[1] Begrebet Inua Af Tinna Møbjerg og Ulla Odgaard Som arkæologer står vi ofte med et for- historisk redskab i hånden og forundres over hvilken arbejdsindsats, der må være lagt i at udforme det så elegant og smukt. Ofte overstiger skønheden langt, hvad vi anser for nødvendigt for, at redskaberne kan fungere. Spørgsmå- let er derfor, om vi som arkæologer tol- ker genstandenes udtryksformer kor- rekt. På billedet ses to genstande, som ud over de rent funktionelle træk, er Institut for forhistorisk arkæologi på Københavns Universitet kunne i årene 1988-95 tilbyde under- visning på hovedfagsniveau i arktisk arkæologi ved mag.art. Bjarne Grønnow. I forbindelse med undervisningen gennemførtes et recognoscerings- kursus i området nord for Søndre Strømfjord, hvor Ulla Odgaard deltog som studerende og efterfølgende skrev speciale om arktiske teltboli- gers funktion og ideologi, i høj grad inspireret af de indblik i sammenhænge, som Jens Rosings foredrag gav. Interessen for ideologiske og reli- giøse aspekter har senere ført til et suppleringsfag i religionshistorie på Københavns Universitet. I øjeblikket arbejder Ulla Odgaard på en phd- afhandling om arktiske ildsteder. Phd-stipendiat cand.mag. Ulla Odgaard. Insti- tut for forhistorisk arkæologi. Moesgård. Århus Universitet. 8270 Højbjerg & 0 = Fangstvåben fra Saqqaq bopladsen Nipisat, Sisimiut. Tegning af Niels Levinsen. På et symposium om palæo-eskimoisk forsk- ning arrangeret af Tinna Møbjerg, Forhistorisk Arkæologi, Moesgård, Århus Universitet i 1987 var blandt andre Jens Rosing foredragsholder. Hans indlæg om »Rensdyrjægere i Itinnera« var et godt eksempel på hans evne til at se nye tolk- ningsmuligheder i et velkendt materiale til glæde for arktiske arkæologer. Jens Rosings inspiration har også haft betydning for licientiatafhandlingen om »Etnoarkæologi og Grønlands forhistorie«. Tinna Møbjerg arbejder på nuværende tidspunkt med »Saqqaq kulturen i Vestgrønland« under Forskningsrådets tværvidenskabelige program: Menneske, kultur og miljø i fortidens Grønland. Se i øvrigt tidsskriftet Grønland nr. 4, 1994, nr. 2, 1995 og nr. 5-7,1997. Forskningslektor lic. phil. Tinna Møbjerg, Institut for forhistorisk arkæologi. Moesgård. Århus Universitet. 8270 Højbjerg 153 [2] Eigil Knuth og Helge Schultz-Lorentzen på bowlingbanen efter det palæoeskimoiske symposium på Moesgård i 1987. Tilskuerne er fra venstre: Jens Rosing, Søren Vadstcup, Kersd Schanke, Charlotte Damm, Bryan Hood, Hans LangbaEe, Susanne Lassen, Morten Meldgaard, Henrik Elling, Tinna Møbjerg, Birgitte Sonne, Hans Kapel, Peder Helms, Jeppe Møhl, Sara Helms, Claus Andreasen og Bjarne Grønnow. udsmykket med indridsninger eller ornamentik. Hvad betyder disse streger — er det håbet om fangstlykke eller er det blot for at skabe smukke redskaber, som far Saqqaq menneskene til at inve- stere ekstra tid i redskaberne? Dette har vi ikke mulighed for at påvise arkæolo- gisk. Det har derfor været utroligt inspi- rerende at arbejde med Jens Rosings fortællinger om begrebet Inua. Følgende artikel er resultat af to fore- drag, som Jens Rosing holdt på Køben- havns Universitets Institut for Forhisto- risk Arkæologi d. 28/5 1990 og d. 1/11 1991. Disse er efterfølgende revideret af Jens Rosing i marts 1998 sammen med forfatterne. Tilhørerne til foredragene var arkæo- logistuiierende, som havde fulgt et kur- sus i arktisk arkæologi med efterfølgen- de studietur til Aasivissuit i Grønland med Bjarne Grønnow. På denne tur del- tog også Dagny og Jens Rosing, og beg- ge delte gavmildt ud af deres store viden om naturen og de kulturhistoriske an- læg, som fandtes i området. Tilhørerne havde på daværende tidspunkt et basalt kendskab til den arktiske forhistorie, men Jens Rosings foredrag om Inua lukkede op for en dybere forståelse af de genstande og anlæg, vi som arkæolo- ger beskæftiger os med. At der i redskabets form er inkorpo- reret elementer af det dyr, som skal ja- ges, giver hele studiet af redskabskultu- ren en anden dimension. Jens Rosing har her formidlet en forståelse, hvis rod skal findes i de shamanistiske kulturer, men som virker grundlæggende for al formgivning. Fænomenet er ikke be- grænset til det grønlandske materiale, da Jens Rosing også finder Inua i Dan- marks fortid og nutid. 154 [3]