[1] Et foreløbigt og ufuldstændigt forarbejde til en grønlandsk skibsregistrant af Helge Schultz-Lorentzen Indledning Fartøjer af højst forskellig art og størrel- se har gennem mere end 200 år bragt forsyninger, mennesker, gode som dårlige nyheder m.v. frem og tilbage over Atlanterhavet og op og ned langs kysten. Skibe har medvirket til at hånd- hæve dansk suverænitet i Grønland, og skibe har været uundværlige i udforsk- ningen af det store land og farvandet langs den uendelige kyststrækning. Det er derfor også rimeligt, at skibsfartens historie og de enkelte skibes andel i den- ne historie bliver nedfældet. En Tgrønlandsk skibsregistrant er på vej. Det skal dog understreges, at det materiale, der her fremlægges kun må opfattes som et forarbejde til en sådan. De oplysninger om skibe og både, som er indsamlet gennem årene, er endnu ganske ufuldstændige og mangler ek- sempelvis tilbundsgående arkivsøgnin- ger. Materialet skulle imidlertid gerne udbygges i de kommende år og resulte- re i en publikation om det store og ikke uinteressante emne: Skibe og både i Grønland. Indtil dato er registreret 350 fartøjer, som på den ene eller anden måde og på et eller andet tidspunkt mellem 1774, da KGH bliver statsrederi, og dags dato (1995), har sejlet i Grønland. Ikke alle er medtaget i den følgende gennemgang, men en summarisk opstilling ses her: Fig- 1. Summarisk oversigt: Mindre træbåde og storbade: 35 Togtefartøjer uden motor: 25 Motorbåde under 20 tons: 94 Motorbåde over 20 tons: 47 Kystskibe, fragt- og passager: 13 Atlantskibe: 69 skonnerter 5, barkskibe 7, brigskibe 21, andre sejl- skibe 6, dampskibe 10, diesel 20 Ekspeditionsfartøjer: 14 Særlige institutionsfartøjer: 6 Orlogsfartøjer: 17 Registrerede fartøjer i alt: 350 Helge Schultz-Lorentzen, fodt 1926, pensioneret skoleinspektør og sekretariatsleder. Siden 1990 formand for Det grønlandske Selskab. Har udgi- vet flere artikler om grønlandsk skibsfart og byg- nings historie. 70 [2] Mindre træbåde (joller, robåde, spækbåde m.V.) I kolonisationens begyndelse anvendte såvel Handelen som Missionen konebå- de (umiat) til at komme rundt dl de grønlandske bosteder og fangstpladser. Men snart tog man tillige træfartøjer i brug, som blev opsendt fra Danmark. Det drejede sig i begyndelsen om joller, større robåde, såkaldte chalupper m.v. 11734 ved Jacob Severins overtagelse af handelen og sejladsen i og på Grøn- land ligger der 5 fartøjer i skibshavnen i Godthåb: l »Østerlands-båd« til 12-13 fade spæk, l »anden båd« til 10 fade spæk, l jolle til 4-5 fade spæk, l lille norsk jolle og l konebåd tilhørende missionen. Antallet af småfartøjer steg ret hurtigt i de følgende år. I de årlige indberetninger fra koloni- stederne om bygninger og fartøjer er også alle småfartøjer opført, men kun enkelte figurerer med navn. Derfor er antallet af mindre både i denne forteg- nelse kun få. Nævnes skal spækbådene FORTUNA, HAABET, UHRHANEN, VILDANDEN og jollerne (kragejoller) SOPHIE, VICTORIA og NORD- STJERNEN. Storbåde Efterhånden som kolonisationen skred frem, og Handelen blev organiseret, anskaffedes flere, større og bedre egne- de fartøjer, de såkaldte storbåde. Allerede Hans Egede omtaler »den store båd«, som blev sendt på handels- togter til fangstpladserne for at opkøbe spæk, skind, hvalbarder m.v. Hans Ege- de fik den første »store båd« sendt op fra Bergen i 1724, men den har næppe Tegning af storbåden KAREN efter opmåling af J. Roos 1965. lignet dem, man senere betegner »stor- både«. Oprindelig har betegnelsen sik- kert blot været et udtryk for, at det var en »stor båd« i forhold til en umiaq, chalup, jolle, og hvad man ellers havde af småfartøjer. En storbåd blev senere en betegnel- sen for en fartøjstype, der er anvendt i Grønland til togtning mellem den en- kelte koloni og de tilhørende handels- pladser (udliggersteder) i distriktet. Stor- båden blev et vigtigt transportmiddel i forbindelse med indhandlingen af grøn- landske produkter og forsyning af di- striktets pladser med de mest nødvendi- ge fornødenheder. Denne specielle far- tøjstype vinder for alvor indpas fra om- kring 1830, hvor handelen intensiveres, indhandlingsstederne (udliggersteder- ne) bliver flere og indhandlingen forøges. 71 [3] s/s HANS EGEDE og storbåden THYRA i Uummannaq. Fotograf ukendt. I konstruktion og rigning ligner stor- båden ikke andre fartøjstyper i Grøn- land, Storbåden er et ret bredt fartøj med ringe dybgang og to stumpede pæ- lemaster. Sejlføringen var skonnertsejl med gaffelsejl for de størstes vedkom- mende og sprydsejl for de mindre. Bådene var forsynet med 4 lange årer, hvorpå der var sat bly i den øverste ende for at gøre dem lettere at håndtere. Storbådene blev opsendt fra Dan- mark, I flere tilfælde som »byggesæt« og samlet i Grønland. I begyndelsen fore- gik dette på bestemte steder, men efter- hånden kunne det gøres ved de fleste pladser. Storbådene forekommer i forskellige størrelser. De største kunne laste om- kring 60 spæktønder svarende til ca. 15 tons, enkelte helt op til 105 tønder = ca. 25 tons. De havde fuldt dæk, lukaf for- ude og en lille kahyt agter. Lastluge mel- lem masterne og et mindre lastrum bag stormasten. De mindste havde en laste- evne på ca. 5 tons svarende til omkring 20 tønder. De havde dæk for og agter med åben lastkule midtskibs. De største storbåde (som også beteg- nes dæksbåde) er MAAGEN, der hørte til i Julianehaab distrikt og var fast sta- tioneret i Nanortalik og FREJA, der hørte til i Godthåb. De kunne begge rumme 105 tønder svarende til ca. 25 tons. De mindste er THORVALDSEN og KRAGEJOLLEN begge af Suk- kertoppen. De kunne rumme hen- holdsvis 20 og 22 tønder. Den almin- deligste størrelse var imidlertid på om- kring 50-60 tønder svarende til 12-15 tons. 72 [4] Fig. 2. Fortegnelse over kendte storbåde: AKUNIT, AMERDLOQ, ANNA, ANE, BALDUR, DAGMAR, DAGNY, FORTUNA, FREJA, HAJEN, HANS EGEDE, HAA- BET, HILDA, HVIDFISKEN, JUPITER, KAREN, KRAGEJOL- LEN, LAKSEN, MAAGEN, MALEMUKKEN, NAJA, NORD- LYSET, PILEN, SIGNE, SVÆRD- FISKEN, SÆLEN, THORVALD- SEN, THYRA, URANIA. Den sidste storbåd, der har været i brug er KAREN (15 tons/50 tønder) af Jakobshavn. Den endte sine dage som kulpram. En vinternat i 1964 rev den sig løs og drev til havs, men blev fundet og bugseret dl Sarqaq. Her fik man den opmålt og grundigt registreret, så man i dag har et ganske godt indtryk af stor- bådenes konstruktion. Omkring 1920 eksisterer der stadig ca. 18 storbåde i Grønland, mere eller mindre i brug. Efter 2. verdenskrig er dette antal reduceret betydeligt. Des- Jagten LIBERTAS. Efter akvarel af Jacob Arøc. 73 [5] værre ved vi ikke så meget om, hvornår og hvordan disse fartøjer endte deres dage. Storbåden MAAGEN forliste en stormfuld nat i december 1931 ved Nanortalik efter at .have været i brug siden 1844. Større fartøjer (Slupskibe, jagter, galeaser og skonnerter) Der omtales allerede omkring 1730-40 transportbåde, som må have været noget større end de senere storbåde. De første lidt større .fartøjer, der blev sta- tioneret ved kolonistederne, var mindre slupskibe og jagter. De tidligste fartøjer, jeg har kendskab til, er jagten LIBERTAS, stationeret i Frederlkshåb fra ca. 1795. Den ses på Jakob Arøes lille akvarel fra 1817. Jagten MARTINETTE SCHULTZ, i daglig tale MS, er i Godhavn fra slutningen af 1790-erne og forliser 1820. Ligeledes er jagten HENRIK GERNER omtalt omkring århundredskiftet. Den forliser 1805. Galeasen SÆLHUNDEN gjorde sin første grønlandsrejse til Holsteins- borg og retur til Danmark 1802. Fra 1805 til 1811 er den stationeret i Julia- nehåb, hvorfra den foretager en noget dristig rejse til Norge fyldt med passa- gerer, som ønskede at forlade Grønland på grund af de meget dårlige forhold, Englandskrigen