulturens grave rummer ofte kun en enkelt død, men fællesbegravelser er også almindelige, og der kendes eksempler på grave med hele 15 personer (Steenstrup 1893 s. 23). I gennemsnit er der mere end 2 individer per grav i de bedst undersøgte grave, og genbrug af grave synes at være yderst almindelig. I Grønland er der ofte foretaget udrøm- ninger af de ældre skeletter i en grav for at skaffe plads til et nyt lig, og mange af skeletterne i fællesgravene er derfor ikke i oprindeligt leje, men ligger meget omrodede (Hjarnøe et al. 1974, s. 3; Koch & Feldbo 1994, s. 35). Der er lavet mange opmålinger og antropologiske analyser på skeletmateri- alet fra det arktiske område, og den almindelige eskimoiske krops statur og størrelse er godt belyst (se kapitlet om menneskeknoglerne fra gravene ved Asummiut). Sygdomstegn og aldersfor- andringer er ofte undersøgt, men kun i få tilfælde har oplysningerne kunnet hen- føres til specifikke grave og individer, og man har i forskningen koncentreret sig om køn og aldersfordeling og andre demografiske forhold (Jørgensen 1953). Mange skeletter er voldsomt præget af det hårde liv i fangersamfundet, og såvel knogler som tænder har været meget mere slidte end vi kender det fra ager- brugssamfundene. Med hensyn til det antropologiske materiale har de meget [10] omfattende undersøgelser af de fanta- stisk velbevarede mumier fra Qilakitsoq haft stor videnskabelig betydning, og der er bl.a. fundet noget så forgængeligt som tatoveringer på de gravlagte kvinder. Ved hjælp af vævstypeanalyser på mummier- ne er der desuden for første gang blevet påvist sandsynlige familiebånd mellem individer fra samme grav (Ammitzbøll et al. 1992a). Det er meget muligt, at man- ge af de påviste eskimoiske fællesgrave er familiegrave, der er benyttet i generation efter generation. Opmålinger af de man- ge ikke mumificerede knogler er også vigtige, og det kan nævnes, at der nogle steder har været udtaget DNA-prøver til analyse, og man vil i heldige tilfælde kunne spore arveligt betingede sygdom- me samt familierelationer på de knapt så velbevarede skeletter (Koch & Feldbo 1994). Grave bygget til børn alene er ikke ual- mindelige, men oftest er børnene blevet gravlagt sammen med de voksne. An- delen af børn i gravene ligger som regel mellem 10 og 15 %, og det er for få i for- hold til en normal aldersfordeling i til- svarende samfund. Nogle børn må derfor være placeret andre steder, og det er meget sandsynligt, at børn, ikke mindst i hungersperioder, er blevet udsat til den visse død i den barske natur. Ud fra analyser af knogler fra Thule- gravene er det påvist, at fødegrundlaget for de eskimoiske folk i almindelighed findes i havet, og selvom der kendes und- tagelser, er det havpattedyrene der spiller den største subsistensøkonomiske rolle. Udgangspunktet for bestemmelserne er, at marine planter har et større indhold af kulstof-13 end planter på landjorden, og at dyr og mennesker ved at udnytte havets fødekæde forøger kulstof-13-ind- holdet i krop og knogler (Tauber 1981). Dødeligheden har været meget høj i de eskimoiske samfund, ikke mindst blandt mændene der levede som fangere. Det meget farlige levebrød på havet har givet en større dødelighed hos mændene, hvil- ket giver en skæv kønsfordeling, og i slutningen af 17 og 1800-tallet i Syd- og Østgrønland er der beretninger om en overvægt af kvinder på 25-50 % (Hansen 1888, s. 5). Med færre fangere stiger muligheden for hungersnød, og fangerne må tage endnu større chancer på havet for at skaffe føde til familien. De kendte skeletters kønsfordeling viser, også i den førkolonialistiske periode, en meget mar- kant og generel dominans af kvinder i gravene. Dette kan skyldes mændenes større »erhvervsbetingede« dødelighed, men det kan også skyldes forskellige gravskikke kønnene imellem. Måske har det udelukkende været mænd der blev begravet i havet, og måske er det grun- den til, at de er underrepræsenteret i gra- vene på land. Det bliver desværre nok aldrig endeligt opklaret, og som en af en tidligste danske arkæologer udtrykte sig omkring forholdet mellem den arkæolo- giske viden om de forhistoriske samfund og de reelle begivenheder, er vi meget ofte henvist til »lutter moxen gisninger«. Gaver til de døde Der er ikke lavet nogen samlet opgørelse over gravinventaret i de eskimoiske gra- ve, og vores viden er på dette punkt meget sporadisk. Der er påvist gravgaver i op til halvdelen af de eskimoiske grave i Grønland, så skikken med at nedlægge 207 [11] gravgaver sammen med den døde, har tilsyneladende været meget brugt i dette område. I mange tilfælde er der bygget et bikammer til selve gravkammeret, hvori gravgaverne er lagt, men de kan også være placeret over eller udenom graven, og de findes gerne mellem gravenes man- ge ydre sten. Bevaringsforholdene er selvfølgelig meget afgørende for, hvor mange gaver vi kan finde i gravene i dag, og da hovedparten af det Thuleeskimo- iske redskabsforråd har bestået af orga- nisk materiale, er det klart, at vi kun fin- der en; del af de oprindeligt medgivne gaver. Det må især forventes, at skind- og trægenstande er stærkt underrepræsente- ret blandt fundene, og at gravgaver i det hele taget har været meget mere almin- deligt forekommende end det fremgår af