skabte. Det er formo- dentlig samme galease, som er statione- ret ved Frederikshåb i 1837 tillige med jagten LIBERTAS. De vurderes her til henholdsvis 1100 og 50 Rd. Der kan yderligere nævnes jagten OMANAK, der udsendes i 1816, jagten STÆRKODDER, der ses på Jakob Arøes akvarel af Julianehaab fra 1819, sluppen MERCURIUS (15 læster), der udsendes til Julianehaab 1819 og slup- pen DE TVENDE BRODRE (15 læster) udsendt i 1821. Fra omkring 1830 forøges antallet af større transportfartøjer. Tiderne har forbedret sig og dermed økonomien. Dertil kommer — som tidligere nævnt — en intensivering af indhandlingen og oprettelsen af flere mindre handelsste- der, de såkaldte udliggersteder. Dette krævede større transportkapacitet. Et slupskib, som ikke må forveksles med en skibschalup, er et enmastet kut- terlignende fartøj, som i øvrigt er meget lig en jagt. Men dels er rigningen og dels er skrogets udformning forskellige (se billedet). Slupskibenes størrelse kunne variere fra 15 til 29 læster (ca. 35 til 70 tons ksteevne). En jagt er en særlig dansk version af et enmastet handels fartøj. Jagten har et ret buttet skrog med udadbuet stævn, stort spring og et fladt agterspejl. De lastførende jagter kunne laste fra ca. 6- 10 tons og op til 40-60 tons - 15-50 læster — og havde en længde på 40-55 fod. De jagter, vi kender, varierer fra DOROTHEAs 51M læster = ca. 120 register tons, udsendt omkring 1800, til MATHILDEs 18X2 læster = ca. 40 regi- stertons udsendt 1845 og stationeret i Godthåb, l læster var før 1867 = 2,6 tons, efter 1867 2 registertons. I 1838 indkøbes og udsendes slupski- bet NEPTUNUS på 25 læster, som pla- ceres i Godthåb. Året efter udsendes sluppen CORNELIA på 28/2 læster ligeledes til Godthåb, 1844 udsendes skonnerten ACTIV på 22 læster til Ju- 74 [6] Galeasen EMMA i Julianehåb/Qaqortoq 1885 kondemnere! 1946. Fotograf ukendt. lianehåb, hvor den gjorde tjeneste dl 1885 for derefter at tilbringe 15 år i Egedesminde, inden den blev kasseret i 1900. I 1845 sendes jagten MATHIL- DE på 18M læster til Godthåb. Den for- liser 1903 i Kolonihavnen i en sydvest. Jagten ANNE MOLLER på 28 læster udsendes til Holsteinsborg i 1848, men forliser 1857. Da storbåden FORTU- NA i Umanaq bliver kasseret, udsendes i 1850 jagten (sluppen) DE TRE SOSTRE, 21 læster, som erstatning. Endelig skal nævnes, at jagten MAR- GRETHE på 19 læster udsendes til Holsteinsborg i 1864 og galeasen EMMA (40/j tons) bygget i Marstal 1884-85 opsendes til Julianehåb i 1885. Den kondemneres 1946 og bliver det sidste togtefartøj uden motor, der er i brug. I 1898 anskaffede KGH sit sidste større togtefartøj uden motor, galeasen LOUISE på 40 brt., som blev bygget i Marstal i 1897/98 og derpå opsendt til Egedesminde distrikt. I 1909 blev LOUISE hjemsendt for reparation og isætning af motor. Det sidste blev dog ikke til noget. Den blev atter sejlet til Egedesminde i 1910 for at drive hval- rosfangst for Handelen med H.F.V. Hansen som fører. Dette faldt dog ikke heldigt ud, da skibet ikke var egnet til Galeasen EMMA samt storbåde i Julianehåb/Qaqortoq omkring 1900. Fotograf: |ohn Moller. NIvA Granlands Nationalmuseum og Arkiv. 75 [7] Jagten MATHILDE i Godthåb/Nuuk 11845, forlist 19-03. Fotograf: John Møller. NKA/Grønlands National- museum og Arkiv. formålet. 11919 blev LOUISE atter sej- let til Danmark, hvor det fik en større reparation og derpå forsøgt solgt på auktion. Det der blev budt på den, var ikke nok til, at der kom nogen handel i stand. Dens videre skæbne omtales senere. Fig. 3. Fortegnelse over togtefartøjer uden motor: Skonnerter, slupskibe, jagter, galeaser: ACTIV, ANNE MØLLER, COR- NEL1A, DE TVENDE BRODRE. DE TRE SØSTRE, DORTHEA, DOROTHEA, EMMA, HENRIK GERNER, HVALEN, HVALFI- SKEN, IMMANUEL, LIBERTAS, LOUISE, MALEMUKKEN, MAR- GRETHE, MARIE, MARTINET- TE SCHULTZ, MATHILDE, MERCURIUS, NEPTUN, NEPTU- NUS, OMANAK,STÆRKODDER, SÆLHUNDEN. 76 Maskinens tidsalder I adantfarten var KGH blevet motorise- ret i 1888 med indsættelse af dampbar- ken (skrueskonnerten) HVIDBJ OR- NEN. I kyst- og lokalfarten havde man imidlertid ingen hast med at indføre ny teknik. Det er lægevæsenet, der får de første motorbåde. De første motorbåde Distriktlægen i Julianehåb, Heinrich Deichmann var den første, der anskaf- fede en motorbåd. Styrelsen ville ikke bevilge en motorbåd, hvorefter han selv købte og betalte en båd, som kom op i 1904. Året efter lykkedes det ham imid- lertid under et ophold i Danmark, at få Styrelsens direktør til at overtage båden, omend modvilligt. I 1906 flyttede Deichmann til Holsteinsborg og med- tog igen en motorbåd for egen regning, [8] som han ligeledes — efter store anstren- gelser — fik Styrelsen til at overtage senere. I perioden fra 1905 til 1912 bliver der udsendt et antal mindre motorbåde til kolonierne. Det første motorfartøj i Nordgrønland var Arktisk Stations båd, CLEO BOREALJS, som kom til God- havni!906. Inspektøren for Nordgrønland, Jens Daugård Jensen var kendt som en dyg- tig og interesseret sejlsportsmand. Han fik i 1908 bygget en rejsebåd til embedet på kutterværftet i Odense. Båden fik navnet LEIF. Efter 1950 overtog GTO båden, som var i brug til 1968, hvor den blev kondemneret i Upernavik. I 1908 anskaffer Kommissionen for geologiske undersøgelser en lille motor- båd på ca. 25 fod, som fik navnet RINK. Den sælges imidlertid til Kob- bermineselskabet i 1913, da deres båd ELLEN forliser. 11915 får Kommissio- nen en lidt større båd, RINK II (ca. 32 fod), som fortrinsvis skal anvendes til søopmåling. Den sælges til Grønlands Styrelse 1925 og anvendes som lægebåd i Godthåb til den kasseres i begyndelsen af 1930-erne. I 1911 får provsten for Grønland sin første rejsebåd GERTRUD RASK. Da J. Daugaard-Jensen blev direktør for Grønlands Styrelse i 1912, kom der mere gang i udsendelsen af motorbåde. Tegning af en motorbåd til Grønlands Styrelse omkring 1915. 77 [9] Motorbåden RINK II i Godthåb/Nuuk omkring 1920. Fotograf: John Møller. NKA/Gronlands Nationalmuseum og Arkiv. I løbet af de følgende år får således alle lægedistrikter egen båd, og de fleste kolonisteder får ligeledes en motorbåd knyttet til Handelen. Der anskaffes nogle mindre motor- både tilgavn for fiskeriet. 11910 anskaf- fes HAABET til at slæbe fiskerne fra Holsteinsborg/Sisimiut ud til fiskeplad- serne. Den bliver 1913 erstattet af den 36 fods store CARL RYBERG, bygget i Langø. Maniitsoq/Sukkertoppen får båden FISKEN, som hver morgen i sommerhalvåret slæber jollefiskerne i Kangaamiut ud til fiskepladserne og hjem igen om eftermiddagen. Til helle- fiske-fiskeriet ved Aasiaat/Egedesmin- de udsendes i 1915 motorbåden ANNA MARIE. I perioden 1912 til 1937 (direktor Daugaard-Jensens 25 år som direktor fo± Grønlands Styrelse) udsendes, iføl- ge ICGHs daværende skibsinspcktor H.F.V, Hansen, i alt 154 motorbåde dl kolonierne og 11 større togtefartøjer med motor. Desuden får galeasen LOUISE installeret motor. Da henkogningsfabrikken bliver etableret i Sisimiut/Holsteinsborg i 1924 anskaffes bl.a. nogle 36 fods motorbåde: EQALUK, PUTORU- TOQ, KAPISILIK, alle bygget i Korsor 1926, samt MISILISOQ, bygget 1929 i Frederikssund. I forvejen havde man CARL RYBERG og SULUG- PÅGAQ, sidstnævnte bygget 1914 i Nyborg. 