fundene. Hvis man tager bevaringsfor- holdene med i betragtning, er det endda muligt, at praktisk talt alle Thuleeskimo- er er blevet begravet med gaver, og under alle omstændigheder ser det ud til, at den døde i Grønland altid har været iklædt sin dragt. De kolde klimatiske forhold fordrer, at beklædningen skal være varm, men også at den har evnen til at lukke overflødig varme ud under arbejde, og det har Thuleeskimoernes dragter kun- ne. I heldige tilfælde er adskillige af Thu- lefolkenes dragter fundet bevaret i fryse- tørret tilstand på mumier, og det er tyde- ligt, at de har været yderst velegnede og funktionelle (Ammitzbøll et al. 1992b). Dragten har normalt bestået af flere lag, en vind- og vandafvisende yderpels af bl.a. sælskind og en isolerende og blød underpels af fugleskind. Ud over dragter- ne har de døde først og fremmest fået brugsgenstande med sig i graven, gen- 208 stande som de har holdt af, og genstande som de kunne bruge i livet efter døden. Det har tilsyneladende været meget almindeligt, at få mad med i graven, og dyreknogler påvises ofte i både mands- og kvindegrave. Dyreknogler i gravene kan være tegn på, at ræve har tilført rester af deres måltider i de huleagtige gravkamre, men i mange tilfælde er der snarere tale om, at den døde har fået mad med til rejsen (Mathiassen 1936, s. 16). En anden mulighed for tilstedeværelse af dyreknogler i gravene er, at de efter- ladte har villet lade et dyrs ånd følge menneskets ånd til de dødes dimension, og^ der kendes etnografiske beretninger om, at døde børn har faet en hundeånd repræsenteret ved en hundeknogle med sig, for at børnene ikke skulle føle sig ale- ne, eller for at hundeånden kunne hjæl- pe barnets ånd med at finde vej. Ifølge de etnografiske kilder har brugen af amulet- ter været meget almindelig, men da de ofte er tildannet af forgængeligt materi- ale og ofte vil være fragmenterede, er det meget vanskeligt at påvise amuletter ved arkæologiske udgravninger af gravene. På et par lokaliteter er der fundet små samlinger af sten der kan være benyttet som amuletter, men der kan også være tale om smykkesten eller, som det er tol- ket ud fra et fund i Østgrønland, spille- brikker (Gulløv 1995 s. 14). Bjergkry- stalkærner og tænder fra de store havpat- tedyr kan også have fungeret som amu- letter, og er i nogle tilfælde kommet med i gravene (Mathiassen 1936 s. 21). Fra såvel voksen- som børnegrave ken- des legetøj, og selvom sådanne gravgaver er relativt sjældne, kendes de både i form af små efterligninger af mennesker, dyr [12] og redskaber lavet af træ og tand, og i form af spil som det populære gribespil Ajagarneq. I dette gribespil holdes en tilspidset pind i hånden, og med en hur- tig og præcis bevægelse skal et med en snor forbundet objekt gennembores. Blandt de voksne er der åbenbart store kønsbestemte forskelle i gravudstyret, og ligesom der generelt har været meget stor forskel på mænd og kvinders dagligdag i Thulesamfundet, har deres gravudstyr været yderst forskelligt. Mændene har fortrinsvis fået fangstredskaber eller værktøj med sig i graven, genstande som kunne afspejle både deres daglige dont og deres status. De fangstredskaber der er mest almindelige i gravfund, er knive, kastetræ, harpunspidser, buer, pile, lanser og spyd. Blandt værktøjet i mandsgrave- ne er det ishakker, snebankere, sneknive og slibesten der dominerer. Dertil kom- mer at hele transportfartøjer som slæder og kajakker eller dele deraf kunne følge den døde fanger. Ligesom mændenes gravgaver, afspej- ler kvindernes gravgaver ejernes rolle i fangersamfundet. Kvinderne fik ofte smykker eller hus- geråd med sig i graven, og der har helt tydeligt været tale om gaver, der har haft betragtelig affektionsværdi for personen i levende live. Smykkerne består ofte af smukt forarbejdede knapper og perler, der gerne har været af ben eller tand, men i de senere perioder, hvor indflydel- sen fra den europæiske kultur har været større, har man pyntet sig med knapper og perler af porcelæn og glas (Mathiassen 1936 s. 27 + 43). Det »feminine« værk- tøjsarsenal fra den daglige telt- eller hus- holdning som kendes fra gravene, er spe- cielt tilknyttet madlavning og dragtfrem- stilling. Til fremstilling af dragterne er nåle uundværlige, og sammen med sylen, rynkebenet og fingerbøllet, har de udgjort nogle af de mest betydningsfulde dele af de kvinderedskaber, der fulgte dem i graven. Til beskyttelse af nålene havde kvinderne kunstfærdigt forarbej- dede nålehuse, og fra gravene kendes der eksempler på både smukt dekorerede og blankpolerede nålehuse af tand. I dragt- fremstillingen, såvel som i tilberedelsen af maden, benyttede kvinderne den bue- de kniv, den såkaldte ulu, hvis blad kun- ne være af enten kobber eller jern. Kni- ven synes at have været et personligt redskab, der ligesom lamperne ofte fulg- te husmoderen i graven. De Thuleeski- moiske lamper og kogekar er lavet af fedtsten, og de er en yderst vigtig og praktisk del af kulturen, men lamperne kan også, i symbolsk form, være behol- dere af personlige minder, der kan følge den døde til det næste liv. I de lyssvage boliger har denne lys- og varmekilde hørt til det kæreste inventar, og den har været uundværlig i madlavningen. Ved at antænde tran og spæk fra