78 [10] KGHs fartøjer De første motordrevne togtefartøjer Først i 1913 får KGH sit første, større motordrevne togtefartøj, ERIK RØ- DE. En galease på 38 brt. bygget i Bret- vig i Norge 1905, oprindelig døbt »7. juni«. Den blev placeret i Julianehåb distrikt, men havde også en kortere periode i Frederikshåb. Den blev kon- demneret i 1940. Under 1. verdenskrig skulle der spares på brændstoffet og ERIK RODEs 28 hk motor blev juste- ret dl at kunne gå på hajlevertran. Far- ten var ringe, og den ildelugtende os fra motoren var ikke for sarte sjæle. Første verdenskrig og formodentlig også den økonomiske situation forsin- kede uden tvivl udsendelsen af større togtefartøjer. Ved krigens afslutning 1918 disponerede KGH over de to gale- aser uden motor, EMMA i Julianehåb (54 fod, 40/2 tons, 320 tønder) og LOUISE i Egedesminde (46 brt.) samt ERIK RODE, som stadig var det eneste mo- tordrevne togtefartøj i Grønland. Her- efter gik det imidlertid også stærkt med nyanskaffelserne. Dvs. det var fortrins- vis lidt ældre, brugte fartøjer, der blev indkøbt, kun 2 fartøjer blev bygget spe- cielt til KGH. I 1918 indkøbes motorgaleasen HVALEN på 48 brt., bygget 1910 i Norge til sælfangst og navngivet COOK. I 1913 blev den solgt til in- geniør Marius Ib Nyboe, der var for- mand for Komiteen, som skulle sørge for indkøb og opsendelse af forsyninger til »Kap York Handelsstationen Thule«. Skibet fik derfor navnet KAP YORK og besejlede i de følgende år stationen i Thule med P.M. Pedersen (Kap York- Peder) som skipper, indtil skibet blev afhændet til KGH i 1918. HVALEN gjorde derpå tjeneste i Godhavn i man- ge år med Karl Thygesen som skipper. Den blev ophugget 1964. SÆLEN købes i 1919. En skonnert på 67 brt. bygget i Marstal 1915 som sejlskib og navngivet IDUN, senere omdøbt VENUS. Fik installeret motor 1919 inden salget til KGH. SÆLEN forliste i 1932 med mand og mus på rej- se fra Upernavik til Egedesminde. I 1919 blev tidligere omtalte LOU- ISE sejlet til Danmark for at få instal- leret en 25 hk Dan-motor for derpå i 1920 at bringe Lauge Kochs jubilæums- ekspedition til Thule. Var derefter tog- tefartøj i forskellige distrikter. Forliste 1940 på rejse fra Frederikshåb til værf- tet i Holsteinsborg. Alle omkom. Skonnerten BJØRNEN, 68 brt. blev bygget 1920 til KGH på Nielsens Skibs værft i Nykøbing F. Var en årrække sta- tioneret i Julianehåb, men kom senere til Egedesminde. I 1970 blev den solgt til en privat. Blev atter solgt et par gange og forliste i Ulkebugten ved Holsteins- borg 1976. Motorskonnerten SIGRID på 79 brt. med en 2-cylinder semi-diesel Lysekil motor på 135 hk købes i 1923 af Grøn- lands Minedrift A/S. Den var bygget 1908 på et svensk værft og tilhørte A/S Cementfabrikken Dania i Mariager fra 1910-18, hvor den sælges til Grønlands Minedrift A/S i København. I 1948 omdøbt til SÆLEN og ophugget 1953. Motorskonnerten HVIDFISKEN, der var bygget 1911 og var på 73 brt, anskaffes'l 924. HVIDFISKEN skulle 79 [11] anvendes som moderskib for jollefi- skerne i Holsteinsborg, men blev snart indsat som distriktstogtefartøj forskelli- ge steder i Nordgrønland. Motorgaleasen NARHVALEN, der var bygget 1920 og på 34 brt., købes i 1925 og placeres i Sukkertoppen med Albrecht Skifte som fører gennem man- ge år, kondemneret 1965. Motorgaleasen HVALROSSEN kø- bes i 1926. 32 brt., bygget 1916 i Rud- købing, hvor den fik navnet »Expres«. 1923 videresolgt med navneforandring til »Mester«. Er togtefartøj i Holsteins- borg distrikt 1926 til 1976, hvor den sælges til fisker Lars Enoksen, Sarfann- guaq. Den forliser 1976 på grund af dårlig fortøjning i Sarfannguaq og syn- ker i bugten ved Iserfilussuaq. Skonnerten KLAPMYDSEN, 90 brt., bygget 1915, blev købt i 1929 og var lige frem til midten af 1960-erne stationeret i Godthåb. Kondemneret 1971. Skonnerten SØKONGEN på ca. 100 brt. blev købt i 1932. Var bygget på Nakskov Skibsværft 1920 under navnet »Knud« og blev købt af Kap York Han- delsstation (ingeniør Nyeboe), som af- løser for galeasen KAP YORK (se om- talen af HVALEN) v og var Knud Ras- mussens ekspeditionsskib, som bl.a. bragte ekspeditionsdeltagerne på 5. Thuleekspedition frem til startstedet i 1921. Efter KGHs overtagelse af skibet i 1932 blev det stillet til rådighed for Einar Mikkelsens Scoresbysund- ekspedition 1932, inden det overgik til togtefartøj i Julianehåb, hvor det var sta- tioneret frem til 1969, da det blev solgt til et privat rederi og fik navnet POLAR 80 ÆGIDIUS. Forliste 31. okt. 1972 ved Uummannaq efter grundstødning. Den tremastede skonnert FYLLA på 122,74 brt. blev købt 1933 og var det største af togtefartøjerne. Bygget i Marstal 1922 og navngivet FYN. Efter forskellige ejere i Marstal blev det købt af rederiet Grønland A/S i Korsør og fik navneforandring til FYLLA. Efter salget til KGH blev FYLLA stationeret i Egedesminde. 1968 solgt til privat rederi i Godthåb og fik navnet ARCTIC FREEZER. Blev 1969 solgt videre til et andet privat rederi og fik endnu en gang navneforandring til POLAR FREE- ZER. Atter en gang solgt 1974 og ende- lig solgt til Fyns Amtskommune i 1979, som~orndannede det til lejrskoleskib og igen gav det navnet FYLLA, under hvil- ket det stadig sejler. Motorgaleasen NORDLYSET på 59 brt, er bygget i 1934 til KGH på Lilleø Skibsværft ved Korsør og blev statione- ret ved Christianshåb, senere i Sukker- toppen og Egedesminde for til sidst at blive solgt i 1971 til privat entreprenør- selskab i Jakobshavn, som omdøbte ski- bet til ÅRS ARNERIT (= nordlys). Det eksisterer stadig i Danmark og optræder til tider i forbindelse med træf for gam- le træskibe under navnet Nordlyset af Jakobshavn. Kysttrafikken under 2. verdenskrig SÆLEN forliste 1932. ERIK RODE blev kondemneret 1940 og samme år forliste også LOUISE. Under 2. ver- denskrig klarede de resterende 10 togte- fartøjer besejlingen af vestkystens kolo- nier og fordelingen af varer, der kom fra USA og blev oplosset i transithavnene. [12] • Skonnerterne SOKONGEN og BJORNEN i Julianehåb/Qaqortoq omkring 1950. Fotograf: Harder Jensen. Det var en beundringsværdig indsats, disse fartøjer og deres besætninger udførte i de år. Nogle af fartøjerne gjor- de endog rejser til både østkystens kolo- nier og til Thule. På nedenstående oversigt (Fig.4) kan man aflæse forskellen på togtefartøjer- nes arbejdsindsats i normalåret 1939 og de efterfølgende krigsår 1940, 1941, 1942 og 1943. Den interne kysttrafik under 2. verdenskrig findes nærmere behandlet i Schultz-Lorentzen, 1996 (se litteraturlisten). Efterkrigstidens nye togte- og distriktsfar Krigsårenes store indsats i forsynings- tjenesten sled hårdt på de efterhånden noget aldrende fartøjer. Ved krigens afslutning nærmede de ældste sig nu de 40 år, men til gengæld var det yngste - NORDLYSET - kun 11 år gammelt. Der skulle under alle omstændigheder Fig. 4. Togtefartøjernes lokal- og kysttransport under 2. verdenskrig: Udsejlet distance i sømil: Tons gods transporteret - inden for distrikterne: — uden for distrikterne: 1939 33284 10255 5184 1940 53236 7508 11312 1941 63839 7860 15271 1942 62684 7429 17875 1943 60532 6209 19906 81 [13] indsættes nyere og mere tidssvarende fartøjer i distriktstogtningen. I 1946 købes en motorjagt på 27 brt., bygget i 1936 på A. Petersens bådeværft i Hou. Er først indregistreret under nav- net M/S »J.C. Nielsen« af Kolding. I 1944 er navnet M/S »Vigen« af Femø. Den købes af Grønlands Styrelse 1946 og får navnet ERIK RODE. Placeres i Julianehåb og Narsaq, indtil den sælges i 1974 til skiftende ejere, som ombygger den til fiskefartøj og får følgende navne: M/S »Lynge«, M/S »Susanne M«, igen M/S«Lynge« og til sidst (1984) M/S »Lundeborg« af Godthåb. I mellemtiden er der lagt et større byggeprogram. Der skrives kontrakt med H.A. Hinrichsens bådebyggeri i Humlebæk om bygning af 4 distriktsfar- tøjer på 46 brt., længde ca. 53 fod, jagt- rigget, med plads til 6 passagerer. M/S BLASIDE leveres i 1949, M/S SORT- SIDE i 1950, M/S FINHVAL i 1952 og M/S BLÅHVAL i 1953. Alle fire far- tøjer er stadig i drift. Kort tid efter 2. verdenskrigs ophør udsendte man et mindre rejse- og togte- fartøj til Ammassalik, MIKI. Oprindelig et lystfartøj, bygget i Faaborg 1946,18,4 brt., som man havde fundet egnet til formålet. Fartøjet forliser imidlertid i 1949 ved Kuummiut, da et isfjeld kæl- ver og trækker båden med ned. En halv snes mennesker omkom. MIKI bliver hævet og istandsat, får navnet UJUAT og bliver lægebåd, først i Ammassalik senere forskellige steder på vestkysten. Den eksisterer stadig i privateje i Nuuk. I 1950 bygges derfor — som erstat- ning for ovennævnte — et togtefartøj til Ammassalik på Ring-Andersens Skibs- værft i Svendborg på 42,47 brt., som ligeledes får navnet M/S MIKI, næsten magen til den ovenfor nævnte BLA- HVAL-serie. Det totalforliser d. 23. juni 1960 — skruet ned af isen 300 km nord for Ammassalik. I 1950 købes desuden et 111 brt. fragtfartøj, 89,5 fod lang, bygget 1948 på Edvard Hansens Træskibsværft i Marstal, med navnet M/S »Æropaket«. Skibet bliver omdøbt REMMESÆL. Det placeres som togtefartøj i Juliane- håb distrikt, men sælges atter 1977 til et privat rederi og bliver omdøbt til POLARSÆL. Sælges atter 1981 til dyk- kerfirma i Godthåb og får navnet MARY ALMA. Er vist nu kondemne- ret. Ligeledes i 1950 bygges til KG H på Holbæk Skibs- og Bådebyggeri et gale- aserigget fragtfartøj på 100 brt., M/S SIORAQ, beregnet til kystfragt. Det totalforliser imidlertid nord for Frede- rikshåb d. 27. februar 1953 efter påsej- ling af skær. Alle reddes. 11952 bygges en søster til ovennævn- te, ligeledes på Holbæk Skibs- og Både- byggeri, en galease på 103 brt., M/S UJARAK. De første mange år anvendt som kystfragt båd, men virker nu som togte fartøj i Julianehåb. I 1955 køber KGH af Claus Søren- sen, Esbjerg, fiskefartøjet IMMANUEL bygget i 1928. KGH anvender fartøjet til forsøgsfiskeri. Det forliser 1972. I 1956 bygges på Holbæk Skibs- og Bådeværft et 51 brt. stort fiskefartøj, SUJUMUT til KGH - beregnet til for- søgsfiskeri. Det sælges til en grønlandsk fiskeskipper i 1967 og får navnet ABEL EGEDE. KGH tilbagekøber imidlertid 82 [14] skibet i 1973 og anvender det fortsat til togtefartøj. I 1961 købes endnu et togtefartøj til Ammassalik. En tidligere sælfanger, POLSTRAUM bygget i Norge 1947, som får navnet M/S EINAR MIK- KELSEN. Den blev slidt op i isen og kondemneres i 1973. Forinden havde den imidlertid fået navneforandring til M/S MIKKELSEN, fordi man nu - i 1972 — havde fået bygget et nyt fartøj på Holbæk Skibs- og Baadeværft på 185,5 brt., som i dåben fik navnet M/S EINAR MIKKELSEN. Også dette far- tøj blev skruet ned af isen på rejse mel- lem Ammassalik og Kuummiut i 1991. Alle blev reddet af en tysk trawler. Det forøgede behov for transport af gods langs kysten gjorde, at KGH i 1960-61 lod bygge 2 lidt større kyst- fragtskibe: M/S AGDLEQ på 157 brt. og plads til 10 passagerer og M/S ÅVOQ på 225 brt. Ugeledes til 10 pas- sagerer. Førstnævnte blev forlænget i 1965 og kom op på 180,5 brt. Begge skibe blev solgt i 1971. De 10 gamle togtefartøjer, der gjorde tjeneste under krigen, er nu alle udgået. I begyndelsen af 1970-erne er de enten afhændet eller kondemneret. (Kun FYLLA og NORDLYSET er stadig sej- lende i danske farvande). Nye og mere tidssvarende fartøjer har nu taget deres plads — og deres navne. I 1967 indledes et nyt byggeprogram, hvor efterfølgende — alle eksisterende distriktsfartøjer - indgår: NARHVA- LEN bygges 1967 på Moens Skibs- og båtbyggeri Risør, 85 brt. HVALEN byg- ges 1968 i Holbæk. 85 brt. NETSIDE bygges 1968 i Holbæk, 85 brt. KLAP- MYDSEN bygges 1969 i Holbæk, 85 brt. SOKONGEN bygges 1970 på Fåborg Værft. HVIDFISKEN bygges 1971 i Holbæk, 92 brt. HVALFISKEN bygges 1973 i Holbæk, 106 brt. ANDERS OLSEN bygges 1976 i Hol- bæk, 180 brt. Endelig bygges i 1979 et kystfragtskib til KNI på 498 brt.: M/S PAJUTTAAT. Den går i rutefart hele året langs vest- kysten. Nye motorbåde Til ovennævnte række af større togte- fragt- og distriktsfartøjer føjer sig en flå- de af 30 til 40 fods motorbåde bygget til KGH/KNI i årene efter krigen og frem til nutiden, og beregnet til gods-, post- og passagertransport i distriktet. Det bliver for omfattende at komme ind på alle disse fartøjer, men følgende eksem- pler skal nævnes: BAUMANN (16 brt.), OTTO MATHIESEN (ITbrt.), LARS MOLLER, (19 brt)., HENDRIK LUND (19 brt, 1991 kondemneret), JAKOB SEVERIN (17 brt. solgt), JOHAN PETERSEN senere omdøbt JOORUT (16 brt.), KARL FENCKER (11 brt., solgt), H.P. KRAUL (15 brt.), Upernavik, RASMUS MOLLER (15 brt. solgt), RASMUS BERTHELSEN (19 brt.) Egedesminde og KARL THY- GESEN (18 brt.). M/B BEB på 20 brt. skal nævnes særskilt, fordi den har en særlig historie: BEB blev indkøbt i 1947 til brug for en lægeekspedition langs kysten og blev sejlet til Grønland af den velkendte motorinspektør Olafsson. Efter velud- ført rejse med lægeekspeditionen blev den rejsebåd for KGHs handelsinspek- 83 [15] tør. Omkring 1970 overgår den til han- delschefen i Julianehåb som rejsebåd. I 1988 bliver den ellers meget smukke motorjagt totalt ombygget - vistnok i Danmark — og er derefter fortsat rejse- og passagerbåd i Qaqortoq ejet af KNI. Kyst- og lokal passagerbefordring Kystpassagerskibe Dette emne er så omfattende, at det må henvises til en særskilt artikel. Det skal dog i korthed fortælles, at det første kystpassagerskib var »Gamle FOX«, købt af Kryolitselskabet i 1905. Det for- rettede tjeneste langs kysten til 1912, hvor det blev kondemneret efter at være løbet på et skær ved Godhavn. S/S GODTHAAB var i årene herefter ind- sat i kysttrafikken i sommermånederne efter først at have fuldført et par rejser til vestkysten, og indtil det kunne gøre sin årlige rejse til Ammassalik. Først efter 2. verdenskrig bygges et egentligt kystpassagerskib, M/S TI- KERÅQ (506 brt) med plads til 47 pas- sagerer (se omtalen under atlantskibe). Gamle M/S DISKO sejlede passager- kystfart i 1961 og 1962, indtil det blev lagt op i 1963 i Egedesminde. Fra 1963- 68 gjorde M/S UMÅNAQ tjeneste i kystfarten og blev derefter solgt. S/S JULIUS THOMSEN på 1156 brt blev overtaget af KGH fra Kryolitselskabet »Oresund« i 1956 og gjorde i årene ind- til 1962 tjeneste i kystfarten. JUTHO havde plads til 52 passagerer. M/S KUNUNGUAK' blev bygget i 1964 i Frederikshavn og Ålborg og sat i fart samme år. Det var et rent passager- skib på 2265 brt. med plads til 175 pas- 84 m/s DISKO ved oplægningen i Egedesminde/ Aasiaat . 1963. Fotograf: Helge Christensen. sagerer. Det blev solgt til et svensk rede- ri i 1991. I 1968 blev M/S DISKO ind- sat i kysttrafikken. Det var de første 10 år bareboatchartret, men blev overtaget af KNI i 1988. DISKO er bygget i Svendborg til rederiet Northsea, er på 2162 brt. og har plads til godt 200 pas- sagerer. Er fortsat i drift. 11992 indsattes 3 nybyggede kystpas- sagerskibe SARFAQ rrruK, SARPIK ITTUK og SAQQIT ITTUK, alle tre fuldstændig ens, med plads til 150 pas- sagerer om dagen og 124 om natten. Bygget på Orskov Stålskibsværft. I 1994 blev de to sat til salg, kun SAQQIT ITTUK skulle beholdes. De blev imid- -!=^cri [16] lertid ikke solgt, og SARPIK ITTUK har i en periode både i 94 og 95 været indsat for at klare efterspørgslen på pas- sagertransport. Såvidt kysttrafikken langs hele vestkysten. Den lokale passagerbefordring Der opstod allerede i slutningen af 1950-erne et øget behov for lokal passa- gerbefordring. Ikke mindst i forbindelse med flyvningens start, hvor passagerer skulle transporteres ind til flyvepladser- ne i Sdr. Strømfjord og Narsarsuaq. I 1957 overtog KGH marinekutteren TERNEN, som i januar samme år var sunket ved indsejlingen til Ravn Storø på grund overisning og grundstødning. Alle 8 mand omkom. Den blev hævet og istandsat og indrettet til passager- transport. Den fik navneforandring til SERFAQ og sejlede fra sommeren 1957 til 1961 passagerer fra Egedesminde til Sdr. Strømfjord samt mellem byerne i Diskobugten. Fra 1961 til 1964 i Juli- anehåb transporterede den passagerer rundt i Sydgrønland og til Narsarsuaq. Skæbne uvis. En anden marinekutter, MAAGEN, der var på 48 brt. og bygget 1930 i Fre- derikssund, blev ligeledes købt af KGH i 1958 og blev omdøbt til NAUJA. Den blev tilsvarende indsat til passagerbefor- dring forskellige steder. Senere indrettet til rejsebåd for handelsinspektøren. 