havpattedyr ved hjælp af en væge af mos eller uld, kunne indearbejdet lade sig gøre, og maden kunne tilberedes. Lamperne fin- des i flere størrelser og former, og med eller uden vægeliste eller vægeknop (Thalbitzer 1914, s. 532ff). I de lange vintre har lampen ofte været den eneste lyskilde man kunne glæde sig over, men også en slukket lampe kunne være kilde til glæde. Søren Hansen fortæller om østgrønlænderne i 1800-tallet, at en almindelig leg om vinteren ved festlige lejligheder har været »lampesluknings- 209 [13] legen« (Hansen 1888, s. 98). Legen var en sensuel samleg mellem kønnene, og en god vært lod altid lamperne slukke om aftenen, når der var gæster i huset. Udgravningerne ved Asummiut l 1988 udgav Sisimiut Kommune en byplan for udvidelse af byområdet til nordsiden af Ulkebugten, og i 1990 var planlægningen af en mulig landingsbane til fastvingetfly i samme område så småt begyndt. (Se kapitlet om Kulturhistorien ved Ulkebugten). I den forbindelse fore- tog Sisimiut Museums daværende mu- seumsinspektør Finn Erik Kramer de første samlede registreringer af bl.a. gra- vene ved Asummiut, og der blev påvist seks grave (Kramer 1990). I 1994 udvi- dede arkæolog lic.phil. Tinna Møbjerg de systematiske undersøgelser, da Grøn- lands Lufhavnsvæsen havde begyndt en egentlig projektering, og kort over luft- havnsområde og vejanlæg var til rådig- hed (Møbjerg 1994). I 1995 blev planer- ne for anlægsarbejdet delvist ændret, og nye rekognosceringer fandt sted under forfatterens daglige ledelse i somrene 1995 og 1996 (Grummesgaard-Nielsen 1996a og 1996b). Indenfor det berørte område for den kommende lufthavn, dukkede der otte nyerkendte grave op. Det samlede antal af Thulegrave på Asummiut er således nået op på ialt 14. De påviste grave lå i et varieret sydvendt og meget kuperet terræn i læ for norden- vinden nedenfor Præstefjeldet. Flere bække snoede sig ned fra fjeldet, og var med til at oppebære områdets store fro- dighed. I sænkninger bredte tørven sig, men de sumpede arealer var relativt små og lige så vel afgrænsede som de krystal- klare regnvandssøer. Rævling og forskel- lige former for dværgpil var domineren- de, men på de veldrænede grusede hæve- de strandterrasser, var græsser og mare- halm almindeligt. I sæsonen slikkede Wåbærene solskin på klipperne. Nogle af de registrerede grave ved Asummiut var intakte og uforstyrrede, men mange var, som de fleste grave i Sisimiut-distriktet, blevet plyndret eller på anden måde forstyrret (Bocher et al. 1980 s. 57). På grund af forstyrrelserne og bevaringsforholdene i øvrigt, var der stor forskel i gravenes størrelser, og de udvendige mål gik fra 1,2 x 0,5 meter til 3,0 x 2,0 meter. De var, som andre grave fra denne periode, placeret højere i ter- rænet bag de strandbundne boliger. Gra- vene lå mellem 4 og 31 meter over havet, og alle havde en glimrende udsigt over fjorden og de nærliggende øer mod syd. Der var aldrig mere end 550 meter fra en grav til en kendt bebyggelse. Gravene var meget ujævnt fordelt, og i det cirka 3 kvadratkilometer store område var der maksimalt 125 meter mellem to nabo- grave. Den gennemsnitlige afstand fra én grav til den nærmeste nabo var på 36 meter, og over 70 % af gravene havde 36 meter eller derunder til naboen. Man opførte altså gravene i klynger, og som det fremgår af flg. 3, er gravene ofte ble- vet anlagt parvis. Der kan have været tale om familiegravfelter, men det vil kun kunne påvises v.h.a. eventuelle fremtidi- ge DNA-analyser. De fleste grave var ori- enteret med hovedende pegende mod den østlige himmel, men der var stor variation. Fem af de påviste 14 grave ved Asum- miut lå i et område der blev berørt af 210 [14] lufthavnsbyggeriet, og de blev derfor udgravet, og knoglerne blev deponeret andetsteds under mere beskyttede for- hold. Grav D l (SIK892) Graven var orienteret 0-V og lå 19 meter over havet, og fra stedet havde man en meget god udsigt over det nærliggende farvand. Graven var anlagt op ad en lav lodret klippevæg. Løse klip- pestykker og -blokke fra stedet har været benyttet til at opbygge et kraftigt og solidt kammer, der blev dækket med meget store flade heller (se fig. 4). Grav- kammeret har oprindeligt været meget højt, men dækstenene er på et tidspunkt styrtet ned og har lagt sig til rette ovenpå de døde (se fig. 5). På grund af tidspres, de ringere beva- ringsforhold og det ekstremt dårlige sommervejr (det sneede), valgte vi ikke at tegne og opmåle denne grav. Istedet foto-dokumenterede vi graven og dens indhold af knogler. Delvis kraftig og meget ujævn tørvedannelse i gravkam- meret filtrede skeletterne sammen, men gav desværre ikke mulighed for at få en tydelig markeret lagdeling. Det var et generelt stratigrafisk problem med grave- ne, at iagttagelser omkring lagdelinger i kammeret ikke kunne føres udenfor det omgrænsende stendække. Under udgrav- ningen fulgte vi så vidt muligt de enkel- te skeletter i vandrette lag nedad, og vi opsamlede knoglerne i fire artificielle lag. Bevaringsforholdene var rimelige for knogler, og de fleste større knogler var tilstede, men mange af de mindste var blevet opløst. Med hensyn til de øverste lag var det tydeligt, at ræve havde haft adgang til kammeret, og at der var sket en vis sammenblanding. I store træk lå skeletterne dog i det oprindelige leje med hovedet mod øst. På trods af, at kamme- ret med en størrelse på 180 x 45 cm hav- de rigelig plads til fuldt rygleje, var de døde lagt i graven med bøjede ben. Der blev fundet rester af ialt syv individer i graven. Et af skeletterne er blevet be- stemt som værende fra en voksen mand, og et har været fra et barn på 12-16 år. De fem øvrige skeletter stammede fra voksne kvinder mellem 20 og 50 år. Der blev ikke fundet udrømninger eller bi- kamre i forbindelse med udgravningen, men udenfor kammeret og stadig under gravens stendynge fandt vi et smukt udskåret og poleret stykke hvalrostand (se fig. 6b). Stykket har sandsynligvis været benyttet som nålehus, og må have tilhørt en af kvinderne. Desværre var der ikke bevaret nogle nåle eller det skind de formentlig har været rullet ind i, og den nederste lukkede del af beholderen var lettere opløst. Randen var fint markeret, og hylstret havde et cirkulært tværsnit. Den bevarede del målte 67 x 21 mm på Fig. 4. Nærbillede af grav Dl set fra syd. Foto: Stig Grummesgaard-Nielsen. 211 [15] Fig. 3. Oversigtskort over området ved Asummiut. De påviste grave er markeret med cirkler. Tegning: Stig Grum- mesgaard-Nielsen, efter forlæg fra Grønlands Lufthavnsvæsen. dette uornamenterede men fornemme stykke håndværk. Graven kan, skønt der kun var en be- grænset stendynge over kammeret, efter ovennævnte typeskema bestemmes til en kammergrav med helledække og sten- dynge (type B4). Alle skeletterne var tyde- ligvis eskimoiske, og da palæoeskimoiske grave overhovedet ikke har været kendt fra Grønland, må Dl henføres til den neoeskimoiske Thulekultur, der i Sisimiut området kendes fra og med 1200-tallet. Grav D7(SIK892) Graven lå kun 36 meter fra grav Dl, omkring kote 10 meter over havet, og havde en tilsvarende god udsigt (se fig. 7). Den var orienteret SØ-NV på fast- landets yderste næs nedenfor Præstefjel- det. Den var blevet anlagt ved, at man parallelt med en lav klippevæg havde 212 bygget en væg af stenblokke og heller (se fig. 8, 9 og 10). Derefter lagde man sten i gavlene, og skabte på den måde et kam- mer med en længde omkring l ,8 meter og en bredde omkring 0,4 meter. Ende- ligt blev gravkammeret solidt og meget tæt dækket af store og små heller, og hele kammeret blev dækket af en stor oval stenbunke med en ydre størrelse på cirka 3x2 meter. Efter typeskemaet var der tale om en kammergrav med helledække og stendynge (type B4). ;EgentIige arkæologiske udgravninger af neo-eskimoiske grave i Grønland fin- der meget sjældent sted, og når de fore- tages, er det som regel med entreprenør- maskiner og bortsprængte klippestykker om ørene. Således var det også med grav D7, men da graven allerede fra udgrav- ningens begyndelse så ud til at være meget velbevaret, blev denne grav ekstra [16] grundigt undersøgt i håb om, at få ny indsigt i gravskikken i Thuletid. Graven blev afrenset, tegnet og fotograferet, og samtlige sten og knoglestykker blev nivelleret. Anlægget blev tømt fuldstæn- digt, og der blev gravet godt uden om graven, for eventuelt at påvise omkring- liggende gravgaver eller mere sekundære dumpninger. To steder umiddelbart udenfor kammeret fandt vi knoglehobe der tydede på udrømninger. Knogleho- bene blev udgravet ligeså minutiøst som kammeret, og det var tydeligt, at knog- lerne var blevet udrømmet fra central- kammeret, og at de forsigtigt var blevet lagt under gravens stendynge. Det var bemærkelsesværdigt, at kranier, der var de mest pladskrævende knogler, ikke fandtes blandt de udrømmede skeletdele. Man har åbenbart ikke ville fjerne de dødes hoveder fra gravkammeret. Der kunne ikke etableres en stratigrafi mel- lem lagene i gravkammeret og i udrøm- ningshobene, skønt der fandtes op til 30 cm tykke tørvelag omkring udrømnings- områderne. Heller ikke i selve gravkam- meret var der en klar lagdeling, men i de lavere områder af gravens bund så det ud til, at der ved den første gravlægning har ligget tørv. Mange af de mindste knogler, som fin- ger- og tåknogler var helt opløst i såvel kammer som udrømningsområderne, men ellers var bevaringsforholdene for knogler fine, hvilket de ialt 649 opgrave- de knogler viste. Graven har fungeret som det sidste hvilested for 8 personer, der alle var voksne kvinder (se kapitlet om menne- skeknoglerne fra gravene ved Asummiut). Til graven kunne knyttes en del grav- gaver, og i selve kammeret fandt vi en af de mindre undertænder fra en hvalros. Tanden var meget slidt, og må have været fra et voksent dyr nedlagt af en af bopladsens fangere. I kammeret lå også en overarmsknogle fra en hund, og selv om knoglen kan være transporteret til gravkammeret af en af områdets mange små smidige blåræve, er det meget mu- ligt, at knoglen bevidst blev medgivet den døde, som det har været kendt fra andre Thulegrave. I bunden af graven påviste vi de næsten helt opløste rester af nogle skind. Ud over hår viste små fjer- strukturer os, at noget af skindet har været lavet af dun fra fugle, og det stam- mede muligvis fra en af de kendte varme og bløde inderpelse af fugleskind. Umiddelbart udenfor centralkamme- ret, men stadig under stendyngen, fandt vi en hængekar af fedtsten (se fig. 11). Karret var relativt lille, og målte ved ran- den 23 cm i