1976 solgt til privatmand i Danmark. I 1956 bygges i Holbæk til KGH en 15 brt. motorbåd, H.C.L. BISTRUP med plads til 12 passagerer. Den ind- sættes til passager- og postbefordring mellem Sukkertoppen og Sdr. Strøm- fjord. Senere anvendes den som rejse- båd og sælges i 1991 til privatmand i Ilu- lissat, hvor den sejler med turister. I 1964 bygges i Holbæk passagerbå- den TÅTERAQ på 146 brt. til lokaltra- fikken i Sydgrønland. Den har plads til ca. 80 passagerer i dagssejlads. I 1967 bygges - ligeledes i Holbæk - passagerbåden TUGDLIK på 161 brt. Den har plads til ca. 75 passagerer og besejler Diskobugtens byer og bygder. Desuden er i 1983 bygget til den lokale passagerbefordring AVIAQ IT- TUK og ALEQA ITTUK med plads til 27 passagerer hver samt AQQALUK ITTUK og ANGAJU ITTUK til 12 passagerer hver. Andre institutioners fartøjer Alle omtalte fartøjer har alle været an- skaffet og anvendt til sikring af, at Han- delen (KGH/KNI) kunne leve op til sine forpligtelser som ansvarlig for den monopoliserede handel, forsyningstje- neste og passagerbefordring. Men også andre institutioner har været skibs- og bådejere i Grønland. Lægebåde Som tidligere omtalt var lægevæsenet først med at anskaffe motordrevne far- tøjer. De første lægebåde var små, ikke over 30 fod, og kun indrettet med en kahyt fortil, beregnet til 2-3 passagerer. Patienter var der ikke afsat plads til, og besætningen måtte sove på »hylder« i maskinrummet. Omkring 1914-16 hav- de alle lægedistrikter fået motorbåd. Af lægebåde fra tiden før 2. verdenskrig skal nævnes: 85 [17] Lægebåden QALERAUK, senere MUSLINGEN, fotograferet i Narsaq 1934. Fotograf: Ulf Gad. INGER var først stationeret i Uper- navik, men fra 1938-47 i Paamiut/Fre- derikshåb. QALERALIK (senere MUS- LINGEN) i Julianehåb fra 1914, men i øvrigt ikke den første i Sydgrøn- land. Fra 1939 overgik den til skole- væsenet og blev afløst af MELDORF ca. 36 fod, som i 1956 kom til Nanor- talik, hvor den blev kondemneret om- kring 1966. ÆSKULAP hed den første lægebåd i Nuuk/Godthåb. Den blev udskiftet i 1925 og sendt til Maniitsoq/Sukkertop- pen som slæber for jollefiskerne. I ste- det købte man Kommissionen for vi- denskabelige undersøgelser i Grønlands båd RINK. I 1931 overtog man den lokale fanger- og fiskerforenings båd ADOLF JENSEN på 36 fod og om- Samme fartøj ombygget 1952. Nu MUSLINGEN, rcjsebåd for skoleinspektoren i Julianehab/Qaqortoq. Fotograf: Helge Schultt-Lorenteen. 86 [18] byggede den til lægebåd. Den fik navne- forandring tilÆSKULAP i 1946 og var Nuuks lægebåd helt frem til 1959. AGPA, ligeledes godt 36 fod og byg- get i Korsør var lægebåd i Maniit- soq/Sukkertoppen 1931-1968. Senere solgt til privat i Qaqortoq, som sejlede chartersejlads. Kondemneret 1991. PER var lægebåd i Aasiaat/Egedesmin- de fra 1932-1950, hvorefter den kom til Nanortalik, og POUL var i Upernavik- fra engang i 1930-erne til den forliste i sommeren 1945. N.H.KRABBE var i Uummannaq indtil 1948 og NAUJA i Ilulissat/Jakobshavn under 2. verdens- krig formodentlig til 1947. Efter krigen blev en stor del af læge- bådene udskiftet med nye og større. I 1947 blev der udsendt 2 søsterbåde på 36 fod: JOHAN LERCH, som føst kom til Upernavik og året efter til Paamiut/Frederikshåb, og JAKOB LINDORFF, som kom til Ilulissat/Ja- kobshavn, og senere endte i Qasigiann- guit/Christianshåb som puljebåd. I 1948 blev atter 2 søsterskibe på 36 fod udsendt: CHR. PFAFF, til Upernavik og C.N. RUDOLPH, afløste KRABBE i Uummannaq 1948-1968 og kom derpå til Maniitsoq/Sukkertoppen. Ammas- saliks tidligere togtefatøj MIKI, som forliste 1949 blev hævet og ombygget til lægebåd med navnet UJUAT. Den gjor- de tjeneste forskellige steder, sidst i Maniitsoq. Er nu i privat eje i Nuuk. Der blev bygget 3 søsterskibe i Hol- bæk på 34 brt. og en længde på 13,5 m: BJARNOV i 1950, der virkede i Aasiaat til 1982, hvor den blev kondemneret efter brand. ALF BERTELSEN i 1955, der virkede i Ammassalik, Sisimiut og Ilulissat frem til 1989, hvor den blev solgt i Sydgrønland. HENRIK DEICH- MANN i 1956, der var i Qaqortoq/Juli- anehåb til 1968 og derefter i Uumman- naq til 1982, hvor den blev solgt. Sejler nu med turister i Diskobugten. I 1959 byggedes i Holbæk IKIUT på 37 brt. til Nuuk lægedistrikt, og fra sam- me værft fik landslægen også i 1959 motorkutteren SAXTORPH på 44,3 brt. og 60 fod. Den blev sænket i Qaqortoq i 1990 efter haveribrand, hvor reparationsomkostningerne ville blive for store. De sidste lægebåde, der blev anskaf- fet, var SIGNE VEST, på 51 brt., byg- get 1965 i Bogense. Den var i Ammas- salik indtil 1991, hvorefter den blev solgt til privat boatcharterfirma i Nuuk. TULUT på 38 brt. bygget hos Brd. Nip- per i Skagen i 1967. Den blev placeret i Nanortalik indtil 1984, hvor den kom til Aasiaat som afløser for BJARNOV. Senere solgt til privatmand i Nanortalik, og er nu forlist. Lægebåden til Qaqor- toq/Julianehåb LAURENT, 39,7 brt. bygget 1968 hos Raun Bybjerg i Es- bjerg. Solgt til privat i 1988. I dag er der ingen steder i Grønland, der har lægebåd. Man benytter udeluk- kende charter eller helikopter. Administrationens fartøjer Inspektørerne for henholdsvis Nord- grønland og Sydgrønland var blandt de første, der fik rejsebåd med motor. I Nordgrønland var LEIF fra 1908 den første, i midten af 1920-erne hører far- tøjerne AVANGNÅMIOQ og HAV- MANDEN, der først fik motor installe- ret senere, til landsfogedembedet. I Syd- 87 [19] grønland er fartøjet NAUJA fra om- kring 1917-18 den anden rejsebåd frem til 1930, hvor motorjagten C.F. HOL- BOLL anskaffes. Den ender som pulje- båd i Paamiut/Frederikshåb fra slutnin- gen af 1960-erne og kondemneres i 1972. Motorkutteren H.J. RINK, 44 brt., bygges i 1953 i Holbæk som rejse- båd for landshøvdingen. Siden 1979 har den tilhørt Rigsombudet. Kirke- og skolevæsenets fartøjer Provsten for Grønland, som frem til 1950 tillige var chef for skolevæsenet, fik i 1911 motorbåden GERTRUD RASK opsendt på dækket af HANS EGEDE. Da atlantskibet i 1923 skulle bruge navnet, blev den omdøbt PE- TER KRAGH. Siden har provsten haft forskellige rejsefartøjer bl.a. AMARI- SOQ, oprindelig fiskerbåd, 1929-38 rej- sefartøj for fiskeribiologen og fra 1943 - 1952 for provsten. I 1951 bygges i Hol- bæk en ny, stor rejsebåd for provsten, POUL EGEDE. Den overgår ca. 1970 til Julianehåb præstegæld og sælges til privat tømrermester 1988. Viceprovsten i Ilulissat/Jakobshavn havde en 30 fods båd JØRGEN SVER- DRUP fra begyndelsen af 1930-erne til omkring 1955. Fra 1960 indføres visi- tatsprovster i syd og nord med hver sin 30 fods rejsebåd henholdsvis FREDE- RIK BERTHELSEN og MATHIAS STORCH. Skolekonsulenterne, som virkede frem til midten af 1950-erne disponere- de over bådene EGIL ved efterskolen i Aasiaat/Egedesminde og MUSLIN-. GEN ved skolevæsenet i Qaqortoq/Ju- lianehåb. Seminariets båd under krigen ÆGIR, som blev omdøbt STEEN- BERG. Arktisk Station i Godhavn Arktisk Station har haft bådene: CLEO BOREALIS fra 1906 til omkring 1930. M/B HOLCK 1929-59, M/B POR- SILD, 36 fod bygget 1959 i Holbæk og den nye PORSILD bygget i Svendborg 1994. Grønlands Fiskeriundersøgelser MISILfSOQ i 1930, oprindelig knyttet til fiskehermefikfabrikken i Sisimiut/ Holsteinsborg. UMARISOQ 1931-39, senere provstebåd. ADOLF JENSEN, 1946-67, 37 brt., bygget på Hinrichsens Bådeværft i Humlebæk 1946. Overgik 1967 til centraladministrationen og blev omdøbt AGLANTHA, solgt 