længden og 15 cm i bred- den. Karrets vægge skrånede let ud, så størrelsen ved bunden var noget mindre (se fig. 12). Formen var oval, men dog med en næsten ret side. Karret bar tyde- lig præg af at have været flittigt brugt, og en tyndt sort lag af tran var brændt fast i bunden. Det var repareret flere gange, både p.g.a. et hul i bunden og p.g.a. en skade ved randen. Tæt på randen i begge ender var lavet 2x2 fine gennemborin- ger til ophængning. I begge udrømningsområder fandt vi sælknogler, og den ene knogle var tyde- ligt ildskørnet, som stammede den fra en sælsteg, som en af kvinderne har fået med. I udrømningsområdet længst mod øst, og op mod lampen, fandt vi et skaft af hvalknogle samt 29 små farvede sten. Stenene var uregelmæssige i formen, 213 [17] Fig. 5. Udgravningsbillede af Asummiut, grav Dl set fra øst. Foto: Qlle Krause. men tydeligt strandrullede. De var alle omkring l cm i diameter, og i fugtig til- stand var de meget glatte og flotte, og de skinnede i farver vekslende fra hvid over grå til orange og blå. Stenene kan have været benyttet som smykkesten, amulet- sten eller som spillebrikker (se fig. 13). Hvalknogleskaftet var smukt udskåret, tilglattet og delvis udhulet. Det var 57 mm langt, 26 mm bredt og havde en maksimal tykkelse på 9 mm. Det må have været en del af et mindre håndred- skab, men da stykket desværre var ufuld- stændigt, kunne det ikke typebestem- (l 6a "*•='" 6b Fig. 6. Tegning af gravgaver fra Asummiut. Fig. 6a er et skaft af hvalknogle fra grav D7, og fig. 6b er et nålehus af hvalrostand fra grav D l . Tegning: J. J. Kærgaard. 214 [18] Fig. 7. Udgravningsbillede af Asummiut, grav D7 set fra nordøst. Bemærk udsigten. Foto: Stig Grummesgaard- Nielsen. Fig 8. Nærbillede af den afrensede grav D7 set fra nord. Den overdækkende stendynge er fjernet, og gravkammeret ses opbygget op ad klippefremspring. Foto: Stig Grummesgaard-Nielsen. 215 [19] Fig. 9. Tegning af grav D7 som den fremstod før udgravningen. Tegning: Stig Grummesgaard-Nielsen. mes, og vi ved ikke, hvad det har været brugt til (se fig. 6a). Graven kan som nævnt typemæssigt dateres til Thuletid, og ialt ti 14C date- ringer har fastlagt den omtrentlige brugs- tid til mellem 1440 og 1640 (se kapitlet om Kulstof-14 dateringerne). Dermed er de verdensberømte mummificerede lig fra Qilalcitsoq, der er dateret til sidste halvdel af 1400-tallet, samtidige med mindst én af de først begravede fra grav D7 (Hansen, Meldgaard & Nordqvist 1992). ; Da det er usandsynligt at gravkamme- ret har været højere end da det blev 216 udgravet, og da kammeret i gennemsnit kun_er__40 cm højt, kan den ikke have indeholdt mere end to uskeletterede lig ad gangen. Det skal bemærkes, at de fle- ste skeletter er fundet med nogle af knoglerne liggende i oprindeligt leje, og at der derfor ikke kan have været tale om begravelser af skeletter eller komplet par- terede lig. Da der tilmed over en cirka 200-årig periode skal være plads til 8 per- soner, må der nødvendigvis være gået en rum tid mellem ihvertffald de fleste af begravelserne. Med dette og de etnogra- fiske beretninger som udgangspunkt, kan gravens historie, ved hjælp af de nå- [20] Fig. 10. Tegning af grav D7 efter at det øverste stendække er fjernet. Bemærk gravkammerets udnyttelse afgrund- fjeldet, det velbevarede skelet samt de 2 udrømningshobe og det delvis tildækkede fedtstenskar. Tegning: Sug Grummesgaard-Nielsen. turvidenskabelige dateringer og de iagt- tagede niveauer, med en vis sandsynlig- hed udredes (se fig. 14). Grav D23 (SIK937) Graven, der var meget velbevaret, lå 18 meter over havet 125 meter vest for grav D7. I opbygning og udseende mindede de to grave meget om hinanden, og fra gravene kunne man, udover at se til hin- anden, også se den lille vig der må have fungeret som landingsplads. Kammer- graven var anlagt i en smal SØ-NV-gå- ende erosionsrende mellem fjeldvæggen og et lavt klippeudspring. Grundfjeldet virkede dermed som støtte for kamme- rets sider, og store klippeblokke dannede basis for kammerets gavle. Kammerets dække bestod af store flade heller lagt på tværs af kammeret (se fig. 15). For at tæt- ne kammeret og gøre hele konstruktio- nen mere stabil og imponerende, har man over og rundt om kammeret lagt en stendynge (se fig. 16 og 17). Grav D23 var omkring 3x2 meter i ydre mål, men selve kammeret var noget mindre, kun 1,2 x 0,5 meter. Den lille størrelse på kammeret skyldes formentlig, at der kun 217 [21] Fig. 11. Fedtstenskarret fra grav D7 liggende i oprindeligt leje under sten umiddelbart udenfor gravkammeret. Foto: Stig Grummesgaard-Nielsen. var et enkelt individ begravet, og at det- te var et cirka 8-årigt barn. Bevaringsfor- holdene for knogler var glimrende, og barnet var tydeligvis gravlagt på samme måde som kvinderne fra de andre grave i området, med bøjede ben og med hove- det i den østlige ende (se fig. 18). Graven blev som de øvrige grave fra lufthavnsarealet ved Asummiut udgravet meget systematisk i vandrette lag, der så vidt muligt fulgte de enkelte skeletdele. Efter frempræpareringen af de øverste knogler, udgravedes en længdeprofil gen- nem gravbundens homogene brune tørv. Der kom dog ikke yderligere detaljer om gravens opbygning frem, men det så ud til, at den døde blev gravlagt direkte på den tynde vegetation over den eroderede klippe. Der kunne ikke påvises gravga- ven Graven hørte typologisk set til Thu- lekulturen (type B4), og må dateres til denne kultur. Fig. 12. Fedtstenskarret fra grav D7 i nærbillede. Bemærk ophængningshullerne langs randen og repara- tion i bunden. Foto: Cille Krause. 218 [22] Grav D25 (SIK938) Graven var meget ødelagt, og kunne ikke typebestemmes nærmere. Den var place- ret på et klippefremspring 10 meter over havet, som der var en god udsigt til (se fig. 19). Graven var orienteret SØ-NV og opbygget på et veldrænende underlag af smuldrende klippe omkring en lav klippespalte. På grund af underlaget kan der ikke have været tale om en rævegrav, og intet tyder på, at der har stået en var- de på stedet. Den tilbageværende del var cirka 2,0 x 1,5 meter. Graven blev, som de øvrige grave, udgravet grundigt med graveske, og samtlige sten blev tegnet og nivelleret (se fig. 20). Gravens sten var kun bevaret i op til fire skifter, og en del sten kan være gledet ned fra klippen. Der blev hverken fundet skeletrester eller gravgaver, og graven har derfor ikke kun- net dateres nærmere end til Thuletid. Grav D26 (SIK 940) Graven var atypisk beliggende, og lå usædvanlig lavt omkring 4 meter over havet, men den havde alligevel en god og uhindret udsigt over fjorden. Den lå umiddelbart nedenfor en mindre men stejl skråning, og udnyttede undergrun- dens mange store sten i konstruktionen. Nogle af stenene vejede flere hundrede kilo, og det må have krævet store anstrengelser, at bygge det vældige kam- mer (se fig. 21). Dækstenene var fjernet og gravens top og indre var meget for- styrret, og graven havde været brugt som affaldsdepot i moderne tid. Plastik, glas- skår og madrester flød mellem knogle- stykkerne, og en stor del af udgravnings- tiden gik med at tømme kammeret for skidt. Kun i bunden af kammeret, der var 1,2 x 0,4 meter stort og orienteret omtrent SSØ-NNV, lå skeletdele i op- Fig. 13. Nærbillede af udrømningsområde A fra grav D7. Bemærk hvalknogleskaftet og de små gravgavesten midt i billedet. Foto: Cille Krause. 219 [23] II III IV V VI VII VIII c. 1450 Tid c. 1650 Fig. 14. Skematisk oversigt over det sandsynlige forløb af begravelserne i grav D7. Indtegnet i cirkler er vist de gen- stande, der er tilført (pil ned), eller er fjernet (pil op), i forbindelse med de enkelte nedlægningsceremonier. Med hen- holdsvis rød og blå farve er angivet de knogler der er udrømmet til »bikamrene« A og B. De grønfarvede knogler er skubbet til side ved genbegravelser, og de sortfarvede knogler ligger i oprindeligt leje. I: I midten af 1400-tallet dør en voksen eskimoisk kvinde af nu ukendte årsager, og hun begraves i en dertil opført kammergrav. Den allernærmeste familie står for begravelsesceremonierne og opførelsen af graven. Graven består af en meget stor mængde sten, hvoraf nogle er så store, at der må mindst to voksne personer til bare at løfte dem. Gra- ven bygges solidt og så tæt, at den døde beskyttes mod rovdyr. Den anlægges nær bopladsen med vid udsigt over familiens, »madkammer«. Den døde gravlægges i sit tøj, og b.l.a. den gode inderpels af fugleskind, skal holde den døde varm på rejsen. Efter lokal praksis lægges den døde på ryggen med hovedet mod øst og benene snøres sammen i en bøjet stilling. Familien giver den døde nogle af sine kæreste ejendele med, og der lægges b.l.a. et redskab med hvalknogleskaft og 29 små amuletsten. Som proviant til dødsrejsen får kvinden noget sælkød, og over graven placeres hendes fédtstenskar. II: Efter et godt stykke tid, hvor den først begravede er blevet næsten komplet naturligt skeletteret, dør endnu en kvinde i familien, og de sørgende efterladte må igen til begravelse. Den store Tcammergrav åbnes, og med nænsom hånd gøres der plads til den nyligt afdøde. Alle de ældre knogler, med undtagelse af kraniet, flyttes til en sprække lige ved siden af kammeretj og også den ældres gravgaver følger med. Gravens anden beboer begraves som den første kvin- de, og som denne med hovedet mod øst. Kammeret og sprækken med de udrømte menneskerester dækkes til. III: Endnu en voksen kvinde i familien dør, og ligesom formødrene begraves hun i kammergraven. Denne gang synes de efterladte, at det ikke er nødvendigt at fjerne den tidligere begravede, da liget er totalt skeletteret og fylder meget lidt. Kun kraniet skubbes til side for at skaffe plads i den noget mere trange østlige ende. Også denne kvinde begra- ves i rygleje med bøjede ben. 220 [24] IV: Der går igen en del år inden den næste generation af kammergravens beboere kommer til. Som ved de foregående begravelser i graven er den forrige gravlagte helt skeletteret, og den nye kvinde nedlægges som de andre. De ældre knogler skubbes blot til side for at give mere plads. V: Den femte kvinde begraves som de andre med sit tøj på. Også hun har hovedet i østenden af graven, og lægges med bøjede ben. Selvom de tre øvrige lig i gravkammeret er helt skeletteret, er der blevet meget trangt i graven. De ældre knogler må skubbes til side, og kranierne ruller ned i bunden af graven. For ikke at sulte på dødsrejsen, får kvinden noget sælkød med på turen. VI: Vi ved ikke hvor lang tid der går, før familien igen må åbne graven og begrave den næste