1985 til fisker i Maniitsoq/Sukkertoppen. TOR- NAQ, 30 fods motorbåd, købt i 1954, solgt 1982. MISILIISOQ (II) ex GTO- værkstedsbåd AGSSARTUT, bygget 1967 på Karstensens Skibsværft i Ska- gen, 45 brt. Fiskeribiologbåd siden 1984. ADOLF JENSEN II, bygget på Orskovs Skibsværft i Frederikshavn 1967, stadig i brug. Geodætisk Instituts både (de blå både) C.C.G. ANDRÆ bygget 1929, W.A. GRAAH i 1929-30 og I.P. KOCH i 1931, alle tre bygget i Saxkøbing og fuldstændig ens 36 fods kuttere. Blev overtaget af geologerne i en kort perio- de i 1950-erne og derefter overtaget af Ministeriet for Grønland, som rejsebå- de i forskellige distrikter. ANDRÆ brændte i Maniitsoq i 1972, GRAAH har nu ligget adskillige år ved Bygge- og 88 [20] Geodætbådene W. A. GRAAH og C. C. G. ANDRÆ i Holsteinsborg/Sisimiut 1935. I baggrunden togtefartøjet HVALROSSEN. Foto: Geodætisk Institut. anlægsskolen i Sisimiut og går forment- lig til. KOCH blev kondemneret om- kring 1974. Knud Rasmussens gamle ekspedi- tionskutter KIVIOQ, 22 brt., bygget i Frederikssund 1932-33 blev overtaget af marinen efter Knud Rasmussens død, men senere stillet til rådighed for geodæterne, som endelig overtog far- tøjet 1936. Før krigen var det disse fire geo- dætbåde, der hver sommer var travlt beskæftiget med opmålingsarbejde langs vestkysten. Fra oktober til april var de oplagt på værftet i Sisimiut/Hol- steinsborg. (Se artikel om Kivioq, Schultz-Lorentzen 1989). Efter krigen anskaffer Geodætisk Institut kutterne OLE RØMER i 1947 og THYCHO BRAHE i 1949. Begge bygget i Holbæk. Grønlands Geologiske Undersøgelsers både (de røde både) N.V. USSING, bygget omkring 1938 i Fredericia som lystbåd til dansk apote- ker. Tysk patruljebåd i Lillebælt under krigen. Konfiskeret og stillet til rådig- hed for GGU. Ejes nu af privat i Sisimi- ut. K.J.V. STEENSTRUP, erhvervet omkring 1947, solgt til privat 1988 og forlist samme år. J.F. JOHNSTRUP, 26 brt., bygget i Rantzausminde 1965 til GGU. Solgt til privat 1991. A. KOR- NERUP, 18 brt., bygget 1960 i Holbæk til GGU. Solgt til Nanortalik Kommune 1989, omdøbt KATAK. Vist nok solgt igen. 89 [21] Marinens kuttere MAAGEN, inspektionskutter, 49 brt, 21,75 m lang, bygget i Frederikssund 1930 og indgår som den første marine- kutter i Grønland. De første år tog den over Atlanten til Danmark hvert efterår og kom op om foråret, men det blev efterhånden en vanskelig og lang rejse, så den blev fast lagt op i Grønland om vinteren. Under krigen gjorde den tje- neste som rejse- og passagerbåd for administrationen. Købt af KGH i 1958 og omdøbt NAUJA, se afsnittet om lokal passagerbefordring. TERNEN, bygget 1936 i Svendborg, søsat 25.11.36 og indgik som primært søopmålingsskib for marinen om som- meren i Grønland. Sank 26. januar 1957 ved indsejlingen til Ravns Storø p.gr.a. svær overisning. Alle 8 besætningsmed- lemmer omkom. Hævet og solgt til KGH, som anvendte den under navnet SEREAQ i den lokale passagerbefor- dring. ALKEN, (ex PI), indsat som orlogs- kutter i Grønland 1947. Forlist på øst- kysten oktober 1948. Alle 9 besætnings- medlemmer omkom. Efter 1950 blev flåden af inspek- tionskuttere fornyet og antallet forøget: TEISTEN, bygget 1952 Holbæk, 85 brt. Fra 1972 øvelsesskib for Skipper- skolen. Nu KISSAVIK privat charter- båd. SKARVEN, (søster til TEISTEN), udgået 1973. MAAGEN og MALLE- MUKKEN begge bygget 1960 på Hel- singør Skibsværft og udgået 1991. Søsterskibene AGPA og AGDLEQ bygget 1974 og TULUGAQ i 1979, aUe på 330 brt. og bygget på Svendborg Skibsværft. Fåreavlens både PETER KRAGH, ca. 30 fod, fåreavlens motorbåd i Nuuk/Godthåb 1945-1950. PQUL ERIK, under 30 fod, fåreavlens første motorbåd i Qaqortoq/Julianehåb fra omkring 1913 til ca. 1938, da båden WALSØE erhverves. Galeasen KA- THRINE erhverves omkring 1988 af fåreholderforeningen, som omdøber den WALSØE II. Grønlands Tekniske Organisation: GTO-bade AGIUT, i Holsteinsborg og senere i Nanortalik, 30 fod. AGSSARTUT, 48 brt., bygget 1967. Televæsenet. 1984 solgt til Fiskeriun- dersøgelserne, navngivet MISILIISOQ. ÅLIGOQ, 22 brt., 30 fod, bygget 1963 i Albæk. Televæsenet. IPUT, 36 fods byggelederbåd i Juli- anehåb og Frederikshåb. JULIUS, UUe båd af Pinassetypen. I Narsaq. KAUTAQ, 30 fods GTO båd i Uum- mannaq. KIKIAK, 30 fods GTO båd i Nanor- talik. PUTUT, Julianehåb og Frederikshåb. QAPIUT, 16 brt., 30 fod, bygget 1960. SAVFIOQ, 15 brt, 30 fod, bygget 1963 på Rantzaus Minde Bådeværft. SANASOQ, 16 brt., GTO-båd i Nuuk i 1950-erne. SÅNATIT, bygget 1962, 30 fods. SAVIK, bygget 1955 i Holbæk, 35 brt. Rejsebåd for chefingeniøren. SA- VIK var ved at forlise ved Kap Farvel under opsejling fra Danmark ført af styrmand Holst. Søsterskib til lægebå- 90 [22] dene ALF BERTHELSEN, DEICH- MANN og BJARNOV. SIUT, 8 brt. til Televæsenet i Nuuk. ULIMAUT, 30 fods GTO-båd i Ammassalik. ULO, GTO-direktørens rejsebåd. Politikuttere CHRISTIAN SIMONY, Aasiaat, HENRIK OLSEN, Ilulissat JENS JARL, før 1962 i Sydgrønland. JØR- GEN BRØNDLUND, Upernavik, RASMUS WILLUMSEN, Uummannaq fra 1947. Solgt. ELI KNUDSEN, 22,6 brt., bygget i Rantzaus Minde 1952. I Nuuk 1952-62, derefter Nordgrønland. Forlist. ILIK, 78 brt., politikutter i Sisi- miut og søster til KIMIK, 73 brt. bygget på Karstensens Skibsværft i Skagen 1962, MALIK, 75 brt. bygget i Odense, NUKIK, 78 brt. bygget 1962 i Bogense. NAKUAQ, i Nuuk, 93,6 brt. bygget i Bogense 1969. SISAK, stålkutter, byg- get 1989. Andre institutionsbåde ANGUT, direktør Daugård Jensens egen motorbåd, som blev medtaget til Grønland hvert år med 3. Disko. I 1925 udlånt til Fugleekspeditionen langs vest- kysten. I 1950-erne var ANGUT rejse- båd i Nuuk. Siden kondemneret. DANIEL BRUUN, Pinassetypen. Tilhørte Nationalmuseet. Solgt omkring 1960. GO-ON, rejsebåd for KGHs fiskeri- leder, Peter Egede i 1950-erne. Skæbne uvis. DAGMAR, Knud Rasmussens gamle ekspeditionsbåd. Var rejsebåd for Grønlands Styrelses motorinspektør (Olafsson). Den var bygget 1919 og blev overtaget i 1933 fra Knud Rasmus- sens dødsbo. Blev kondemneret om- kring 1950. Derefter fik motorinspek- tøren motorbåden MARIANNE, som ikke var egnet til grønlandske farvande. Dens videre skæbne kendes ikke. NAGTORALIK, rejsebåd for kon- trolløren i Færingehavn fra ca. 1935 og til den sælges privat omkring 1970. Atlantskibsfarten Den kongelige grønlandske Handels historie begynder 1774. I begyndelsen hed det »Den kongelige grønlandske, islandske, finmarkske og færøske Han- del«, men senere blev det kun Grøn- land, man havde monopolhandel på og samtidig pligt til at bringe forsyninger frem til fra Danmark. Den kongelige grønlandske Handel (KGH) oprettede sit hovedsæde i København, og i de næste knapt 200 år udgik skibene til Grønland fra Han- delens Plads for enden af Strandgade. I 1972 afgik det sidste skib herfra, og sej- ladsen på Grønland udgik herefter fra Grønlandshavnen i Ålborg. I begyndelsen benyttede man sig af chartrede skibe til besejlingen med for- syninger. KGII havde vistnok egne ski- be før 1797, men fra 1. januar dette år har Den kongelige grønlandske Handel købt 9 skibe af afdøde skibsreder An- dreas Bodenhoffs enke, skibe der i for- vejen var beskæftiget i Grønlands farten: Galeoten »De tre Brødre« på 119 Com.Læster, briggerne »Jomfru Gertrud Katrine« på 92 Com.Læ., »Der Fruhling«, 78 Com.Læ. »Gertrud Cathrine« 69 Com. 91 [23] Fig 5. Antal og størrelse afskibe tilhørende Grønlands Styrelse 1850-1938. Kilde: Sammendrag af Statistiske Oplysninger om Grønland, Grønlands Styrelse 1942-47: Tabel 71, side 477. ÅR ANTAL ANTAL TONNAGE PASSAGERER MASKINKR AFT SKIBE REJSER BRT.TONS KAPACITET 1850 8 8 1698 sejlskibe 1870 8 10 1712 sejlskibe 1890 9 11 2343 60 HK 1900 8 11 2021 8 240 HK 1910 5 13 2031 28 790 HK 1920 5 7 2031 28 790 HK 1930 5 ,17 3832 106 2400 HK 1938 5 17 3832 106 2400 HK Læ., »Jomfru Cathrine« 64Mi Com.Læ., »Jomfri Gertrud«, 59J4 Com.Læ. og »Jupi- ter«, 88 Com.Læ. Galeaserne »De jonge Lars«, 50 Com.Læ., og »Neptunus« på 44 Com. Læ. (l Com.Læster = 3 tons). Med disse skibe indledes KGH's virk- somhed som selvstændigt rederi, hvilket man var indtil for få år siden, da Hjem- mestyret overtog KGH og gjorde det til KNI - Kalaallit Niuerfiat (Grønlands Handel). I dag er det det hjemmestyre- ejede rederi Royal Arctic Line, der har ansvaret for besejlingen til og fra Dan- mark. Fra 1795 skal Den kongelige grønland- ske Handels skibe føre bogstaverne KGH i det hvide kors i flaget samt to korslagte harpuner i det øverste røde felt. Siden 1969 har KGH haft dette harpunmærke som skorstensmærke på alle sine skibe. KNI har videreført dette i sine skibe, mens Royal Arctic Line benytter et andet logo. _Det vil føre for vidt i denne sammen- hæng at omtale alle KGHs atlantskibe gennem tiderne. Mange indgår i min fortegnelse (registrant), men langtfra alle. Her skal kun omtales enkelte af de sidste sejlskibe samt de motordrevne atlantskibe frem til vore dage, idet jeg i øvrigt skal henvise til R. Tving: Træk af Grønlandsfartens Historie (se litteratur- Usten), hvis man ønsker yderligere viden. Denne udmærkede bog standser imidlertid ved 2. verdenskrigs begyn- delse. I 1850 ejede KGH følgende skibe: brig- gen EGEDESMINDE, 110 læster (1831-1852); barken GODTHAAB, 152,5 læster (1842-1852), briggen BAL- DUR, 119,5 læster (1850-1856), forlist; briggen MARIANE, 88,5 læster (1839- 1868), forlist; barken JULI ANEH A AB, 118 læster (1840-1877); briggen LUCINDE, 159,6 brt. (1846-1902); briggen PERU, 147 læster/178,8 brt. 92 [24] Barken CERES. I grønlandsfart 1878 ril 1926. Fotograf: R. Tving. (1846-1904); briggen HVALFISKEN, 88 læster/196 tons (1802-1899). De 4 sidstnævnte eksisterer endnu i 1870, men suppleres af skonnertbrig- gen NEPTUNUS, 56,5 læster (1855- 1883), briggen CONSTANCE, 216 tons (1857-1903), briggen TJALFE, 216 brt. (1857-1908) og barken NORD- LYSET, 133 læster/265 brt.(1853- 1926). I perioden 1870-1890 er NEP- TUNUS solgt i 1883 og barkskibene CERES, 216 tons (1878-1925) og THORVALDSEN, 286 brt-292 brt. (1871-1925) kommet til. Desuden er det første motordrevne atlantskib blevet indsat i 1888, skruebarken HVID- BJORNEN. Et af de mest kendte sejlskibe i grøn- landsfarten var briggen HVALFISKEN på 196 tons, der var bygget 1801. Den sejlede for KGH i 98 år, fra 1802 til den blev oplagt i 1899, og så havde den ovenikøbet et liv efter det. Den blev endelig ophugget i 1949. De sidste sejlskibe i atlantfarten var barkskibene CERES, NORDLYSET og THORVALDSEN, der først blev udrangeret 1925-26. Briggen LUCINDE sejlede i Grøn- landsfarten fra 1846 til 1902. I 1905 blev den dog rigget til igen og sendt til kulbruddet Qarsuarsuk. Senere kom den til Egedesminde, hvor den endte 93 [25] sine dage som kulhulk. Den sank på havnen i Egedesminde i 1923. Briggen PERU blev indkøbt af KGH i 1846 og gjorde sin sidste rejse 1904. Året efter blev skibet dog sejlet til Hol- steinsb_org, hvor det i 25 år gjorde tjene- ste som kulhulk og pakhus. I 1927 be- gyndte man ophugningen, men i flere år derefter kunne man se rester af skibet. Et par andre skibe fortjener også at blive nævnt: briggen CONSTANCE, der besejlede Grønland 1857-1903 med i alt 48 rejser. I 1885 hjembragte den Holm og Garde efter den berømte Konebådsekspedition til Østgrønland. Briggen TJALFE på 216 tons, bygget i Troense 1853 og købt af KGH 1857, sejlede på Grønland 1858-1904, i alt 63 rejser. Efter oplægningen fik den i 1908 et come back, idet den fik installeret en 50 HK motor og blev sendt på fiskeri- ekspedition med senere professor Adolf Jensen. TJALFE blev solgt i 1910 til Københavns Amatørsejlklub. Maskinkraft indføres Skruebarken eller dampbarken HVID- BJORNEN blev som nævnt indsat i grønlandsfarten i 1888. Den er bygget på Helsingørs Træskibsbyggeri 1886-87 og var på 388 brt. Både skibsfører og 1. styrmand var hentet fra marinen, da man ikke turde overlade KGHs skibs- officerer ansvaret. De kendte jo kun til sejlskibe. HVIDBJØRNEN fik imidler- tid ikke nogen lang levetid. Den forliste på sydsiden af Nunarsuit i 1895 på årets første rejse til Julianehåb. Besætning og passagerer blev alle reddet. Året efter blev der indkøbt et andet 94 dampbarkskib, CASTOR, der var byg- get i Arendal i Norge i 1886 og på 505 brt. Også dette skib fik kun kort tid i grønlandsfarten. Det forsvandt sporløst på sin anden rejse til Julianehåb og Ammassalik i 1896. Som erstatning for dette tab bygge- des skrueskonnerten GODTHAAB hos C.C. Framnæs i Sandefjord. Det var med sine 240 brt. en del mindre end sine forgængere og med en 240 HK motor. Den gik ud på sin jomfrurejse den 16. august 1898 med KGH-kaptajn H.V. Bang som fører og S. Hoffmeyer som maskinchef. Den sejlede i grøn- landsfarten i en meget lang årrække både i atlantfarten, i kystfarten og efter 1925 mest som ekspeditionsskib. GODTHAAB blev solgt til Færøerne i 1953, hvor det har virket som moder- skib for fiskeriet ved Grønland. Jeg så det ved Julianehåb omkring 1964. Nu findes kun rattet tilbage, som står i »Kraemerhus« i Charlottenlund og ejes aFlbreningen af medlemmer fra Lauge Kochs 3-års ekspedition. 1900-1920 HVIDBJORNEN er altså forlist i 1895 og HVALFISKEN lagt op 1899. Til gengæld er GODTHAAB kommet til. Altså i alt 5 skibe i adantfart. I 1905 indsættes et nyt dampskib S/S HANS EGEDE. Det var bygget af stål i modsætning til alle tidligere skibe i grønlandsfarten, der var af træ. Det var på 900 brt. og bygget hos B&W i København. Det havde plads til oprin- delig 16 passagerer, men senere ændret til at kunne medtage 24. [26] KGH's første motordrevne adantskib, dampbarken HVIDBJORNEN. Fotograferet 16. april 1894 i Julianehåb/Qaqortoq. Fotograf: A.Jessen. Arktisk Institut 8554. s/s HANS KGKDK i Københavns Havn på vej til Grønland i 1934. Fotograf ukendt. 1920-1940 l 1922 bygges på Nakskov Skibsværft et 4-mastet træskib, specielt til sejlads i Sydgrønland og på østkysten, S/S GERTRUD RASK, 662 brt. plads dl 20 passagerer og med en 380 HK damp- maskine. Jomfrurejse 1923. GER- TRUD RASK forliste i 1942 ved Nova Scotia på Nordamerikas kyst. Besætning og passagerer blev reddet. Den 4-mastede motorskonnert SVÆRDFISKEN indkøbes til Grøn- lands Styrelse i 1924. Den skulle være moderskib for hvalfangerskibet S/S SONJA. SVÆRDFISKEN er bygget i Korsør i 1920 og var 365 brt. med en 190 HK Tuxham-motor. Skibet blev overført til almindelig atlantfart i slut- ningen af 1920-erne. I 1958 blev det ombygget til fryse- og fabriksskib for fiskeriet i Grønland, var stationeret for- 95 [27] s/s GERTRUD RASK i Julianehåb/Qaciortoq 1934. Fotograf: Ulf Gad. skellige steder, blev overtaget af Godt- S/S GUSTAV HOLM blev kobt i håb Fiskeindustri a/s 1968, indtil det 1924. Oprindelig bygget i København i endte som vrag ved Fiskenæsset 1971. 1893 til Kryolitselskabet og besejlede m/sk SVÆRDFISKEN i sine velmagtsdage. Fotograferet 1939 af ukendt fotograf. 96 [28] m/s G. C. AMDRUP agterfortøjet i skibshavnen i Godthåb/Nuuk på sin jomfrurejse 1947. Fiskeribiologernes nye kutter ADOLF JENSEN og lægebåden ÆSKULAP ex »Adolf Jensen«. Fotograf: Jorgen Lund. Ivigtut i mere end 30 år under navnet FOX II. Blev anvendt af Einar Mikkel- sen i 1924 til anlæggelsen af kolonien Scoresbysund under navnet GRØN- LAND. Det blev anvendt i den almin- delig grønlandsfart indtil midten af 1930-erne og navnlig anvendt som eks- peditions fartøj bl.a ved Lauge Kochs 3- års ekspedition, og iøvrigt gjorde sin sidste rejse som ekspeditionsskib for Lauge Koch i 1950. Det blev solgt til Finland 1951. Det første dieselmotorskib var M/S DISKO, som var grønlandsfartens flag- skib i mange år. Det blev bygget på Kø- benhavns Flydedok i 1926/27, var på 1496 brt. med en maskinkraft på 1050 HK. Oprindelig var der plads til 40 pas- sagerer, men senere forøgedes pladsen til at kunne befordre 60 passagerer. Det gik ud på sin jomfrurejse d. 2. april 1927 med H.F.V. Hansen på broen og blev lagt op i Aasiaat/Egedesminde i 1963 efter 157 atlantrejser og 2 år i kystfart. Nogle år senere blev »gamle DISKO« slæbt til Danmark til ophugning. Da var allerede et nyt Disko under planlægning på tegnebrædtet. Under 2. verdenskrig var DISKO oplagt i Trangraven i Kø- benhavn. 