kvinde, men da de ældre lig er faldet fra hinanden og er uden kød og klæder, må der være gået et godt stykke tid, formentlig en årrække. For at skabe plads til den nye kvinde i graven, fjerner familien en del af de øverste knogler, der placeres pænt i en ny sprække lige udenfor gravkammeret. Efter begravelsen dækkes både gravkammeret og det nye »bikammer« til med sten. VII: Kvinde nummer syv dør og begraves på klipperne over bopladsen, og de sørgende efterladte viser hende den sid- ste ære, ved at begrave hende i kammergraven. Traditionen holdes i hævd, og kvinden lægges i rygleje med bøjede ben, med hovedet mod solopgangen og fødderne hvilende i gravens laveste ende på de tidligere begravedes blege hovedskaller. Kvinden tager en tand fra en hvalros med sig til de dødes ånder. VIII: For sidste gang åbnes graven i forbindelse med en begravelse. Der er formendig gået omkring et par hundrede år siden den første begravelse, og endnu en kvinde fra Asummiut er død. På grund af de mange knogler og den tør- vedannelse der har fundet sted, er graven nu fyldt helt op, og de efterladte har kun lige kunnet finde plads til kvin- den. Hun gravlægges som sine forgængere i sit tøj og med bøjede ben, og følger dermed de gamle skikke. Da fami- lien ikke synes, at hun skal foretage rejsen til de dødes dimension alene, giver de hende en symbolsk hund med, inden de lægger den sidste sten på graven. rindeligt leje (se fig. 22). I denne del blev knoglestykkerne forsigtigt frilagt, og de blev tegnet og nivelleret sammen med stenene. Der var kun bevaret rester af én gravlagt, og det kunne konstateres, at den døde der var en voksen kvinde, har været begravet med hovedet mod øst. Den døde var gravlagt i en gammel Fig. 15. Nærbillede afgrav D23 set fra nordøst efter første afrensning. Foto: Stig Grummesgaard-Nielsen. 221 [25] Fig. 16. Tegning af grav D23 som den fremstod før udgravningen. Tegning: Stig Grummesgaard-Nielsen. SIGNATUR-FORKLARING Grundfjeld Gravsten (y" vjr) Vegctation Knogler l meter Magnetisk Nord Fig. 17. Tegning af gravkammeret med indhold fra grav D23. Tegning: Stig Grummesgaard-Nielsen. 222 [26] Fig. 18. Nærbillede af gravkammeret fra grav D23 set fra sydvest. Bemærk de bøjede ben på det urørte barneskelet. Foto: Stig Grummesgaard-Nielsen. Fig. 19. Udgravningsbillede af grav D25 set fra nordøst. Bemærk den gode udsigt. Foto: Stig Grummesgaard-Niel- 223 [27] y SIGNATUR-FORKLARING an? Grundfjeld css Gravsten ^vT) Vegetation ^=^ Knogler 1 meter ® Magnetisk Nord V V Fig. 20. Tegning af grav D25 som den fremstod før udgravningen. Tegning: Stig Grummesgaard-Nielsen. Fig. 21. Nærbillede af grav D26 set fra nord. Foto: Stig Grummesgaard-Nielsen. 224 [28] SIGNATUR-FORKLARING Grundfjeld Gravsten Vegetation Knogler l meter Magnetisk Nord Fig. 22. Tegning af grav D26 som den fremstod efter første afrensning. Tegning: Stig Grummesgaard-Nielsen. strandzone på et leje af små rullesten, uden detekterbare gravgaver. På grund af ødelæggelserne kunne graven ikke type- bestemmes nærmere, men der var klart tale om en kammergrav fra Thulekultur. Til himmels For første gang i forskningen af Thule- kulturen, har en samlet tolkning af suc- cesive gravlæggelser og de tilhørende gravgaver i en almindelig fællesgrav været Fig. 23. Oversigtsbillede med grav D23 i forgrunden. I baggrunden ses Sisimiut og Kællingehætten. Foto: Stig G rummesgaard-Nielsen. 225 [29] mulig. Men mulighederne er heldigvis stadig tilstede de mange steder, hvor uforstyrrede grave endnu knejser i det grønlandske landskab, og vi har langt igen før gravskikken er tilstrækkeligt belyst i Thulekulturens gigantiske områ- de. Selv på en og samme lokalitet udviser gravskikken ofte stor variation, og det er tydeligt, at hverken de tidsmæssige eller de geografiske forskelle er undersøgt til bunds. Udgravningerne ved Asummiut har vist, at kvinde efter kvinde i cirka to århundreder er blevet begravet i samme grav, og noget kunne tyde på, at der har været et stærkt familiebånd mellem disse kvinder. Det er endda muligt, at alene datter har fulgt moder i familiegravste- det, og at denne skik har varet ved i man- ge generationer. Resultaterne fra de udgravede grave ved Asummiut har været med til at kaste nyt lys over Thulekulturens gravskik, og det er vist, at Thulefolket nærede stor omsorg for de efterladte. Fortidens grøn- lændere har, på ofte svært tilgængelige steder, rejst imponerende monumenter over deres kære afdøde, og har givet dem mulighed for at hvile højt på klipperne tæt på den pragtfulde arktiske himmel. I fremtiden når flyvemaskinerne hæver sig fra Sisimiuts nye lufthavn, vil i tusindvis af rejsende kunne nyde den pragtfulde udsigt, som i århundrede har været at skue fra gravene ved Asummiut (se fig. 23). Litteraturliste , Ammitzbøll, T. et al.: Menneskene. Fra: Hansen, Meldgaard & Nordqvist: Qilakitsoq. De grønland- ske mumier fra 1400-tallet, 1992, side 64-101. Ammitzbøll, T. et al.: Dragter. Fra: Hansen, Meld- gaard & Nordqvist: Qilakitsoq. De grønlandske mumier fra 1400-talIet, 1992, side 117-149. Andreassen, C.; Gulløv, H. C.; Hansen, J. P. H.; Lybert, J. & Tauber, H.: Fundet. Fra: Hansen, Meldgaard & Nordqvist: Qilakitsoq. De grønland- ske mumier fra 1400-talIet, 1992, side 37-52. Bresciani, J. et al.: Levevilkår. Fra: Hansen, Meldgaard &C Nordqvist: Qilakitsoq. De grønlandske mumier fra l4QQ-tallet, 1992, side 150-168. Bocher, J, et al.: Holsteinsborg. Sisimiut kommune. Natur- og kulturforhold. Ministeriet for Grønland, Udvalget vedrørende Fredningslov for Grønland: 1980. Feldbo, M.; Fog, J.; Gotfredsen, A. B. & Gulløv, H.C.: Rapport om det arkæologiske arbejde i Skjoldungen, Ammassalik kommune, Sydøstgrønland, sommeren 1991. Københavns Universitet og Nationalmuseet 1992. Feldbo, M.; Gotfredsen, A. B.; Gulløv, H. C. & Koch, A.: IHukiarsuk. Rapport om det arkæologiske arbejde i Illuluarsuk regionen syd for Bernstorffs Isfjord, Ammassalik kommune, Sydøstgrønland, sommeren 1992. Københavns Universitet 1993. Gildberg, R. & Petersen, R.: Gravskik og dødetro. Fra: Hansen, Meldgaard & Nordqvist: Qilakitsoq. De grønlandske mumier fra 1400-tallet, 1992, side 53- 63. Grummesgaard-Nielsen, Stig: Arkæologiske under- søgelser i forbindelse med anlæggelsen af en lufthavn ved Sisimiut 1995. En rekognosceringsrapport for Grønlands Nationalmuseum og Arkiv, 1996a. Grummesgaard-Nielsen, Stig: Arkæologiske under- søgelser i forbindelse med anlæggelsen af en lufthavn ved Sisimiut 1996. En rekognosceringsrapport for Grønlands Nationalmuseum og Arkiv, 1996b. Grønnow, B; Meldgaard, M. & Nielsen, J. Berglund: Aasivissuit - The Great Summer Camp. Archaeolog- ical, etnographical and zoo-archaeological studies of a caribou-hunting site in West Greenland. Medde- lelser om Grønland, Man & Society 5, 1983. Gufløv, H. C. &i Meldgaard, J.: Samtiden. Fra: Han- sen, Meldgaard & Nordqvist: Qilakitsoq. De grøn- landske mumier fra 1400-tallet, 1992, side 15-36. Gulløv, H. C. & Fog Jensen, J.:Rapport om de arkæo- logiske registreringer og undersøgelser i Sønder Skjoldunge Sund, Ammassalik kommune, Sydøst- grønland, sommeren 1990. Nationalmuseet & Københavns Universitet 1991. Gulløv, H. C.: »Olden times« in southeast Greenland: New archaeological investigations and the oral tradi- tion. Etudes Inuit Studies, 1995, vol. 19 side 3-36. 226 [30] Hansen, J. P. H.; Meldgaard, J. & Nordqvist, J.: Qila- kitsoq. De grønlandske mumier fra 1400-tallet. 1992. Hansen, Søren: Bidrag til østgrønlændernes anthropo- logi af Søren Hansen 1886. Meddelelser om Grøn- land. Tiende hefte, 1888. Hjarnø, J.; Balslev Jørgensen, J. Balslev & Vesely, M.: Archaeological Investigations of Late Heathen Graves in Upernavik District. Meddelelser om Grønland, bind 202, nr. l, 1974. Holtved, Erik: Eskimoisk religion. Fra: Asmussen, J. P. & Læssøe, J.: Illustreret Religionshistorie I, 1968, side 129-45. Jørgensen, J. Balslev: The Eskimo Skeleton. Meddelel- ser om Grønland, bind 146, nr. 2, 1953. Kapel, Hans C.: Buksefjordsprojektet, arkæologiske undersøgelser i 1990 og 1991. Grønlands National- museum & Arkiv, 1993. Koch, A. & Feldbo, M.: Thulekulturens grave. Forsk- ning i Sydøstgrønland/Tusaat 1-2/1994, side 35-39. Koch, A. & Hjalgrim, H.: Undersøgelser af humant skeletmateriale. Fra: Kapel, H. C.: Buksefjordspro- jektet, arkæologiske undersøgelser i 1990 og 1991, 1993, side 101-110. Koch, A.; Frølich, B.; Lynnerup, N. & Hansen, J. P. H.: The Bones from Qeqertasussuk - The Earliest Human Remains from Greenland. I: Grønnow (ed.) 1996: The paleo-eskimo Cultures of Greenland, p. 35-37, 1996. Kramer, Finn Erik: Fortidsminder på nordsiden af Ulkebugten. En rekognosceringsrapport for Sisimiut Museum 1990. Larsen, Helge: Dødemandsbugten. An Eskimo Settle- ment on Clavering Island. Treaarsexpeditionen til Christian den X's Land 1931-34. Meddelelser om Grønland, bind 102, nr. l, 1934. Mathiassen, Therkel: Archeology of Central Eskimoes, bind 1+2. Report from 5 Thule Ekspedition , vol. 4, 1927. Mathiassen, Therkel: Ignusuk. A Mediavel Eskimo Settlement in Upernavik District, West Greenland. Meddelelser om Grønland, bind 77. 1930. Mathiassen, Therkel: The Former Eskimo Setdements on Frederik VTs Coast. Meddelelser om Grønland, bind 109, nr. 2, 1936. Maxwell, Moreau S.: Prehistory of the Eastern Arctic, 1985. Meldgaard, Jørgen: Aron. En af de mærkværdigste Bil- ledsamlinger i Verden. Nationalmuseet 1982. Møbjerg, Tinna: A »Deathhouse« at Sydkap, Scoresby Sund. Folk vol. 30, 1988. Møbjerg, Tinna: Lufthavnsrekognosceringer i Sisimiut 1994. En rekognosceringsrapport for Grønlands Nationalmuseum og Arkiv, 1994. Rasmussen, Knud: Myter og sagn fra Grønland. Redi- geret af Jørgen Riel, 1994. Steenstrup, K. J. V.: Beretning om Undersøgelserne i Nord-Grønland i aarene 1878-80. Meddelelser om Grønland, bind 5 no. l, 1893, side 1-41. Talbitzer, William (ed.): The Ammassalik Eskimo. Contributions to the Emology of the East Greenland Natives. Meddelelser om Grønland, bind 39, 1914. Tauber, Henrik: Kostvaner i forhistorisk tid - belyst ved C-13 målinger. Nationalmuseet (ed.): Det ska- bende menneske, s. 112-126, 1981. Menneskeknoglerne fra gravene ved Asummiut Af Niels Lynnerup, Jens Christian Brings Jacobsen, Christian Thorsen og Trine Kludt Antropologisk Laboratorium hører under det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, og har til formål at studere og opbevare det menneskemateriale, først og fremmest knogler, som findes og udgraves af arkæologer i Grønland, Færøerne og Danmark. Derfor var det også hertil, at 227 [31]