1945-1972 Under krigen arbejdede Grønlands Sty- relse med planer for en fornyelse og udbygning af grønlandsflåden. Der ville blive et behov for nyt materiel og større behov for gods- og passagerbefordring. Bygningen af M/S G.C. AMDRUP 97 [29] m/s TIKERAQ - kombineret last/passagerskib til kystfart 1949, forlist 1966. Fotograf ukendt. på 980 brt. blev allerede påbegyndt under krigen. Den er bygget af svært egetræ og indrettet som kombineret fragt- og passagerskib. Det var tænkt som afloseren for GERTRUD RASK med specielt besejlingen af Sydgrønland og østkysten for øje. Det blev indsat i far ten. 1947, men fik kun en kort levetid. Det totalforliste i Nordsøen 1951 efter brand i maskinen. Alle blev reddet. M/S KASKELOT på 269 brt, bygget i 1948, træskib, sejlede først som fragt- skib, mellem ..østkysten og København. Fra 1954 i kystfart på vestkysten og var tillige skoleskib for grønlandske søfarts- elever. Havde ikke plads til passagerer. Skibet blev solgt 1967. M/S TIKERAQ på 506 brt., bygget i 1949 som kombineret last- og passager- skib beregnet til kystfart med plads til m/s IIANS HEDTOFT 1958, forHst januar 1959 på sin jomfrurejse. Fotograf ukendt. 98 [30] m/s UMÅNAQ - 2319 brt. og 78 passagerpladser. 1949-1968. Fotograf: Helge Christensen. 47 passagerer. Totalforliste 1966 ved Aasiaat/Egedesminde efter brand. Alle reddedes. De tre ovennævnte skibe blev de sid- ste større skibe i grønlandsflåden, som blev bygget af træ. M/S fJMÅNAQ på 2319 brt. og plads til 78 passagerer, stålskib, bygget i Helsingør 1949. Udførte 152 atlant- rejser samt 4 års kystfart i perioden 1949-1968. Blev solgt til et engelsk bi- belselskab og fik navnet LOGOS. Ski- bet totalforliste ved Afrikas kyst få år senere. M/S MISIGSSUT blev bygget i 1955 til Ministeriet for Grønland som rønt- gen skib og sejlede med læge, sygeple- jerske og laborant langs kysten og fore- tog folkeundersøgelse i forbindelse med tuberkulosebekæmpelsen. Skibet blev drevet af KGH. Blev solgt i 1975 . M/S HANS HEDTOFT, der blev bygget i Frederikshavn 1958, var et kom bineret last- og passagerskib. Det gik ud på sin jomfrurejse i januar 1959 og for- svandt sporløst med 95 personer efter kollision med isfjeld syd for Kap Farvel. Forliset fik betydning for en række sik- kerhedsforanstaltninger, som indførtes i grønlandssejladsen i den anledning. M/S KUNtJNGUAQ og M/S DISKO, se kystpassagerskibe. Fra 1962 blev behovet for tonnage så stort, at man gik over til chartrede skibe i stort tal. Nogle af disse blev bareboat- chartret, hvilket betyder, at man kun lejer selve skibet, men bemander det selv og fører egne kendingsmærker. Et par af disse skibe blev efterhånden betragtet som hørende med til »vores egen flåde« og opnåede samme popula- ritet langs kysten. 99 [31] Nævnes i den forbindelse skal ERI- KA DAN på 2648 brt. med plads til 36 passagerer, tilhørende rederiet J. Laurit- 2en bareboatchartret 1962-1973. Laurit- zen solgte skibet til udlandet, men på rejsen til sit nye hjemland med den nye ejers besætning forliste skibet den 6. januar 1974 i Biscayen. NANOK S. på 2232 brt. og plads til 12 passagerer tilhørende rederiet A.E. Sørensen i Svendborg, var ligeledes bareboatchar- tret fra 1962 og 10 år frem. Fra samme rederi chartrede KQH i en årrække en stribe skibe til godsbefordring — de populære S-både. (Martin S, Hanne S., Mogens S., Anette S. m.fl.). Atlantskibsfarten fra 1973 til nutiden Det sidste skib, der afsejlede fra Grøn- lands Handels Plads i København til Grønland, var A.É. Sørensens BRI- TANNLA, der forlod København den 28. september 1973. Herefter var det fra Grønlandshavnen i Ålborg, som var taget l brug d. 1. januar, al udskibning foregik. Samtidig med udflytningen til Ålborg overtog KGH i løbet af somme- ren 1973 3 nybyggede skibe — såkaldte unit-load-skibe, som var bareboatchar- tret for 10 år: GRØN LAND fra rede- riet Det dansk-franske Dampskibssel- skab samt LINDA1 DAN og BAMSA DAN fra rederiet J. Lauritzen. Disse ski- be blev helt overtaget af KNI i 1983 og fik nye navne, henholdsvis til NUNGU ITTUK, NAJA ITTUK og NIVI ITTUK. Desuden overtog KNI SVENDBORG fra A.E. Sørensen og gav det navnet NIKKI ITTUK. Det blev dog ret hurtigt sat på salgslisten. Til KGH blev der bygget to ens unit- load-skibe på Dannebrog Værft 1978- 79, MAGNUS JENSEN, som var i fart fra januar 1979 og i øvrigt forliste ved Nuuk i 1985, men blev hævet, restau- reret og genindsat i atlantfarten, samt JOHAN PETERSEN, i fart fra 1980. Endelig fik KNI i 1985 den sidste nybygning til atlantfarten, som fik nav- net NUKA ITTUK. 1. januar 1993 indledtes endnu en n}' epoke i grønlandsfarten. Der blev oprettet et privat rederi med Grønlands Hjemmestyre og rederiet J. Lauritzen som aktionærer. Det ny rederi fik nav- net ROYAL ARCTIC LINE og skulle overtage besejlingen af Grønland. Dette medførte bl.a., at 5 KNI-ejede skibe blev overtages af RAL og fik nye navne: NUNGU ITTUK = KISTA ARCTICA, NIVI ITTUK = TINKA ARCTICA, MAGNUS JENSEN = MAKKA ARCTICA, JOHAN PETERSEN = MALLA ARCTICA, NUKA ITTUK = ARINA ARCTICA. Royal Arctic Line fik desuden bygget 3 nye skibe i 1994: NUKA ARCTICA, NAJA ARCTICA og IRENA ARC- TICA. Her slutter gennemgangen af mit mate- riale til en grønlandsk skibsregistrant. Desværre er der ikke blevet plads til omtale de mange chartrede skibe, fi- sker- og trawlerskibe, marinens inspek- Sonsskibe, ekspeditionsskibe m.fl. samt Kryolitselskabets forskellige fartøjer, hvoraf 3 blev overtaget af KGH. Alle 100 [32] n/s KUNUNGUAQ, kystpassagerskib 19644991. Fotograf: Helge Schultz-Lorenteen. disse mangler, ligesom lidt personalhi- storie, anekdoter og skrøner vil indgå i den planlagte større publikation om skibsfart i og på Grønland. Litteraturliste Borberg, Finn: Den private skibsfart for Grønlands Handel. I: Tidsskriftet Grønland, nr. 19. København, 1958. Dahl, A.: Storbåden KAREN af Jakobshavn. I: Tids- skrift for Grønlands Søfartshistoriske Forening, nr. 1. 1973. Elgstrom, Ossian: Moderna Eskimåer. Stockholm, 1915. KGH-orientering 19644980. Meddelelser om Grønland, bd. 60, 61, 145.1. Køben- havn. Rosbach, Frederik- Journal fra Arveprinsens Biland 1813-18. Fotokopi i privateje. Rosendahl, Ph.: Grønlands motorisering. 1: Tidsskriftet Grønland. København 1973. SchultzLorentzen, Helge: KIVIOQ - skibet der er ved at dø - af skam. I: Tidsskriftet Grønland. Køben- havn 1989. - Kystpassagerskibet KUNONGUAQ. I: Foreningen Grønlandske Børn: Frimærkerne fortæller om Grøn- land. København 1989. - Kysttrafikken og forsyningstjenesten i Grønland under 2. Verdenskrig. I: Tidsskriftet Grønland, nr. 7- 8. København 1996. - Motorskonnerten SØKONGEN. I: Foreningen Grønlandske Børn: Frimærkerne fortæller om Grøn- land. København 1989. - Storbåde gennem 200 år. I: Foreningen Grønlandske Børn: Frimærkerne fortæller om Grønland. Køben- havn 1988. Sammendrag af Statistiske Oplysninger om Grønland. Grønlands Styrelse, 1942-47. Skematiske indberetninger. KGH. Rigsarkivet. Trap Danmark, Bd. XIV. Gad 1970. Tving, R.: Træk af Grønlands fartens Historie. Det grønlandske Selskabs særskrifter, nr. XIII. Køben- havn 1944. 101 [33]